Gå till innehåll

Hur länge kan "oflyt" hålla på?


Stefanthe

Recommended Posts

min längsta downswing var 50k händer

Menar du 50k händer med plus minus noll?

Hur lång tid tog det för dig att spela dessa 50k händer?

 

50k händer innan ny peak i min BB-graf. tog väl en månad. blir inte lika "långa" swings om man spelar många händer per månad, hade jag bara spelat säg 10000händer/månad kunde jag hamnat i ett 5månaders-swing istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min längsta downswing var 50k händer

Menar du 50k händer med plus minus noll?

Hur lång tid tog det för dig att spela dessa 50k händer?

 

50k händer innan ny peak i min BB-graf. tog väl en månad. blir inte lika "långa" swings om man spelar många händer per månad, hade jag bara spelat säg 10000händer/månad kunde jag hamnat i ett 5månaders-swing istället.

 

apropå bb-graf, varför lägger inte folk upp mer sånt? och övriga PT-stats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har så pass stor edge mot tomtarna på min nivå att jag plussar stadigt oavsett oflyt! Har spelat 52 veckor nu utan en enda med negativt resultat

 

Då har du med andra ord inte upplevt hur illa det faktiskt kan gå.

Jag har också haft en period på över ett år utan att gå back en månad. Men för tre månader sedan kom den, en rejäl downperiod då jag faktiskt gick back lite på cashgame spelet. Så illa beats som jag åkte på då trodde jag inte var möjligt!

 

Jag tror du har en lite (läs:mycket) naiv syn på vad oflyt är och kan vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för ett år sen spelade jag på NL 50 då gulade jag hela bankrullen på 900$, ca en månad tog det. Hade tagit mig 5m månader sporadiskt spel att bygga upp. Började säkert med otur men sen spelar man sämre och insåg det inte i tid, börjar göra frustration syner och spelar fler händer än vad din spelstil medger så halkar man lätt dit. Tyckte jag hade sjuklig otur med mitt pokeregp hade blivit för stort på den tiden. Så jag håller med om att man måste inse att man sannolikt börjat spela sämre om man har en lång badstreak.

 

Själv tog jag en månads paus, analyserade mitt spel och började på ny rulle med för mig en otroligt viktig lärdom! Sen dess har inte haft mkt korta down-swings, ett par veckor som högst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har så pass stor edge mot tomtarna på min nivå att jag plussar stadigt oavsett oflyt! Har spelat 52 veckor nu utan en enda med negativt resultat

 

Då har du med andra ord inte upplevt hur illa det faktiskt kan gå.

Jag har också haft en period på över ett år utan att gå back en månad. Men för tre månader sedan kom den, en rejäl downperiod då jag faktiskt gick back lite på cashgame spelet. Så illa beats som jag åkte på då trodde jag inte var möjligt!

 

Jag tror du har en lite (läs:mycket) naiv syn på vad oflyt är och kan vara.

Jag har verkligen haft perioder med massa oflyt där jag knappt vann en ända hand trots favorit 70-95% på samtliga situationer. Men spelarna här synar potttbets med hålstegedrag mm och då är det svårt att inte vinna tillbaka! Ju högre man spelar ju lägre bb/100 bör man få då marginalerna minskar. Tex på 10/20 har jag svårt att se någon vara mkt mer än 70% favorit när degen åkt in om nu inte vi pratar om en synad bluff,. Altså är spelarna här mer beroende av oddsen på varje specifik situation.

Jag hävdar fortfarande att om man spelar tiltfri ca 5k hd per vecka på en nivå med goda marginaler kan en bra spelare knappast gå minus (undantag för b2b) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har oflyt det kommer man inte ifrån sen håller jag med att man kan inte räkna oflyt i dagar eller månader utan i spelade händer.Har spelat ett år och bara satt i 100$ gick snabbt upp till 5/10 FL gick upp i nivå efter en lång tur eller goodstreak me jag tänkte att jag har bankrulle för detta 3000$ så jag spelar på men det går fort neråt och först vid 500$ går jag ner i nivå. Detta berodde säkert på dåligt spel och badstreak.ramlade ner till 30$ och har sen spelat short handed och ligger nu på 1500$,men jag tycker det svänger mycket men man kan kanske inte skylla på dåligt spel för jag har aldrig satt in mer 100$ engång och lever ännu.Detta är efter 120000 händer men samtidigt inser jag att man har mycket att lära ännu och shorthanded ska det visst svänga ganska mycket.Håller med att det skulle vara kul att se en graf på en vinnande spelare då kan man jämföra, fast det kanske är svårt att få som sagt det kanske inte är så många vinnade spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss simulera lite flyt och oflyt då.

