Gå till innehåll

Paradox: Vem är favorit egentligen??


Matteprof

Recommended Posts

Utan att veta speciellt mycket om oddsen så har jag en teori så här på morgonkvisten.

 

Det kanske är som med sten-sax-påse.

sten slår sax

sax slår påse

påse slår sten

(inte seriöst)

 

/Robin - morgontrött

PS Man kan ha dålig humor på morgonen DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller att C>A>C, alltså A=0, som jag alltid sagt AKo är skräp! :)

 

Min pokervisdom säger att i vissa situationer, t ex på en turnering i h2h, är 22 minst lika bra som JTs eller AKs! :)

 

Således B << C och A << C varför QoS >= KUNGEN... eller? :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ranka händerna som 1) AKo 2) 22 3) JTs

 

Visst är rankingen korrekt i en tremansammandrabbning, men frågan gällde snara heads-up.

 

Elelr så här: Välj en av händerna, så väljer jag en hand efter dig. Vill du spela det spelet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elelr så här: Välj en av händerna, så väljer jag en hand efter dig. Vill du spela det spelet?

 

Absolut! Förutsatt att du inte vet vilken hand jag väljer. Vi kan alltså hamna med samma hand. Eftersom oddsen mellan händerna inbördes är känd så är det inte särskilt svårt att räkna ut med vilken frekvens man ska ta de olika händerna för att det ska vara omöjligt för dig att få en edge.

 

Naturligtvis väljer jag oftast AKo, 22 lite färre gånger och JTs inte lika ofta. Den exakta frekvensen har jag varken tid eller lust att räkna ut just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett ett liknande problem med lösning. Kommer inte ihåg var bara :cry:

 

Där skulle land A invadera land B. Om A väljer att invadera sjövägen och B försvarar landvägen eller tvärtom så lyckas invasionen automatiskt. Om A väljer sjövägen och B försvarar där är chansen att lyckas 60% och landvägen är det 80% (A har alltså rätt bra odds).

 

A) Anta att B använder en optimal försvarsstrategi, med vilken frekvens ska A anfalla sjö- respektive landvägen för att ha bäst chans att lyckas?

 

B) Om nu båda använder optimal strategi, vad är sannoliheten för att invasionen lyckas?

 

Problemet är ju väldigt likt det med AK, JT och 22, i alla fall del A.

 

Men givetvis är det svårt för en människa att välja slumpmässigt drag efter en viss frekvensfördelning. Perfekt kan det aldrig bli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det blir automatiskt oavgjort om båda spelarna väljer samma hand, de olika taktikernas pay-off struktur (sett till pot-equity) blir då som följer:

 

Taktik A

-----------------------

As Kh vs As Kh = 50

 

As Kh vs Jc Tc = 58,82

 

As Kh vs 2s 2h = 47,74

-----------------------

 

Taktik B

-----------------------

Jc Tc vs As Kh = 41,18

 

Jc Tc vs Jc Tc = 50

 

Jc Tc vs 2s 2h = 53,98

-----------------------

 

Taktik C

-----------------------

2s 2h vs As Kh = 52,26

 

2s 2h vs Jc Tc = 46,02

 

2s 2h vs 2s 2h = 50

-----------------------

 

Nu återstår bara att gräva fram en spelteoribok som beskriver hur man plockar fram optimala strategier. Alternativt tänka själv, men det är inte att föredra. Återkommer om någon/några dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...