Gå till innehåll

FL - Borde jag spela mer aggresivt?

Recommended Posts

Postad

Gäller 0.5/1-nivå.

Ja har ett problem.

Har tyckt att ja spelat hyffsat Tight/agressive, men ja tror inte så är fallet.

snarare Tight/passive.

Ja har inte tänkt på att ja spelat spec passivt innan ja gjorde nå pokertest (länken va de nån som posta här på forumet) och upptäckte att många ggr när de rätta va att raisa valde jag att calla iom att ja drog till en färg eller stege.

(Ja spelar bara ett bord oxå om de är till nån hjälp)

Låt mej ta ett exempel.

Säg att ja har färgdrag, Axs, floppen kommer 2 i min färg.

Vi är 6 pers med i potten, första raisar, 3 callar emellan och så är det min tur.

Det ligger 10-11bet i potten, egentligen borde jag väl raisa, iom att även om ja raisar får ja bra odds att dra till färgen och får in mer pengar i potten, och förmodligen kommer några av dom mellan mej och första raisaren att calla.

MEN jag callar istället.

(Däremot bettar ja alla händer ja träffat hårt, eller checkraisar om ja har läge så jag är inte helt passiv)

Vilket gör att går färgen in vinner jag ändå en hyffsad pot, dock inte maximal. får ja inte in färgen har jag verkligen minimerat min förlust.

Ja spelar på väldigt låg nivå (lägsta på PP) och det är alltid många som ser floppen vilket gör att träffar jag får ja ändå rätt hyffsat betalt.

Ja väljer oxå hellre att folda ett marginellt rätt drag. säg 1:5 potodds mot 1:4 att de går in för ja vet att de kommer ett likadant läge om bara nån hand där fler är med i potten som kommer ge betydligt bättre odds.

Jag har plussat samtliga sessioner sen ja börja på ny kula efter nyår (kan ju försåss inte räkna med att de ska fortsätta men ändå) även om de inte är så mycke, 5$ hit å 6$ dit. men de har iaf gett 90$ plus på ~800 händer vilket är ett toppenresultat (väl?)

Men frågan är om ja borde spela mer aggro.

Jag vinner ju faktiskt helt ok me pengar så ja kanske inte borde förändra mitt spel, verkar ju funka bra mot de motståndet ja spelar mot nu.

Däremot så måste jag väl nästan förändra spelet om ja ska upp i nivå iom att motståndet blir bättre och de blir viktigare att suga ur så många bet de går.

Borde ja då fortsätta spela som ja gör nu eller spela mer aggro och förvänta mej större svängningar i Bankrullen för att maximera min vinst, men förlora några extra bet då dragen inte går in?

Alltså är de helt på tok att inte spela aggro i dessa lägen på de nivåer ja spelar på?

* RP - QoS *

Postad

Att höja en betare och tre synare med nötfärgdraget på floppen kommer öka dina bankrullesvängningar. Men främst uppåt, din totala risk att gula minskar om du betar på det viset.

Se det så här: Med färgdraget så kommer du vinna 1/3 av tiden ungefär.

Alltså 2/3 av tiden så förlorar du ett litet bet extra när du höjer och 1/3 av tiden så vinner du 4 små bet extra. Det är rätt lätt att se att det är en lönsam situation. Och då räknar vi inte ens med godsaker som gratiskort, maskerat handvärde, att spelare suger sig fast i potten pga att den är stor, runner-runner tvåpar, mm.

Och ja, det är helt på tok att inte få in så mycket värde man kan vart man än hittar det.

Postad

tack för de snabba svaret rasmus, johan, hjort, kerstin eller vilket namn du idag lystrar till :)

då blir de att ändra spelet.

när du skriver sådär så fattar ju tom jag att de är riktigt galet att inte betta i såna lägen :)