Gå till innehåll

FL Fullring - Vilka händer skall man limp-reraisa med ?


Smygaren

Recommended Posts

Jag har läst Abdul Jalibs klassiska artikel om preflop-strategi, och funderat en del på varför vissa händer lämpar sig bättre än andra att limp-reraisa med i tidig position.

 

Naturligtvis är det trevligt att limp-reraisa med AA och KK vid ett tight bord. För att inte avslöja sin hand måste man även limp-reraisa med andra händer, och frågan är då a) vad man uppnår b) hur man spelar dessa händer preflop?

 

En hand som 88 vill man ju gärna stjäla blindsen med. Att limpa in och få syn av 1-2 spelare samt BB känns inte speciellt kul. Att bli höjd av en spelare och spela handen heads-up ur position är inte heller kul. Även om jag limp-reraisar då så har jag svårt att tro att jag kan vinna rakt av genom att representera att monster.

 

AKs/AQs kan ju spelas i höjda och ohöjda potter och mot olika antal spelare. En hand man kanske kan limp-reraisa med, multiway är det ju trevligt att vara suited.

 

Kort sagt: Helst skulle man ju vilja limp-reraisa med tre kategorier händer, vilka förekommer ungefär lika ofta och med olika egenskaper.

* AA/KK

* AKs/AQs...

* 99/88

 

Dock känns det som att man absolut inte vill spela 99/88 på detta sätt om man ser handen som en isolerad företeelse, men något får man ju offra för att balansera. Men ger man inte upp för mycket EV? Eller kommer motståndarna att släppa händer som AK, AQ, JJ, TT om man limp-reraisar och representerar AA/KK på floppen?

 

(Och som en liten följdfråga: Om bordet är right, så att man är "rädd" att "bara" vinna blindsen med AA/KK, är balansering genom att höja ibland med JTs/T9s en bättre strategi än limp-reraisandet?)

 

undrar

Smygaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock känns det som att man absolut inte vill spela 99/88 på detta sätt om man ser handen som en isolerad företeelse, men något får man ju offra för att balansera. Men ger man inte upp för mycket EV? Eller kommer motståndarna att släppa händer som AK, AQ, JJ, TT om man limp-reraisar och representerar AA/KK på floppen?

 

Gissningsvis skulle jag gissa att bra ballanseringshänder att limphöja först in på ett tight bord är händer som har hyffsad chans att få en semibluffhand på en flop som ser läskig ut för en fi som tror att du har AA/KK. Exempel på sådana händer skulle väl kunna vara KQs eller QJs kanske?

 

(Och som en liten följdfråga: Om bordet är right, så att man är "rädd" att "bara" vinna blindsen med AA/KK, är balansering genom att höja ibland med JTs/T9s en bättre strategi än limp-reraisandet?)

 

Att höja först in på ett tight bord med JTs ellet T9s är väl inte så mycket balansstrategi som det mest lönsamma sättet att spela handen. Eller vad menar du?

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att höja först in på ett tight bord med JTs ellet T9s är väl inte så mycket balansstrategi som det mest lönsamma sättet att spela handen. Eller vad menar du?

/Bjorn

 

De flesta böcker rekommenderar fold. Några rekommenderar limp-call. Jalil är den enda som rekommenderar raise (med JTs, fold med T9s) - han är också den enda som rekommenderar raise med marginella händer och limp med starka händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...