Gå till innehåll

NL - Att gå upp i nivå (främst 0.5/1)?


Fysikern

Recommended Posts

Känns som att jag de sista dagarna har tagit ett stort steg i min fortfarande ganska korta pokerutveckling. Men jag snappade upp att allt inte hängde på preflopspelet ;)

 

Sen har jag även insett att AJ/AQ är inte de monster jag trodde förr, även om jag oftast spelar dem kan jag mycket väl släppa dom.

 

Låter ju självklart men jag spelade för mycket på mitt preflop val. Givetvis är man lite för kåt på sina AA efter floppen men lite laydowns har det blivit ;)

 

Spelar NL-THe på $0.25/$0.5 nivån men känner att jag är bland de bättre där, har plussat $500 nu på 4 dar och det har inte varit den turen som jag hade i början då jag spela (plussa även då $500 på ca en vecka). Men spelet jag har nu har varit mycket bättre och betydligt mindre chansartat än det var i början.

 

Har en BR på $1120 nu och jag undrar om det kanske är dags att flytta upp till $0.5/$1 nivån, jag lirar på expekt och har testat lite på $0.5/$1 och det kändes ju inte allt för skrämmande.

 

Dvs min egentliga fråga är:

 

Hur stor är skillnaden mellan $0.25/$0.5 och $0.5/$1? Och är det något speciellt jag ska tänka på vid ett limitbyte ?

 

* Förtydligare rubriken lite - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det är så stor skillnad på nivån mellan de limitarna. Bägge är low-limit där man kan förvänta sig många calls och bör ta det lugnt med bluffandet.

 

När man går fråm 0.50-1 till 1/2 tycker jag att det är ett litet hopp men inte alls speciellt stort där heller.

 

Från 1-2 till 2-4 däremot så tycker jag dock att spelet kan bli lite tuffare åtminstone på vissa sajter och i vissa sällskap.

 

Jag tycker att du kan gå upp till 0.50-1 och du bör vara en vinnande spelare även där om du känner dig komfortabel med insatserna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mig så mycket - jag svarade på vad jag ansåg om FL inte NL.

 

Skillnaden är större när man spelar NL. Framför allt eftersom det är mer pengar i omlopp som gör att moståndarna på de olika NL-buyinsen är olika komfortabla att spela stora potter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en BR på $1120 nu och jag undrar om det kanske är dags att flytta upp till $0.5/$1 nivån, jag lirar på expekt och har testat lite på $0.5/$1 och det kändes ju inte allt för skrämmande.

 

Nej, du har inte bankrulle för det, du behöver minst 2000$ för 0.5-1$ NL (se min artikel nr 1 på http://www.kingclubpoker.com (eller här i ett ofärdigt skick under Olas hörna - bankrullekrav för big-bet heter den))

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

även om du inte har br för det så kan du ju alltid spela ändå så länge du vet om att du kan tappa allt och känner att du kan klara av det, jag brukar ibland ta ett skott på lite högre limits för att "testa" tappar jag några maxinköp så går jag ner i limits för att bygga upp min br igen-.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en BR på $1120 nu och jag undrar om det kanske är dags att flytta upp till $0.5/$1 nivån, jag lirar på expekt och har testat lite på $0.5/$1 och det kändes ju inte allt för skrämmande.

 

Nej, du har inte bankrulle för det, du behöver minst 2000$ för 0.5-1$ NL (se min artikel nr 1 på http://www.kingclubpoker.com (eller här i ett ofärdigt skick under Olas hörna - bankrullekrav för big-bet heter den))

 

/Ola

 

Påverkas bankrulle frågan av hur många som spelar vid bordet ? Såg inget om det men det slog mig att så kan det kanske vara, spelar på 6-manna bord dvs hyfsat shorthanded. Men kan ju tänka mig att det blir lite större svängningar om det är 10 spelare. Iofs kan jag ju va helt ute och cyklar men i sådana fall vill jag gärna veta det :)

 