 

Antag att spelar singla slant - vi får en spänn om vi träffar krona och förlorar en spänn om det blir klave. Vi gör det här 32000 ggr (för att exel inte klarar serier längre än 32000 värden). Jaha tänker ni - vad ger det här? Alla bör vara överrens om att detta är ett spel med ev 0 i längden, men nu kollar vi hur det blir i våra stickprov:

 

http://img100.imageshack.us/img100/5780/coinflipstb3.jpg

 

Serie 2 ser ut som förväntat ungefär, men i serie 1 och 3 har vi en winning streak respektive en downswing över i princip hela stickprovet, alltså 32000 singlingar.

 

Vad lär vi oss av detta (förutom att jag är en nörd som singlat en slant 96000 ggr)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss simulera lite flyt och oflyt då.

 

Antag att spelar singla slant - vi får en spänn om vi träffar krona och förlorar en spänn om det blir klave. Vi gör det här 32000 ggr (för att exel inte klarar serier längre än 32000 värden). Jaha tänker ni - vad ger det här? Alla bör vara överrens om att detta är ett spel med ev 0 i längden, men nu kollar vi hur det blir i våra stickprov:

 

http://img100.imageshack.us/img100/5780/coinflipstb3.jpg

 

Serie 2 ser ut som förväntat ungefär, men i serie 1 och 3 har vi en winning streak respektive en downswing över i princip hela stickprovet, alltså 32000 singlingar.

 

Vad lär vi oss av detta (förutom att jag är en nörd som singlat en slant 96000 ggr)?

Förhoppningsvis har man läst situationen bättre majoriteten av gångerna än att man bara är i 50/50 lägen när slumpen skall ha sitt inflytande!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har backat uppemot 25-30inköp innan det börjat vända igen...

Detta var under en 2 månaders period som det förlorades friskt:(

 

Oturen inte har något minne... Med 40p statistik i ryggen så "tror" jag mig veta att det är vetenskapligt bevisat.

 

Men eftersom 50/50 situationer skall evens out.....så måste jag säga att om man totally random singlar slant 1000ggr och klave leder med 50% så känns det ju som den procentuella chansen för att krona utfallet har ökat eftersom det ska ju jämnas ut, dvs krona kommer oxå ha en winning streak :lol: Dvs i resterande utfall måste krona vara överrepresenterat för att utjämna utfallen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men eftersom 50/50 situationer skall evens out.....så måste jag säga att om man totally random singlar slant 1000ggr och klave leder med 50% så känns det ju som den procentuella chansen för att krona utfallet har ökat eftersom det ska ju jämnas ut, dvs krona kommer oxå ha en winning streak :lol: Dvs i resterande utfall måste krona vara överrepresenterat för att utjämna utfallen....

 

Får man ens tänka så med 40p statistik i ryggen? ;)

 

/Linus - världsbäst på statistik efter 6p matstat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har så pass stor edge mot tomtarna på min nivå att jag plussar stadigt oavsett oflyt! Har spelat 52 veckor nu utan en enda med negativt resultat

 

Då har du med andra ord inte upplevt hur illa det faktiskt kan gå.

Jag har också haft en period på över ett år utan att gå back en månad. Men för tre månader sedan kom den, en rejäl downperiod då jag faktiskt gick back lite på cashgame spelet. Så illa beats som jag åkte på då trodde jag inte var möjligt!

 

Jag tror du har en lite (läs:mycket) naiv syn på vad oflyt är och kan vara.

