Gå till innehåll

Alberts frågesport! - Loveless vann!

Recommended Posts

Postad

Jag gör som Jennez och Waggho och gör ett litet quiz. Vill få av mig lite tilt. Sammanlagt 20 frågor och svaren PM:as

1. I vilken bok återfinner man sagoberätterskan Sjeherazade?

2. Vad kallas de vindar som blåser vid ekvatorn?

3. Vad heter Japans näst största ö?

4. Vad betyder rigor mortis?

5. Vad kallas det skriftspråk som används i Indien?

6. Nämn namnen på de tre skepp som Christofer Columbus hade med sig på sin upptäcktsresa.

7. Vilken seriefigur sade Anfäkta och anamma?

8. Vilken drink får man om man blandar rom, cola och limejuice?

9. Hur många varv skall en muslim gå runt Kaba vid en pilgrimsfärd?

10. Vilket stycke från bibeln reciterar Samuel L Jacksons rollfigur, Jules Winnfield, i Pulp Fiction?

11. Vad heter Nederländernas nuvarande regent?

12. Om du har gjort seppuku - vad har du gjort och varför?

13. Vem skrev romanen Gudfadern som man senare gjorde film om?

14. Vad heter dden förvaringsplats som skall användas för cigarrer?

15. Vad använde man en sextant till?

16. Vad heter den arkitekt som ritat glaspyramiden vid Louvren?

17. Vad kallas den målning som täcktes för med hjälp av skynken när USA förklarade krig mot talibanerna? Målningen är gjord av Pablo Picasso.

18. Vad beror Sveriges tempererade klimat på?

19. Vad heter denne man samt vilken religion konverterade han till efter en sjukhusvistelse?

SAM1.JPG

20. Vilket nummer är detta - DCLXVI?

Postad
Svåraste hittills..

Ironisk? Tycker Wagghos var bra mycket svårare.

edit: fråga 16 kanske är lite överkurs.

edit: och jennez också för den delen... fick inte många rätt på något av quizen...

Postad

Hjort påpekade, angående fråga 10, att det inte finns något korrekt motstycke i bibeln till det som Jules Winnifield säger.

he path of the righteous man is beset on all sides by the iniquities of the selfish and the tyranny of evil men. Blessed is he who in the name of charity and good will shepherds the weak through the valley of darkness, for he is truly his brother's keeper and the finder of lost children. And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know that I am the Lord when I lay my vengeance upon you.

Wikisource has original text related to this article:

Ezekiel 25

This is, in fact, not an actual passage from the Bible, but a collage of several passages. Ezekiel 25:17 in the King James Version reads:

And I will execute great vengeance upon thee with furious rebukes; and they shall know that I am the LORD, when I shall lay my vengeance upon them.

This is actually a typically obscure reference to Karate Kiba / Chiba the Bodyguard, a 1976 film starring Sonny Chiba (whom Tarantino has hailed as "the greatest actor to ever work in martial arts films" and has worked with in the making of Kill Bill), which opens with a nearly identical misquote, likewise attributed to Ezekiel 25:17:

http://en.wikipedia.org/wiki/Pulp_Fiction_%28film%29#Jules.27_Bible_passage

Postad

Det näst bästa efter att vinna är att sänka alla andras poäng ett snäpp. :)

Kort fråga: Vilken vuxen människa med den mentala hälsan i behåll läser böcker som innefattar sagoberätterskor?

Well, man kan ju ha läst den innan man blev vuxen.

Sen läser ju jag fortfarande serietidningar, så jag har nog inte riktigt den mentala hälsan i behåll ändå.

Postad
Jag?

Motfråga: Vad i en saga skulle vara skadligt för den mentala hälsan?

1. Det är ju alltid massa elaka häxor i sagor med stora vårtor på näsan.

2. En klasskamrat fördjupade sig under sin tid på högstadiet i fantasyböcker. I sjuan var han en ordentlig sportkille och plugghäst. I nian hade han fjädrar i öronen, urusla betyg och en dödslista på människor han skulle döda med sin pilbåge.

Postad
Det är ju alltid massa elaka häxor i sagor med stora vårtor på näsan.

Snövits morsa är ju rätt het. Vilket kanske uppvägs av att de spänner på henne glödheta järnskor och tvingar henne att dansa tills hon dör i slutet. Möjligen togs detta inte med i Disneyversionen.

Postad
Det är ju alltid massa elaka häxor i sagor med stora vårtor på näsan.

Snövits morsa är ju rätt het. Vilket kanske uppvägs av att de spänner på henne glödheta järnskor och tvingar henne att dansa tills hon dör i slutet. Möjligen togs detta inte med i Disneyversionen.

Inte ens Stefan Batan skulle förstå vad du menar med det där.

Postad

Jag lamnar Walk Over. Tycker att den ar lattare an bade min och Waggho's men Loveless tar jag inte.

Edit: Skulle vara for att spoa Hjort da men orka ge sig in i nagon metadiskussion om vardet av att kunna sagor och vilken nyttomaximering man kan tankas fa av det.

Postad
Jag lamnar Walk Over. Tycker att den ar lattare an bade min och Waggho's men Loveless tar jag inte.

men va faan. jag gjorde ju den här quizen enbart för att få kunna klanka ner på dina svar...

Postad
Kort fråga: Vilken vuxen människa med den mentala hälsan i behåll läser böcker som innefattar sagoberätterskor?

Jag är väl kanske inte sinnebilden av "mentala hälsan i behåll", men så här såg min senaste bokbeställning ut:

The Grief Recovery Handbook : The Action Program for Moving Beyond Death Divorce, and Other Losses << John W. Hames (inte sagobok)

The Bloody Chamber << Angela Carter (sagobok)

House of Leaves: The Remastered Full-Color Edition << Mark Z. Danielewski (inte sagobok)

Grimm's Grimmest << Wilhelm Grimm (sagobok)

Pancatantra: The Book of India's Folk Wisdom << Patrick Olivelle (sagobok)

Il pentamerone; Or, The Tale of Tales << Giambattista Basile (sagobok)

From the Beast to the Blonde: On Fairy Tales and Their Tellers << Marina Warner (sagobok)

Postad
Svåraste hittills..

Ironisk? Tycker Wagghos var bra mycket svårare.

edit: fråga 16 kanske är lite överkurs.

edit: och jennez också för den delen... fick inte många rätt på något av quizen...

Joh nu när jag såg Waggos så :)

Postad

Jag är väl kanske inte sinnebilden av "mentala hälsan i behåll", men så här såg min senaste bokbeställning ut:

The Grief Recovery Handbook : The Action Program for Moving Beyond Death Divorce, and Other Losses << John W. Hames (inte sagobok)

The Bloody Chamber << Angela Carter (sagobok)

House of Leaves: The Remastered Full-Color Edition << Mark Z. Danielewski (inte sagobok)

Grimm's Grimmest << Wilhelm Grimm (sagobok)

Pancatantra: The Book of India's Folk Wisdom << Patrick Olivelle (sagobok)

Il pentamerone; Or, The Tale of Tales << Giambattista Basile (sagobok)

From the Beast to the Blonde: On Fairy Tales and Their Tellers << Marina Warner (sagobok)

Påminn mig om att aldrig lämna ut min hemadress till dig.