Gå till innehåll

Tips till en nystart i Texas Hold'em?


bobrov

Recommended Posts

Hej. Har lirat lite poker fram och tillbaka(nästan enbart på nätet), mest för att jag tycker det är roligt, i början var jag dock väldigt entusiastisk men insåg snart att det krävdes en hel del om man ville vara seriös. Har haft en del litteratur som har legat och väntat nu och började läsa lite igen. Ska sägas att jag inte har haft så mycket tid under en period. Hur som helst nu ska jag i alla fall försöka göra en satsning att börja spela för att vinna lite pengar och att bli en mycket bättre spelare. Därför behöver jag tips hur jag ska göra för att komma i gång på ett bra sätt.

 

1. NL vs FL: Jag har spelat både och hela tiden och jag är ingen bra spelare än därför tar jag ibland/ofta bedrövliga beslut vid bordet för att jag helt enkelt saknar kunskaper om spelet och känsla. Majoriteten av dessa har kommit vid NL-bord. Jag förmodar att man startar i FL och får "kött på benen" innan man kan avancera till NL? Man lär väl sig där att få känsla för spelet att läsa bordet, motståndarens händer osv och det kostar inte lika mycket om man gör en del misstag i början. Dock undrar jag hur är det med förtjänsten i FL gentemot NL. Är den generellt lägre i FL vilket jag har fått uppfattningen att så är fallet? Eller så är det bara att jag tycker att det borde vara så för att jag minns när man har haft en "hotstreak" och hur fort det går då.

 

2. Nivå? Min gissning är att jag ska spela FL till en början och då har jag planerat att sätta in 500$ på en lämplig site. Vilken nivå bör jag spela på då? 1/2$ är det lagom? Eller ska jag spela på ännu lägre nivåer? Ska jag sprida ut pengarna på olika siter? Det ska sägas att det inte gör någonting om jag förlorar de här pengarna jag vill bara ha tips om vilken nivå som är lämplig.

 

3. Vilken site/pokerrum? Jag har nästan uteslutande spelat på Paradise Poker som jag gillar skarpt. Det var dock lite krångligt första gången man skulle göra ett uttag. Jag är ute efter en sida där det är smidigt att göra både insättningar och uttag. Insättningarna brukar iof inte vara nåt problem nånstans =). Det bästa med Paradise är väl utseendet på sidan som jag föredrar framför sidor som har figurer som sitter runt bordet. Här ser man bara korten och det är fullt tillräckligt. Har sett att även expect har det så och här är jag redan reggad då jag spelar en hel del på sportbetting. Är alltså ute efter en snygg, smidig sida gärna svensk. Och om det är någon skillnad på motståndet mellan de olika pokerrummen finns det nåt som är gynnar en nybörjare bättre? De låga nivåerna kanske ger samma motstånd rakt över? Gärna ska det vara lite gratisturneringar och sånt man kan träna sig på men det har väl de flesta nu.

 

Så om någon kan ge mig tips och råd på de frågor jag har eller om någon har något att invända mot de påståend jag har skrivit så är jag tacksam för all hjälp jag kan få.

 

MVH //John

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt in pengarna på Party Poker och sen kör du FL till du fixat bonusen, borde kunna gå jämt upp då så får du $100 om du passar på och använder bonusen som finns nu. Sen tar du ut pengarna med check och sätter in dem på Ultimate Bet, det har det bästa gränssnittet (enligt min mening) och spelar där. Folk säger att man skall börja på de lägsta nivåerna men jag tycker du skall kör NL på $.10/$25 eller $.25/$.50...

 

Jag är dock bara en glad amatör som spelar mest för att det är kul...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John, med $500 har du rätt stor valfrihet. Jag tycker att du ska överväga tre alternativ och sedan satsa 100 % av din tid på det alternativet i början:

 

:spade: $10 enbordsturneringar (NL)

:spade: NL med maxinköp på $10 eller $25

:spade: FL 1/2

 

Mitt förstahandstips är definitivt NL (antingen turneringar eller cash). Även om du kommer att vara en förlorande spelare i början så kommer $500 att räcka långt om du spelar på de nivåer jag föreslår ovan. Om du läser på och verkligen försöker bli bättre hela tiden, så kan det mycket väl bli så att du aldrig kommer att behöva sätta in mer pengar än de där $500.