Sen har jag ju råd att sätta in mer pengar om jag går gul, så jag ångrar inte att jag gick upp i nivå. Folk är nästan sämre på 0.5/1 nivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påverkas bankrulle frågan av hur många som spelar vid bordet ? Såg inget om det men det slog mig att så kan det kanske vara, spelar på 6-manna bord dvs hyfsat shorthanded. Men kan ju tänka mig att det blir lite större svängningar om det är 10 spelare. Iofs kan jag ju va helt ute och cyklar men i sådana fall vill jag gärna veta det

 

Ja, det påverkas - men det blir faktiskt större svängningar ju färre ni är, inte ju fler!

 

Ju färre du är desto fler händer tvingas du spela, och desto fler beslut måste du fatta. Är du dålig spelare så har du fler chanser att fatta fel beslut, är du en bra spelare så har du fler chanser att fatta vinnande beslut. Så spelar du shorthanded så behöver du större bankrulle än vid 10-mannabord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påverkas bankrulle frågan av hur många som spelar vid bordet ? Såg inget om det men det slog mig att så kan det kanske vara, spelar på 6-manna bord dvs hyfsat shorthanded. Men kan ju tänka mig att det blir lite större svängningar om det är 10 spelare. Iofs kan jag ju va helt ute och cyklar men i sådana fall vill jag gärna veta det

 

Ja, det påverkas - men det blir faktiskt större svängningar ju färre ni är, inte ju fler!

 

Ju färre du är desto fler händer tvingas du spela, och desto fler beslut måste du fatta. Är du dålig spelare så har du fler chanser att fatta fel beslut, är du en bra spelare så har du fler chanser att fatta vinnande beslut. Så spelar du shorthanded så behöver du större bankrulle än vid 10-mannabord

 

Så om man är en vinnande spelare borde bankrullen vara mindre vid ett 6-bord då ? Annars förstod jag inte riktigt ditt resonemang. Du utgår från att jag är en icke-vinnare i det eller ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om man är en vinnande spelare borde bankrullen vara mindre vid ett 6-bord då ? Annars förstod jag inte riktigt ditt resonemang. Du utgår från att jag är en icke-vinnare i det eller ?

 

Alla funderingar kring bankroll-management utgår från att du i någon grad är en vinnande spelare. Är du inte det spelar det ingen roll hur mycket pengar du har, du kommer ändå förlora.

 

Ju färre spelare, ju fler marginella situationer kan man väl säga. Shorthanded så kommer den bättre spelare proportionellt mycket oftare hålla den korta änden av en 45-55 chans, vilket gör hans fluktuationer större. Man måste helt enkelt trycka på en hel del med händer som relativt ofta inte kommer vara bäst. I Hold'em så gäller det dessutom att man måste trycka in mycket mer pengar med osedda kort när man spelar shorthanded vilket också rejält drar upp fluktuationerna.

 

Så för att vara tydlig: Ju färre spelare, ju mer pengar behöver du.*

 

 

*Undantaget kan vara att spela kort mot riktigt dåliga motståndare, som spelar alldeles för tight. Mot folk som foldar alldeles för mycket så får man en väldigt jämn, fin stadigt stigande kurva. Men den här situationen är extremt sällsynt, eftersom det är väldigt sällan som någon foldar för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla funderingar kring bankroll-management utgår från att du i någon grad är en vinnande spelare. Är du inte det spelar det ingen roll hur mycket pengar du har, du kommer ändå förlora.

 

Ju färre spelare, ju fler marginella situationer kan man väl säga. Shorthanded så kommer den bättre spelare proportionellt mycket oftare hålla den korta änden av en 45-55 chans, vilket gör hans fluktuationer större. Man måste helt enkelt trycka på en hel del med händer som relativt ofta inte kommer vara bäst. I Hold'em så gäller det dessutom att man måste trycka in mycket mer pengar med osedda kort när man spelar shorthanded vilket också rejält drar upp fluktuationerna.

