Gå till innehåll

Alberts frågesport! - Loveless vann!

Recommended Posts

Postad
Rent tekniskt dansar hon med blyskor på brinnande kol vad jag minns. Har du hört det av mig eller?

Nä, vi har aldrig pratat om det. Men jag tror inte blyskor skulle funa, då de smälter så fort.

Postad

Edit: Skulle vara for att spoa Hjort da men orka ge sig in i nagon metadiskussion om vardet av att kunna sagor och vilken nyttomaximering man kan tankas fa av det.

Rent tekniskt dansar hon med blyskor på brinnande kol vad jag minns. Har du hört det av mig eller?

Nä, vi har aldrig pratat om det. Men jag tror inte blyskor skulle funa, då de smälter så fort.

And here we go...

Postad

Loveless: 17

thestonk: 16.5

Hockbole: 13.5

Björnerik: 13 och två pluspoäng

devalanteriel: 13

eurythmech: 12.5

Waggho: 10

Plala: 8

Hjort: 7.5

Bluwajt: 2

Myssion: 1

Kuriosa: devalanteriel är hitills den enda som svarat rätt på arkitekten till glaspyramiden. Dock med ett litet litet stavfel. Och vindarna vid ekvatorn heter inte Leif, dev. thestonk och devalanteriel är de enda som visste vad Nederländernas regent heter. Både thestonk och Waggho har gissat att arkitekten är en finsk formgivare och båda har stavat hans efter namn korrekt.

Pluspoäng i humor till Hockbole som svarade bukkake på fråga 3 :)

Grattis till Myssion som lyckades klonka svaret på vilken seriefigur det lunde vara. Skalman och Brummelisa fanns med som möjliga svarsaspiranter i hans PM, men jag är snäll idag och låyter dig få ett heltpoäng :)

Uppdaterar eurythmechs poängsumma.

Postad

1. I vilken bok återfinner man sagoberätterskan Sjeherazade?

Tusen och en natt

2. Vad kallas de vindar som blåser vid ekvatorn?

Passadvindar. En konstant vind som finns mellan 30° N och 30°S. På norra halvklotet blåser den från nordost och på södra halvklotet från sydost.

3. Vad heter Japans näst största ö?

Hokkaido

4. Vad betyder rigor mortis?

Likstelhet

5. Vad kallas det skriftspråk som används i Indien?

Sanskrit

6. Nämn namnen på de tre skepp som Christofer Columbus hade med sig på sin upptäcktsresa.

Santa Maria, Niña och Pinta

7. Vilken seriefigur sade Anfäkta och anamma?

Kapten Archibald Haddock från Tintin.

(Helt osäkert, men jag vet att jag hört att hans namn kommer från ad hoc, stämmer det?)

8. Vilken drink får man om man blandar rom, cola och limejuice?

Cuba Libre

Den smakar skit.

9. Hur många varv skall en muslim gå runt Kaba vid en pilgrimsfärd?

Wikipedia.org:

Varje muslim bör om möjligt en gång under sitt liv delta i vallfärden till Mekka och där gå sju varv moturs runt Kaba och helst röra eller kyssa stenen.

10. Vilket stycke från bibeln reciterar Samuel L Jacksons rollfigur, Jules Winnfield, i Pulp Fiction?

Ezekiel 25:17

11. Vad heter Nederländernas nuvarande regent?

Beatrix

12. Om du har gjort seppuku - vad har du gjort och varför?

切腹 - Mer kännt som harakiri. Man tar sitt korta svärd, wakizashi, kör in det i ena sidan av magen och drar ett vågrättsnitt. Detta gör man då man gjordt något som bröt gentemot bushido och ville upprätthålla sin heder.

13. Vem skrev romanen Gudfadern som man senare gjorde film om?

Mario Puzo

14. Vad heter den förvaringsplats som skall användas för cigarrer?

Humidor

Wikipedia:

En humidor bör hålla en relativ luftfuktighet på 65-75%. Blir den för låg kan oljorna i tobaken till slut börja dunsta och smaken försämras, blir fuktigheten för hög kan cigarrerna spricka eller mögla. Draget i cigarren blir lättare vid lägre relativ fuktighet, respektive hårdare drag vid högre luftfuktighet. Vanligast är att man lagrar cigarrer vid den relativa fuktigheten 65-70% för dragets skull.

15. Vad använde man en sextant till?

Sextant

Sextant är dock inte en otroligt sexig tant utan ett mätinstrument för att kunna anvigera till sjöss.

16. Vad heter den arkitekt som ritat glaspyramiden vid Louvren?

I.M. Pei

17. Vad kallas den målning som täcktes för med hjälp av skynken när USA förklarade krig mot talibanerna? Målningen är gjord av Pablo Picasso.

Guernica

18. Vad beror Sveriges tempererade klimat på?

Golfströmmen.

19. Vad heter denne man samt vilken religion konverterade han till efter en sjukhusvistelse?

Sammy Davis Jr. och judendomen.

20. Vilket nummer är detta - DCLXVI?

500 + 100 + 50+ 10 + 5 + 1 = 666

Är lite sugen på att posta upp ett till quiz... ja eller nej?

Postad
9. Hur många varv skall en muslim gå runt Kaba vid en pilgrimsfärd?

Wikipedia.org:

Varje muslim bör om möjligt en gång under sitt liv delta i vallfärden till Mekka och där gå sju varv moturs runt Kaba och helst röra eller kyssa stenen.

Klonk!

Är lite sugen på att posta upp ett till quiz... ja eller nej?

Iaf jag kor garna igen