 

Vad gäller sajt så skulle jag rekommendera Multipoker. Av de svenska sajterna så har Multipoker överlägset störst antal spelare, eftersom de tillhör Partynätverket. Det innebär att du aldrig behöver vänta i mer än en minut på att en enbordsturnering ska starta och det finns hur mycket cashbord som helst (på alla nivåer) dygnet runt. Och de har utbetalningar direkt till svenska bankkonton, så uttag är hur smidigt som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej många visningar få svar...tack ni som gav mig några tips. Ni tycker alltså att NL är det bästa alternativet även i början? Ja kanske nåt att fundera på. Det knepiga är att det enda jag har läst handlar om FL och när jag inte har så stor förståelse (okej jag fattar vad det handlar om men jag är inte så duktig än) om poker än så är det svårt att applicera dem sakerna som är skrivet för FL-spel i NL tror jag. Jag har pot/nl-bok med Ciaffone/Ruebens och SuperSystem av Brunson. Det med 10manna-turneringar verkar iof vara en bra idé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som har spelat på många olika sajter kan gärna tipsa om vart alla fulla dryga amerikaner spelar när dom kommer hem från krogen på fyllan... :)

 

Och vid vilken tidpunkt dom sitter där... antar att det är stor skillnad tidsmässigt på LA och NY...

 

De spelar på Partynätverket tidigt på (helg)morgnarna svensk tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag kan bara utgå ifrån mig och det bästa som kunde hända mig var att spela FL. Jag började med NL men gick back ganska mycket. Då tröttnade jag och hoppade över till FL och spelade det ca 3 månader. Därefter NL igen och det "valet" har jag inte ångrat. Jag tycker FL ger mycket känsla såtillvida att man vet om handen är "spelbar" eller ej. Att utveckla detta tänk vid bordet är billigare i FL än NL. Mitt tips är alltså att börja med 0.5-1 / 1-2 FL och uveckal en "känsla" ( jag vet låter lite luddigt) för vad som är gångbart, helt enkelt vad du kan vinna på, och sedan när du känner dig mogen, NL. Ladbrokes har snabba och bekväma in och utbetalningar via visakort. deras lägsta bord är, 0.15-0.30 ( NL )

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag kan bara utgå ifrån mig och det bästa som kunde hända mig var att spela FL. Jag började med NL men gick back ganska mycket. Då tröttnade jag och hoppade över till FL och spelade det ca 3 månader. Därefter NL igen och det "valet" har jag inte ångrat. Jag tycker FL ger mycket känsla såtillvida att man vet om handen är "spelbar" eller ej. Att utveckla detta tänk vid bordet är billigare i FL än NL. Mitt tips är alltså att börja med 0.5-1 / 1-2 FL och uveckal en "känsla" ( jag vet låter lite luddigt) för vad som är gångbart, helt enkelt vad du kan vinna på, och sedan när du känner dig mogen, NL. Ladbrokes har snabba och bekväma in och utbetalningar via visakort. deras lägsta bord är, 0.15-0.30 ( NL )

 

Lycka till!

Jag tror inte att man utvecklar speciellt bra känsla för att spela korrekt NL-spel genom att spela FL. Spelar du FL så lär du dig FL och spelar du NL så lär du dig NL. Spelformerna är såpass olika varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska sätta in så mycke som $500 så leta upp den site som har bäst bonus för tillfället (kolla bonustråden under onlinepoker här på forumet tex)

 

börja med att skaffa neteller så du kan flytta pengarna mellan siter på ett enkelt sätt.

 

säg att en site har 20% bonus på insättning upp till $100, så sätter du in $500 så du får ut max i bonus. Ofta ska du spela ett visst antal rakade händer för att få ut bonusen. Så då lägger du dej på en nivå där många händer blir rakade men där du inte behöver betala mycke för att spela.

 

När du spelat dom rakade händerna och fått bonusen plockar du ut alla pengar och byter site. letar upp en ny med en bra bonus och gör likadant.

 

På så vis tjänar du ju pengar även om du bara går +-0 på själva spelet.

 

Ola(Gdaily) har skrivit en bra artikel om det http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=829

 

Jag hade valt att spela FL men de gör du som du vill, huvudsaken är att du spelar på en nivå där de flesta händer blir rakade tillräckligt för att du ska få ut bonusen så snabbt som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

här kommer min syn på saken:

 

Jag anser att du bör börja med limit:

 

Skälen är två:

Dels så gäller det i början att få kläm på starthänder, kortodds och pottodds. Om satsningarna går i föutbestämda steg är det enklare att få in ett korrekt beteende där man har koll på oddsen.

 

Det andra skälet är svägningarna minskar. Gängse praxis är att man skall ha 300 big bets tillgängliga för den nivån man spelar i limit och 3000 big blind när man spelar no-limit.

 

Du bör hålla dig till ovanstående rekomendationer så vilken limit ger sig själv. Om du spelar limit så blir det ,5/1 till du vunnit dig upp till 600. Om du vinner ihop tex 40 dollar finns det inget som hindrar dig att du investerar dessa i ett parti 1/2 men det fulla steget upp bör du ta när du passerar 600 dollar.