 

Det var så jag trodde men iom att gdaily tog upp skickligheten så försvann jag i resonemanget. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej

 

Jag skrev:

Ja, det påverkas - men det blir faktiskt större svängningar ju färre ni är, inte ju fler!

 

Och därför måste bankrullen vara större vid färre deltagare.

 

Fundera själv. Du har 100 enheter i bankrulle som du måste fördubbla, vill du spela h2h med någon eller på ett 10-mannabord. På fullt bord kan du vänta ett bra tag inann du är tvuungen att agera, det kan du inte h2h

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej

 

Jag skrev:

Ja, det påverkas - men det blir faktiskt större svängningar ju färre ni är, inte ju fler!

 

Japp så långt var jag med men sen tog du upp skickligheten vilket förledde mig från det uppenbara i ditt inlägg vilket Johan Hjort påpekade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var så jag trodde men iom att gdaily tog upp skickligheten så försvann jag i resonemanget. Tack.

 

Jag tror faktiskt att hans resonemang där var felaktigt, så det var inte så konstigt. Inte för att han har fel i sina premisser, men de leder inte till att man skulle behöva större rulle. Slutsatsen man enklast drar ur premisserna Ola använde är väl snarare att de bättre spelarna har större edge shorthanded, vilket nog kan stämma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja,

 

det tål att diskuteras. Men då kommer man in i en krånglig diskuusion om att den duktige spelaren förändrar sitt spel tack vare det är shorthanded och han måste spela fler händer.

 

Se det som en andragradsekvation - första ordningens bankrullekrav är större på grund av att ni är färre människor vid bordet

 

andra ordningens bankrullekrav är just på grund av:

Slutsatsen man enklast drar ur premisserna Ola använde är väl snarare att de bättre spelarna har större edge shorthanded, vilket nog kan stämma.
. Om man har en större edge shorthanded så kommer man samtidigt att pusha denna edge hårdare, vilket i sin tur skapar svingar.

 

Nu ska jag sova.

Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

(Detta är flyttat från en låst tråd, då denna redan fanns. Tar gärna imot

lite fler råd och synpunkter)

 

 

 

Så sitter man här frusterad igen,,,-hade spelat ihop en bankroll på

ca 800 USD genom att spela NL 0,25/0,50 på 6-manna bord, två bord

samtidigt. Snittar 15-20 USD i timmen. Men till slut är det svårt att

hålla skärpan uppe. Det blir då naturligt att gå upp ett snäpp till

NL 0,50/1,00..-men jag har hitills inte fått det att fungera. -som vanligt

tiltade man, har gjort denna vända tidigare

Men efter att ha förlorat 300USD (bankrollen ner till 500USD). så bad jag

en god vän att ändra PW. Så nu har jag låst mig ute från Ladbrokes ett

par dagar. -behöver fundera lite

 

Egentligen så är 800 USD för lite när man skall som ny kliva upp på

NL 0,50/1,00, -det skall vara minst det dubbla. Även om jag nu har

läst att man min. skall ha 300xBB

 

Det är stor skillnad på spelet och spelarna mellan dessa nivåer. -måste

väll erkänna att jag blev nervös, då man har dåliga erfarenheter sen

tidigare

 

Så jag skulle bli glad om nån ville dela med sig av erfarenheter och

kunnskaper

 

Hur är motståndet på LAD,,-om man ser till andra sajter (-bortsett

från prima)

 

Jag har lite över 200 USD bonus dollas på Ultimatebet, -kanske skall

jag flytta över pengarna dit,,

 

Hälsningar, Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst runt en del,,,-tagit mig en funderare,,

 

-i stället för att kliva på 6 manna borden på 0,50/1,00 så skulle

jag kunna börja med 10 manna bord, där spelet är mindre

agresivt,,-enda problemet är att jag tycker att 10 manna borden

är tråkiga,-men jag får väll ta min tid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns lite saker som man kan tillägga ang allt detta.

Jag är en otålig person och tyckte 0.25/0.5 va perfekta bord för mig, 10 pers och jag kunde kolla film eller PF.nu medans jag lirade.

