Gå till innehåll

NLT - SnG, tiny pockets - 5 spelare

Recommended Posts

Postad

Har miljoner frågor men här är en situation som jag har svårt för.

Tänk er att det är en sit-and-go på fem pers (sex går lika bra), det är ganska tidigt i spelet så någon uppfattning om hur respektive spelare är har jag inte.

Sitter på SB med pocket 2:or (eller 3:or, 4:or). Det som händer är att UTG höjer minsta höjning och resterande foldar.

Vad bör man göra i ett sånt läge?

Postad

hur många BB börjar man med?

Men bäst är väl att folda om man inte vet att det är en tomte som synar ner med vad som helst eller att det är en tight spelare som foldar floppen om han inte floppar nöten.

Postad

Läget är typ att alla ligger någorlunda lika i stack och worst case är väl att BB är typ 50 och ursprungsstack är 1000.

Låt säga att jag (SB) har 900, Big Blind har 950 och UTG 1100 eller nåt liknande.

Postad

Skulle nog också foldat. Synar vi måste vi träffa en triss för att känna oss trygga och det händer ju inte tillräckligt ofta för att jag skulle syna/höja iaf... Men å andra sidan är jag en förlorande spelare så kasnke inte är så jäkla bra å lyssna på mig :P

Postad

En liten tumregel är ju att om man synar till Set så ska man kunna vinna 20 gånger pengarna.

Sitter du på SB med 10/20 i startblinds med 1000 i Startmarker (så på SvS) och det kostar dig 30 för att syna så får du ju (30 * 20 = 600) "odds" enligt tumregeln att syna.

Sedan om det är en Tight ashora som inte spelar mer än nöten så känns det ju ganska ovärt, men är det typ en LAG-tomte som överspelar 3:e paret med Nokicker (läs KFluffie) så är det ju helt klart värt!

Så tänkt efter hur spelaren spelar, sedan kan du köra med "20-gångersregeln".

MVH

//KF

Postad
Så eftersom det var tidigt och han inte hade någon uppfattning om spelaren så är det väl blixtfold.

Eller?

Cluelessrookie

Så tänkt efter hur spelaren spelar, sedan kan du köra med "20-gångersregeln".

Typ. Om man fruktar en höjning (som vi nu inte vet om vi får eller inte) så blir det ju fold.

Dock så drar jag alla över en gräns som Passiva-tomtar och räknar med att alla enbart limpar.

Men du har rätt, bättre att vänta ut när man får lite feel över vilka Fi vi spelar emot.

MVH

//KF

Postad
Matematiskt är det helt rätt och syna för att träffa trissen. Om man inte träffar trissen så är det bara och folda handen mot minsta höjning.

I cashgame JA, men nu är detta en SnG och chipsen har en annan fuktion i spelet, då möjligheten att reloada inte finns.

Postad
Matematiskt är det helt rätt och syna för att träffa trissen. Om man inte träffar trissen så är det bara och folda handen mot minsta höjning.

I cashgame JA, men nu är detta en SnG och chipsen har en annan fuktion i spelet, då möjligheten att reloada inte finns.

Man kan alltid starta en ny SNG. Att offra 2% av ens stack för 12% chans att i praktiken dubbla upp är helt rätt. Min erfarenhet från Sng-spel är att träffar jag triss då FI har top-par så är det nästan alltid som så att man får in huvudelen av FIs marker i potten.

PS Jag är en vinnande SnG-spelare.

Postad

antar att det otroligt mkt beror på vilken nivå det är vi pratar om, hur troligt det är att all deg åker in, men låga pp tycker jag är lättspelade då om du träffar setet är dess värde ganska dolt så den kan ge bra betalt annars enkel fold.

jag är en marginellt vinnande sng-spelare ;P

Postad
Att offra 2% av ens stack

Sitter på SB med pocket 2:or (eller 3:or, 4:or). Det som händer är att UTG höjer minsta höjning och resterande foldar.

Läget är typ att alla ligger någorlunda lika i stack och worst case är väl att BB är typ 50 och ursprungsstack är 1000.

Låt säga att jag (SB) har 900, Big Blind har 950 och UTG 1100 eller nåt liknande.

Typ 8% känns som en rimligare siffra.

Postad

Mööö....

Är jag trött så här på Tisdag morgon eller?

Minsta höjning av UTG med BB (Big Blind) = 50 är väl att UTG höjer till 100. Då skall man alltså "offra" 100/900 = 11% av sin stack på lågt pocket-par.

Nu kan jag väl inte påstå att jag har Harringtons färgzoner i huvet direkt.... :roll:

Cluelessrookie

Postad

Spelar ingen roll, blixtfold oavsett, de som förespråkar syn i hopp om träff på tiss verkar räkna iskallt med att vi tar hela FI´s stack vid träff. Optimistiskt tänkt anser jag. Det finns många scenarion där du bara får ett par hundra chips för trissen/alternativt blir utdragen.

Postad
Alltså, om blindsen är 25/50 och vi sitter i SB mot en eller fler limpare så kompletterar jag alla dagar i veckan med småttingparen.

Som exemplet är det 1 max 2 FI du är uppe mot, är det försvarbart att sitta o syna miniraisar så sällan som du träffar triss. Vi ska i det också lägga in att det finns inget som garanterar att vi får betalt för en triss eller att den ens är vinnande. Anser du också att man generellt ska spela vidare sin hand utann träff, med ex 1 överkort på flopp.

Själv anser jag att man inte ska sätta sig i svårare situationer än nödvändigt, enklare att minska "spel" HD´n och öka "stjäl" HD´n för att slippa se floppar där du behöver ta beslut som kan vara tveksamma.

Postad

I detta scenario är det ju faktiskt hela 11%

Postad
Beror ju lite på hur tidigt det är. Är det stars och blindsen är 10/20 och han dunkar upp till saftiga 40 ser jag ingen anledning till fold.

I grunden är ju tanken att anledningen till syn med handen är att du ska tjäna mer chips än du lägger ut på den i långa loppet. Frågan är om du gör det med en FI....

Jag menar synar du med 22 så finns det ju inget värde i handen efter floppen om du inte träffar, alltså en synfold 6/7 eller 7/8ggr eller vad det nu blir.

Postad
Som exemplet är det 1 max 2 FI du är uppe mot, är det försvarbart att sitta o syna miniraisar så sällan som du träffar triss. Vi ska i det också lägga in att det finns inget som garanterar att vi får betalt för en triss eller att den ens är vinnande. Anser du också att man generellt ska spela vidare sin hand utann träff, med ex 1 överkort på flopp.

Själv anser jag att man inte ska sätta sig i svårare situationer än nödvändigt, enklare att minska "spel" HD´n och öka "stjäl" HD´n för att slippa se floppar där du behöver ta beslut som kan vara tveksamma.

Nej, i exemplet håller jag med dig, jag syftade på en limpad pott där vi sitter i SB och det kostar oss 2.5% av stacken när det redan ligger 125-225 (eller fler) marker i potten.

I detta scenario är det ju faktiskt hela 11%

Nä, det kostar oss 75 av våra 900, det kan omöjligt motsvara 11%. 75/900=8.3%.

Jag undviker oftast att spela låga par även på 10/20-nivån på Stars, de implicita oddsen är oftast inte tillräckligt bra helt enkelt, samtidigt som risken finns att någon höjer upp bakom. Men när man sitter i SB är situationen lite annorlunda, de explicita oddsen blir dubbelt så bra och risken att någon höjer upp är minimal. Positionsnackdelen är heller inte så jättestor med en hand som blir antingen skräp eller monster på flopp, som med en annan typ av hand.