 

Angående din fråga om pokerrum så är min åsikt följande:

Om du spelar mycket bör du skaffa dig en rake-back hos ett rum du gillar tex någon inom Partynätverket. Sedan bör du använda dina 500 dollar till att beta av välkomstbonusarna hos alla de stora pokerrummen för att bygga upp ditt kapital.

När du gjort detta kan du välja vilket rum du tycker bäst om och förhoppningsvis är detta där du har din rake-back.

 

MVH

Lamby

Lamby@telia.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen. jag har nu bestämt mig för att sätta in mina pengar på multipoker. jag orkar inte hålla på att flytta runt pengar som vissa föreslagit men där får man 20% bonus max 100$. sätter jag in 500 så blir det maxbonusen. vad jag inte förstår är vad jag måste uppfylla för att få ut min bonus. det står att jag måste spela antalet 5*bonusen det vill säga 500 raked hands inom 30 dagar. vad är en raked hand? och kommer jag hinna uppnå det här på FL 0,5/1?? och om jag inte hinner det får jag ut så mycket bonus som jag har spelat raked hands eller tar dem tillbaka allt?...förstår just nu ingenting...tacksam för svar.

//John

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen jag fortsätter på denna tråden känns lättast så.

tack för svaret men jag ändrade mig i sista stund och satte in 300 dollar på expekt. fick en bonus på 50 dollar kändes lagom. tänkte att det inte behövdes 500 med en gång, kan jag inte spela dem som jag har satt in över 600 och avancera nivå så ska jag väl inte spela poker på nätet...=) jag kör nu 0,5/1 FL i alla fall, det går bra är lite över 400 nu. Pluggar en del under tiden men jag kunde inte hålla mig även om jag inte läst klart hela boken än..=). Så här kommer ett par frågor, får se om nån har ett par snabba svar:

 

1. Jag spelar som det rekommenderas, alltså att spela tight med starthänderna. Bara bra händer och små par, suited connectors när man har pottodds osv... Igår satt jag i en period på kanske en timme jag vet inte där jag inte fick en enda spelbar hand...jag minns inte att jag fick nån i alla fall =).. ska man nån gång offra pengar och syna i sen position i en ohöjd pott för att inte göra det helt uppenbart att man är supertight..? Eller är det ingen som är riktigt vaksam på den här låga nivån?

 

2. Innehåller borden på expekt förhållandevis tight spel jämför med andra poker-rum? Jag har spelat lite på Paradise Poker och där var annorlunda tycker jag. Det är ju inte sällsynt att alla lägger sig inklusive lilla mörken. Det händer ju en gång per sekel på Paradiset. Det verkar faktiskt vara lite mer medvetna spelare här..

 

3. Kollade på riket första gången igår, en deltagare hette Ken tror jag och han var pokerlirare. Är han bra eller? ...bara nyfiken...

 

Kändes som jag hade nån mer fråga på lut...får väl skriva när jag kommer på den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo nu kom jag på....

 

4. Jag hoppas att jag inom en framtid ska ha spelat upp till en bit över 600 dollar och kunna gå upp på 1/2 FL. Om jag där sedan börjar förlora pengar, när är det läge att kliva ner igen? När jag går under 600? Eller ska man bara gå på känslan om man spelar dåligt eller om man har en period då inte korten går med en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

1. Jag spelar som det rekommenderas, alltså att spela tight med starthänderna. Bara bra händer och små par, suited connectors när man har pottodds osv... Igår satt jag i en period på kanske en timme jag vet inte där jag inte fick en enda spelbar hand...jag minns inte att jag fick nån i alla fall =).. ska man nån gång offra pengar och syna i sen position i en ohöjd pott för att inte göra det helt uppenbart att man är supertight..? Eller är det ingen som är riktigt vaksam på den här låga nivån?

 

2. Innehåller borden på expekt förhållandevis tight spel jämför med andra poker-rum? Jag har spelat lite på Paradise Poker och där var annorlunda tycker jag. Det är ju inte sällsynt att alla lägger sig inklusive lilla mörken. Det händer ju en gång per sekel på Paradiset. Det verkar faktiskt vara lite mer medvetna spelare här..

 

3. Kollade på riket första gången igår, en deltagare hette Ken tror jag och han var pokerlirare. Är han bra eller? ...bara nyfiken...

 

1. Nej du behöver inte mixa upp ditt spel bara för att inte göra det för uppenbart, folk har ingen koll ändå.

 

2. Expekt har i vilket fall som helst bra mycket tightare bord än tex Party. Hur det är på Paradise vet jag tyvärr inte.

 

3. Tror han kom 32a eller något liknande i WSOP 2003, vilket i sig inte säger särskilt mycket men eftersom jag aldrig sett han spela så ska jag inte heller uttala mig mer heller. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...