Gå till innehåll

ARTIKEL: Skatteverket jagar smitare med spionprogram


Cyntax

Recommended Posts

Skatteverket jagar smitare med spionprogram

Ska leta på porrsajter, pokersajter och Blocket

Skatteverket ska jaga skattesmitare med hjälp av spionprogram.

Två specialgjorda datorprogram ska leta på bland annat pokersajter, porrsajter och stora köp- och säljsajter, uppger SVT.

IP-nummer som förekommer ofta kommer att kollas upp.

---

 

Är det ett skämt eller? Vad säger pokersajterna om att någon utomstående loggar data om deras kunder utan tillstånd?

Vafan är detta? Ska vi bli ett nytt DDR eller?

Nu blir jag fan arg! Skatteverket har förklarat krig mot mig! Min livsuppgift från nu blir att hjälpa stackars pokerspelare att mygla med skatten och dra staten vid näsan!

 

Don't worry friends. Robin Hood is here!

/Cyntax

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVT skriver om det

 

Hur skall det gå tillväga då? Hur skall de kunna kolla hur ofta IP-nummer förekommer onormalt ofta? En spindel, vad jag har förstått kollar ju efter IP-nummer som den hittar (i detta fallet måste väl http vara det enda dom kollar, eller har jag fel?) runt om på nätet, alltså måste det vara någon som svarar på andra änden, dvs det måste vara en webbserver i detta fall (eller är andra protokoll intressanta?). Det kommer man ju inte åt folk som annonserar på blocket/tradera.

 

Förklara för mig för jag förstår inte riktigt hur dom tänkt att det skulle fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. vad kan de få reda på? att 50% av hushållen surfar porr o den andra surfar blocket? (ni får gissa själv vilket kön som gör vad?)

 

2. hur ser de min ip-adress när jag loggar in på en pokersida? o vad ska de tolka det som. kan vara inloggad flera dagar irad nästan. känns inte som de kan hitta så mkt på att min ip logga in på en pokersida liksom

 

3. jag frågar igen, varför porr o poker? är det olagligt o kolla porr el spela poker? vill de komma åt svarthandel på blocket så får de väl datamina lite men lämna porren o pokern ifred. :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket behöver man vinna på poker för att behöva skatta för det?

 

Känns ju inte som om man vill skatta om man har vunnit $40.

 

du har rätt, man vill mycket hellre skatta när man vunnit $40k

 

Lätt man vill ju mata Moderaterna med mer pengar.

 

Nej men brukar ni skatta om ni ska ta ut t.ex $1k?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatteverket jagar smitare med spionprogram

Ska leta på porrsajter, pokersajter och Blocket

Skatteverket ska jaga skattesmitare med hjälp av spionprogram.

Två specialgjorda datorprogram ska leta på bland annat pokersajter, porrsajter och stora köp- och säljsajter, uppger SVT.

IP-nummer som förekommer ofta kommer att kollas upp.

---

 

Är det ett skämt eller? Vad säger pokersajterna om att någon utomstående loggar data om deras kunder utan tillstånd?

Vafan är detta? Ska vi bli ett nytt DDR eller?

Nu blir jag fan arg! Skatteverket har förklarat krig mot mig! Min livsuppgift från nu blir att hjälpa stackars pokerspelare att mygla med skatten och dra staten vid näsan!

 

Don't worry friends. Robin Hood is here!

/Cyntax

 

 

 

Vadå???

Deklarerar ni inte vinster? :roll::lol::roll::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså i artikeln på Aftonbladet sa de att de kommer att begära ut uppgifter från operatören.

 

Jag tror att de kommer att göra följande de har ett visst antal ipadresser till sajter som är intressanta där de vet att det finns skattesmitare och sen vill de ha ut uppgifter från bredbandsleverantören på alla kunder som accessat dessa siter mer än ett visst antal gånger låt säga 100ggr.

 

De kommer sedan att bygga upp en organisation som har likheter med STASI där de kommer ifrågasätta vad folk gjorde på dessa siter så många ggr och att de kan göra någon form av sköntaxering eller att man plockar fram någon form av logg på vad man gjorde på siten.

 

Detta kommer naturligtvis att kunna slå riktigt fel då man kanske bara spelar playmoney spel och inte spelar cashgames.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatteverket jagar smitare med spionprogram

Ska leta på porrsajter, pokersajter och Blocket

Skatteverket ska jaga skattesmitare med hjälp av spionprogram.

Två specialgjorda datorprogram ska leta på bland annat pokersajter, porrsajter och stora köp- och säljsajter, uppger SVT.

IP-nummer som förekommer ofta kommer att kollas upp.

---

 

Är det ett skämt eller? Vad säger pokersajterna om att någon utomstående loggar data om deras kunder utan tillstånd?

Vafan är detta? Ska vi bli ett nytt DDR eller?

Nu blir jag fan arg! Skatteverket har förklarat krig mot mig! Min livsuppgift från nu blir att hjälpa stackars pokerspelare att mygla med skatten och dra staten vid näsan!

 

Don't worry friends. Robin Hood is here!

/Cyntax

 

 

 

Vadå???

Deklarerar ni inte vinster? :roll::lol::roll::lol:

Klart man gör, vem klarar inte av 30 % "skatterake" ovanpå den vanliga raken utan att backa liksom ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men brukar ni skatta om ni ska ta ut t.ex $1k?

Du skulle knappast fråga det om du visste hur mycket skatten är på en vinst på $1K. Spelar du SNG blir det typ $5-$10K i skatt. Spelar du limit cash games blir det typ $10K-$20K i skatt. Spelar du NL cash games heads-up (det allra värsta alternativet) så blir det nog några hundra tusen dollar.

 

Dessutom ska du betala ungefär lika mycket i skatt för de perioder då du går i förlust som de perioder då du gör en vinst. Så du hade lika gärna kunnat fråga om vi brukar skatta när vi har förlorat $1K.

 

Kolla gärna de trådar som redan finns om beskattning av pokervinster om du tycker att det jag säger låter helkonstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter helt absurt att ens försöka förstärka en lagstiftning som inte fungerar. Skatteverkets sätt att skatta pokervinster fungerar inte och jag förstår inte hur de hade tänkt sig att det hela ska gå till väga.

 

De ska alltså ta min IP. Sen kontakta typ Stars eller vad det nu är, och begära HHs från mig. Då ska Stars gå med på det och skicka över alla mina HHs. Sen ska skatteverket granska och räkna alla mina HHs eller? Verkar lite lurigt...

 

Sen tycker jag det är rätt fult att de visar PartyPoker i rutan när de är skattefria. De gjorde en liknande sak och visade PartyPoker klart och tydligt när de snackade skit om PokerStars i nån sändning för en tid sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en sak jag inte förstår mig på är hur porrsajter kommer in i bilden..!

Ja, det är ju svårt att se hur någon ska kunna tjäna pengar på att surfa porr. De kanske menar att det finns folk som köper porr på olika sajter och sedan säljer den vidare!? Jag har dock svårt att tro att det går att tjäna pengar på det. Man börjar ju undra om det bara är så att någon på skatteverket vill ha en anledning att surfa porr på arbetstid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...