Så du spelar på 25 eller 50 NL?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla! Ojj, inte trodde jag att det skulle bli så här många diskussioner ang. detta ämnet!!! Tackar för alla trevliga och intressanta svar får jag börja med att säga.

 

Ja mitt "oflyt" har nu slutat och förlusterna är nu inspelade. Ligger för tillfället på ett litet plus men det jobbar jag på;)

 

Jo, antal händer är självklart bättre att använda sig av. Får väl skylla på att jag inte satt mig in i alla pokertermer och slang. Blir fortfarande förbryllad ibland när jag läser vissa saker. Men men, I live and learn!!!

 

Till Southeast och Notbadatall. Tycker det var mycket sunda råd... Tog några dagar off och började på nytt. Och vips så hade mycket av den där osäkerheten som påverkar spelet försvunnit. För visst blev jag osäker på spelet!!! Man börjar helt plötsligt överanalysera ALLT!!

Money management??*skratt* Jo jag vet.... Som sagt innnan... I live and learn all the time!!!

 

 

Till Sinkin!!! Att upptäcka att man suger på poker behöver nödvändigtvis inte vara något dumt!!! Dels så får du chansen att omvärdera din strategi eller så iaf möjligheten att lägga pengarna på nått annat;) Lycka till!

 

 

Det där med sannolikhetslära är dock jäkligt intressant!!! Chansen att flippa klave eller krona på ett mynt är 50/50 om vi räknar bort att den kan ställa sig på högkant. Sannolikhetsläran säger att det är osannolikt att det kan bli klave 100ggr på raken... Men!! Chansen är fortfarande 50/50 att det blir klave varje gång du kastar myntet... JoeFalk som läst hela 40 poäng statestik borde verkligen veta detta. Även om det är 50/50 så betyder det ju inte att det skall bli jämt i längden!!!För märk väl, det är varje gång du kastar myntet 50% att det blir klave gång på gång på gång. Sannolikheten för det är då som sagt vääääldigt liten.

PaleRiders lilla exempel håller fullständigt.

 

 

 

Är det någon mer än jag som använder mig av det tänket när ni spelar poker?? Exempel då. Om det på de senaste tio spelen varit AK på bordet varje gång och ni på hand elva sitter på DD. Chansen är ju fortfarande lika stor att det kan komma A eller K igen då. MEN, sannolikhetsläran säger oss att det är väääääldigt osannolikt. Nåväl, ett extrem fall men bara för att visa vad jag menar.

 

 

Och för dig som inte haft något oflyt... Var du så lugn... Den kommer! Du kan väl göra oss andra en tjänst då och berätta hur det kändes*le*

 

 

Heltok och Jacobmal. Det hade varit trevligt att språka lite mer med er båda*le* Alltid trevligt att höra era åsikter.

 

 

Mycket vänligen,

 

 

Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

apropå bb-graf, varför lägger inte folk upp mer sånt? och övriga PT-stats?

 

För väldigt många ser inte grafen ut så som dom säger att den ska se ut. Den pekar nedåt där dom säger uppåt, den visar - där dom säger + och så vidare. Och som tur är så förstår folk att dom inte ska lägga ut ngt som uppenbarligen är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

apropå bb-graf, varför lägger inte folk upp mer sånt? och övriga PT-stats?

 

För väldigt många ser inte grafen ut så som dom säger att den ska se ut. Den pekar nedåt där dom säger uppåt, den visar - där dom säger + och så vidare. Och som tur är så förstår folk att dom inte ska lägga ut ngt som uppenbarligen är fel.

 

Jo det är väl så, tyvärr..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man ens tänka så med 40p statistik i ryggen?

 

NOPE :oops:

 

Men man kommer ju aldrig först om man går i andras fotspår som d så vackert heter 8-)

 

Eller som Doyle skriver i Supersystem ... ur minnet reds. anm. och förenklat :

 

 

" Vetenskapsmän o akademiker hävdar att kort rushar mm inte existerar pga att allt sker slumpmässigt. De tror inte på "form" i poker.

Men de har ju heller inte spelat in flera miljoner $ ;) "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...