Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har hyffsat god datorkunskap, men av lathet skriver jag här för höra om någon upplevt samma sak innan jag pillar vidare med det.

Flyttade nyligen och skaffade samtidigt ny router. Kopplade ej in allt förren mitt adsl abb blivit medflyttat och körde igång. Allt flyter på MEN:

Problem #1: msn, på både stationära (tp-kabel) och laptopen (wlan) kan jag logga in på msn, ha den på i bakgrunden. Inga problem. MEN, såfort jag börjar snacka med någon, göra något med någon, så kopplas den ständigt ner lite titt som tätt, dvs jag hinner skriva något, få ett svar, kopplas ner från msn, kommer in igen och det startar all over.. Eftersom problemet är på båda datorerna är det inte något fel med datorn, och borde således vara något med uppkopplingen. Jag är som sagt lat, och har inte testat koppla modemet -> datorn direkt. Men eftersom jag kan signa in på msn, och de funkar (om än jävligt dåligt), så borde väll rätt portar osv vara öppna ?

problem #2: I min nya lägenhet har jag inte "vanliga" teleuttag, utan det är som ett "tp-uttag" i väggen (fast för telefoner då självklart). Jag har försökt med alla kombinationer, och adsl-modemet störs såfort jag använder telen (har mao kopplat ur telen, internet är viktigare än telen ;) ) Eftersom det inte är vanliga uttag, vet ja inte riktigt hur jag ska hitta huvudjacket. Enda lösningen ringa telia och be dom ta hit en tekniker?

Postad

Telefonen instaflyttades, bredbandet kom efter 1.5 vecka ca, ironiskt nog dog telefonen, som jag fick felanmäla, p.ga att bredbandet blivit inkopplat. Och utan fungerande telelina fungerar inte bredbandet. GG telia. (fick mao vänta ytterligare 2 dagar p.ga det).

Har dock hört att de går fortare ju tidigare man anmäler det. Jag anmälde på onsdagen när jag skulle flytta på fredagen.