Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Första, men inte sista härvan i nätpokerbranschen börjar att rullas upp, snart kommer en granskning av affiliates igång med, klubbar, gubbar o andra som dragit in pengar på affelänkar kommer att hamna under skatteverkets lupp, hur är reglerna för sådana inkomster?

http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2006%5c10%5c17%5c2649

Kan någon MED kunskap om de reglerna förklara det? (lite orolig, hehe)

Postad

Kan någon MED kunskap om de reglerna förklara det? (lite orolig, hehe)

Det är egentligen väldigt enkelt. Ta kontakt med skattemyndigheten och förklara vilka intäkter du har som du är osäker på och ta reda på vad som gäller kring just detta. Sen kan jag i och för sig rekomendera att du granskar deras svar och läser på lite kring de punkter de tar upp, för det kan vara så att det fins utrymme för tolkningar. Men enklast är helt klart att ta kontakt med dem och fråga. Det har jag själv gjort i andra ärenden än just poker när jag varit osäker och de är mycket hjälpsamma. För de allra flesta fins det egentligen ingen anledning till att det ska bli några fel då svaren på frågorna oftast fins att få tag på hos skattemyndigheten. Lycka till!

Postad

Den typ av inkomst skall det betalas skatt på, inkomst av tjänst, om den inte är olaglig dvs.

Spelreklam i sverige är ju inte helt tillåtet, reklam i andra länder dock är ju det och den inkomsten skall ju beskattas.

Olaglig verksamhet är ju inte något man betalar skatt på som sagt, men och andra sidan är den olaglig.

Postad

Vi tänker oss scenariot att jag har en sajt http://www.spelainternetpoker.com - Jag använder mig av ett webhotell i utlandet - jag registrerar ett bolag på Jersey eller Cypern som får stå som juridisk person för sajten. Själv sitter jag hemma i Sverige och styr och ställer med min fina pokersajt. Säg att den generar $5.000 i månaden, en hyffsad månadsinkomst ändå! Jag tycker att jag är smart då jag kör det genom ett utlandsbolag, där betalar jag bara 5-10% i bolagsskatt på inkomsterna och resterande plockar jag ut direkt i min ficka. Hade jag kört med svenskt bolag skulle jag först fått betala 28% i bolagsskatt, sen får (bör också!) jag ta ut en del som aktieutdelning 30% skatt på den utdelningen, men det mesta måste jag ta ut som inkomst av tjänst och då får jag betala vanlig kommunalskatt (ca 30% beroende på vart man bor) + egenavgifter (lite drygt 30%) + allmän pensionsavgift 7% ... jag vill bara komma till att visst är det frestande att köra allt svart.

Den viktiga frågan är: -Är ovanstående konstruktion laglig?

-Jag skulle säga att den inte är det. Den som styr och ställer är bosatt i Sverige, mantalsskriven och allt sker från Sverige. Den huvudsakliga verksamhetsplatsen är Sverige. Allt skall beskattas i Sverige oavsett!

Skulle jag göra det? ABSOLUT! Men man måste vara smart (är jag det?) och ha framförhållning om man ska lura systemet. -Uppmanar jag folk att försöka lura systemet? -Nej, jag vet bara själv hur girig jag är. Ni får själv fatta ett eget beslut om det är värt straffsktt, böter och fängelse.

Lägg i vågskålen: Förväntad vinst vs. Risk att åka fast vs. Troligt straff - och gör en riskanalys. Jag hade då tagit ett skott. Vad hade ni gjort?

Dessutom är verksamheten olaglig då det sker från Sverige (anser jag)... men då är vi inne på straffrätten och inte skatterätten längre.

OT: Yes! Fick inatt reda på att jag blev antagen till kursen Företagsbeskattning. Snart är det examensdags också!

Postad
Den viktiga frågan är: -Är ovanstående konstruktion laglig?

-Jag skulle säga att den inte är det. Den som styr och ställer är bosatt i Sverige, mantalsskriven och allt sker från Sverige. Den huvudsakliga verksamhetsplatsen är Sverige. Allt skall beskattas i Sverige oavsett!

Jag håller med!

Dessutom är verksamheten olaglig då det sker från Sverige (anser jag)... men då är vi inne på straffrätten och inte skatterätten längre.

Precis...