Gå till innehåll

Plattskärmar?


Forsberg66

Recommended Posts

Hejsan

 

Jag tänkte köpa två plattskärmar men jag är inte riktigt säker på vilket märke som är bra. Har kollat på "LG Electronic 19 TFT L1919S-SF" som finns på Siba för 1990:-. Mitt andra problem är att jag inte vet hur man går tillväga för att "linka" de två samman, är det något speciellt jag behöver och vad isåfall?

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är att koppla den ena skärmen via DVI-utgången och den andra via VGA-utgånden. Sen kör du funktionen extended desktop (utökat skrivbord). Dock skulle jag rekommendera ´skärmar som kan leverera bättre upplösning än 1280*1024, om du tänkt använda dem i pokersyfte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är att koppla den ena skärmen via DVI-utgången och den andra via VGA-utgånden. Sen kör du funktionen extended desktop (utökat skrivbord). Dock skulle jag rekommendera ´skärmar som kan leverera bättre upplösning än 1280*1024, om du tänkt använda dem i pokersyfte.

 

detta gör du enklast genom att köpa en adapter på tillexempel kjell&co för en hundring ungefär

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt andra problem är att jag inte vet hur man går tillväga för att "linka" de två samman, är det något speciellt jag behöver och vad isåfall?

 

detta gör du enklast genom att köpa en adapter på tillexempel kjell&co för en hundring ungefär

 

Vad du behöver beror helt på vad du har för grafikkort, om den klarar dubbla skärmar samt hur många av vilken typs utgångar den har..

Kolla tillverkarens hemsida tex, för o se vad kortet stöder.

 

Edit: normalt kommer en skärm med både analog och digital kabel. Så den första skärmen är inget problem. Den andra är helt beroende på grafikkortet hur du kopplar. Tex en (digital)DVI kan splittas till 2 analoga(VGA) signaler. Då behöver du en adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för bildskärm behöver jag om jag vill spela 4 bord utan överlappning ?

En bildskärm som klarar 1600 * 1200 upplösning.

De flesta crt skärmarna klarar det men vill du ha platt så är det minst 20' icke widescreen du skall ha.

 

Skrev följande i annan tråd:

Vi pokerspelare vill ha minst 1600 gånger 1200 upplösning för att kunna spela 4 bord utan överlapp. På vanliga CRT skärmar är detta inget problem. En 19 tums crt skärm klarar högre upplösningar än så.

Men vi vill ju ha platta skärmar och då är det bara 20 tummare och större som klarar det.

 

Köper man 24 tums widescreen så får man 1920 * 1280 men då kostar 1 sådan mellan 11 och 14 brak och man får bara 320 pixlar över på bredden. Mindre widescreen skärmar klarar bara 1680 * 1050 upplösning, vilket är ok på bredden men ger överlapp på höjden. Detta gäller oavsett om det är en 19, 21 eller 23 tums widescreen.

 

 

Skall man ha minst 1600 * 1200 (platt skärm) så måste man upp i minst 20 tum (inte widescreen) då ingen 19 tummare klarar detta.

Jag har således nu köpt 2st 20' Samsungskärmar. Då kan jag teoretiskt lira 8 bord samtidigt, alternativt 4 bord och forfarande ha en hel skärm över till att göra annat på. Detta till en total kostnad på under 10 000kr (dvs billigare än 1st 24 tums widescreen).

 

Har man dock duktigt med pengar (och plats på databordet) så kanske man skall fundera på att köpa 2st 24 tums widescreen skärmar.

 

*edit*

Ser att det kanske inte vart helt pedagogiskt formulerat men hoppas poängerna gick fram

 

*edit2*

Sedan skall det i sammanhanget tilläggas att det nu kommer tvs med full HD stöd som klarar 1920x1080 upplösning. Dvs bra på bredden men fortfarande lite överlapp på höjden.

TVs med "HD ready" stöd klarar 1366 x 768 upplösning vilket ger på tok för mycket överlapp på höjden.

 

*edit3*

Bäst vore dock om poker siterna annamade partypokers möjligheter att fritt ställa in storleken på pokerfönstrena. Då blir det lättare att välja lämplig skärm då man inte är lika knuten till upplösningen den klarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för alla svar!

varit i kontakt med komplett idag, som jag köpte min ator ifrån. Fick då reda på att det hänger lite på vilket grafikkort man har, och eftersom mitt är tre år gammalt så måste jag ha nytt!

de skärmar som ni rekommenderar ligger på ca 5k styck, och med ett grafikkort på kanske 1.5-2K, plus att ja måste ha ett nytt datorbord antar ja. så hela kalaset kommer nog att landa uppåt en 12-13 tusen, vilket är mer än jag idagsläget är beredd att lägga ut.

varför funkar inte LG´s 2000krs skärm för hehe... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...