Det gick dåligt som fan hela tiden, jag förstog inte vad som va fel.

När jag väl slutade titta på annat medans jag spelade så vände allting, jag började vinna och pengarna trillade(trillar) in, jag läser motståndare och allt börjar gå bra.

 

Det är ett faktum att många gör andra saker medans dom spelar, dom spelar sina kort istället för folket. Jag trodde aldrig att det spelade någon roll pga på 0.25/0.50 = folk kommer och går, men det stämmer inte riktigt. Vissa sitter i timmar vid samma bord och efter ett tag har man lärt sig 7av10 pers och då börjar stålarna rulla in.

Personligen ska jag aldrig spela bara på korten nåmer, har jag tv'n på så ska jag ägna mig mest åt att läsa spelet och spelarna nu för tiden.

Det ska bli antingen eller, nått på tv jag vill se = stäng av datorn, eller tvärt om.

 

Detta är dock bara mina tankar, flera av er kan säkert göra både och men för mig går det bäst när jag tar en sak i taget.

 

-Mina tankar om ingenting speciellt.

 

--Jimmy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade förr TV n på när jag spelade 10 manna bord,,-men när man

spelar två 6 manna samtidigt, så måste man vara helt fokuserad (om man är rel. grön)

 

Har till och med tagit bort ljudet från pokerborden, och jag måste säga

att det är mycket bättre,-man slipper all blippande och plopande ljud

 

Men jag tror att jag vet problemet, jag kan inte gå direkt från 6 manna

0,25/0,50 till 0,50/1,00,-utam måste mellanda på 10 manna 0,50/1,00

 

Får ta nya tag,-tänkte jag får "kör" upp bankrollen till ca 1000 USD på

två 6 manna 0,25/0,50, och sedan gå på 10 manna 0,50/1,00

 

Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen så är 800 USD för lite när man skall som ny kliva upp på

NL 0,50/1,00, -det skall vara minst det dubbla. Även om jag nu har

läst att man min. skall ha 300xBB

 

Nu är jag rädd att du inte läst allt för noga. När vi pratar 300xBB, pratar vi Big Bets inom Fixed Limit. Du har för lite pengar för att spela på dessa nivåer. För att lira NL måste du ha 3000xbig blind, för att inte riskera att gå gul under svåra perioder, som tro det eller ej, kommer att komma.. Läs gärna Olas artikel ang BR-krav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter ha läst igenom denna tråd + på några andra ställen, så förstog jag

att jag har varit för otålig och haft för bråttom,,

 

Jag tar det lugnt nu,-det får ta den tid det tar att komma upp till nästa nivå.

 

Vill oxå säga att spelet har gått ganska bra,-har plussat ca 1000 USD. Så nu har jag en bankroll på 1500 USD

 

Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har valt att spela på Ladbrokes. Visserligen är det sämre spelare

på Expekt (prima poker). Man jag har valt att spela på LAD, då spelet

mera strukturert där än på prima (-det är inte så mycket med bumlare på LAD)

 

Lägg sedan till att man ständigt hör klagomål om Expekt. De verkar gjöra lite som de vill,,,

 

Det jag spelar nu är NL 0,25/0,50, 6 manna bord. Två stycken samtidigt.

 

Brukar köpa in mig på ca 40 USD per bord och fyller givetvis på med deg om det går dåligt eller byter snabt bord

 

Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ville bara skriva några rader om att jag äntligen har lyckats tagit

klivet från NL 0,25/0,50 till NL 0,50/1,00.

Har även spelat på bord med lite högre limit. Skillnaden mellan 0,50/1,00

och lite högre limit är inte lika stor som steget från 0,25/0,50 till 0,50/1,00.

 

Nyckeln för mig blev att läsa D Brumson s bok, Supersystem. Jag har efter det fått ett annat tänkande om spelet. Bla om man spelar tight hela tiden så får man inte syn når man har de bra korten.

 

Loose agresivt är det bästa, -har jag förstått

 

 

Hälsningar, Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...