spanarn Postad 22 Januari , 2005 Rapport Postad 22 Januari , 2005 Hej alla på forumet! Om ni skulle ge en person som kör nolimit 0,25-0,5 några tips, Vad skulle då dessa vara? Jag har beställt 2 böcker om nolimit men det skulle vara roligt med några bra tips av er Vad säger ni? mvh spanarn * RP - QoS * Citera
ades_va Postad 22 Januari , 2005 Rapport Postad 22 Januari , 2005 Bluffa inte för mkt på låga limits, akta dig för tilt, kliv iväg från bordet när du vunnit/förlorat en stor summa eller blivit utdragen. Position betyder mer än du tror! Se till att ha tillräckligt stor bankroll för dina limits. Kan inte komma på nått mer nu, men lycka till! Citera
Stoneburg Postad 22 Januari , 2005 Rapport Postad 22 Januari , 2005 1. Bluffa inte alls, semibluffa istället. 2. Försök hamna all-in preflop med AA, KK 3. Var inte rädd för att hamna all-in preflop med QQ och AK 4. Limpa så lite som möjligt, öppna med en raise 5. Spela mycket på position 6. Se till att du har råd med 10 inköp vid den limit du spelar, har du råd med mer, gå upp en nivå Det är väl några av de grejer jag har lärt mig. Citera
ades_va Postad 22 Januari , 2005 Rapport Postad 22 Januari , 2005 Kom på lite mer, Bli inte för kär i pp's post-flop. Ge inte gratiskort! Varken pre- eller post-flop. Citera
RayIV Postad 23 Januari , 2005 Rapport Postad 23 Januari , 2005 Det som känns viktigast för mig, mesta är nog ganska basic: 1. Underskatta aldrig värdet av position, väg ALLTID in var du sitter innan du agerar, det finns inget jag avskyr mer än att sitta tidigt och bli synad med en hand som man känner sig säker på. 2. Övervärdera inte händer som inte kan floppa stort. Ex. AJo är en hand jag avskyr. Floppar man A känns ju J som en hyfsad kicker, men å andra sidan kommer man normalt sett inte få syn från AT eller sämre såvida man inte betar lågt, i alla andra fall är man oftast slagen. Antingen vinner man lite eller förlorar mycket, så att säga. T9s känns som en bra mycket intressantare hand än AJo preflop, så länge det inte är SH. 3. Leta upp ett bord med riktiga maniacs! Jag lirar själv oftast 0,25/0,5 och vet visserligen att man oftast inte behöver leta alltför mycket, men då och då hamnar man på ett bord där man snabbt inser att folk spelar mer tight/aggressive än normalt på dessa nivåer. Det krävs mycket mer från en själv för att sitta och spela till sig småpotter med tveksamma händer än att vänta på monster och plocka megafisken på allt han har i en hand. 4. Som sagt tidigare, bluffa inte mer än när du är i princip säker på att inte få syn. 5. Var inte försiktig med att beta. Man tjänar sällan på att trixa till det genom att checka när man har nötterna och tvingas slå på rejält framåt rivern för att kunna få betalt. Normalt sett behöver man inte vara rädd för att skrämma bort folk på dessa nivåer, man får i regel en eller ett par syn även vid bet strax under pott. 6. Spela disciplinerat. "Unna" dig inga synar du normalt sett inte skulle göra bara för att du nyss vunnit en stor pott eller liknande, fortsätt kör på som normalt och ta dig inte vatten över huvudet! Citera
Lassis Postad 23 Januari , 2005 Rapport Postad 23 Januari , 2005 1. Spela aldrig mjukt med motståndarna, dom äter upp dig då!! (Se till att dom spelar efter dig och inte tvärtom) 2.Gå ALDRIG från bordet bara för att du vunnit en stor pott, spela tills du känner att det börjar gå utför istället eller när du blir för trött för att upprätthålla ditt eget spel... En stor pott som du vinner genererar kanske att NÅN utav dina motståndare slår om till tilt, helst om du dessutom hade flyt när du vann din stora pott, utnyttja det!! 3.Lär dig så mkt du kan om positionerna i spelet...VIKTIGT 4.Bluffa aldrig förrän du fått bra feeling för bordet, många spelar Nolimit som om dom spelar Fixed, ha det i åtanke, alla vid bordet kanske inte blir skrämda om du går ALL-IN preflop.... Om du sitter med skithänder, som du oftast kommer göra så håll noga koll på dina motståndare så att du lär dig hur dom spelar.... Synar 2-3st varje gång nån höjer kraftigt preflop eller synar4-5st?? det måste du ha koll på...och spela därefter... 5.När du sätter dig vid bordet....se till att ha så mkt pengar som möjligt med dig....Har dina motståndare 50$ framför sig så sätt dig inte med 10$, utan ta in 50 du oxå..... Det är enklare att spela av dom 50$ på en hand än på 3händer....(som du måste köra om du sätter dig med för lite pengar) 6. Växla mellan löst, aggresivt och tight spel... Ha i åtanke både dina motståndare och ditt eget spel, variera mkt... 7.Sitter nån vid bordet och lassar in pengar i varje pott och har mkt flyt?....BRA, istället för att svära åt han så inse att det är en del av spelet, och när rätt tillfälle kommer så slår du till hårt.... (Det som är bra med såna motståndare är att dom dels spelar väldigt farligt för deras egen del OCH ofta sätter motståndarna på tilt om dom har lite flyt med sig...) 8.Fortsätt alltid med ditt spel om det är vinstgivande nu, trots bad beats osv... så ändra inte det pga nån tomte här inne skriver nåt sånt här (som tex jag skriver nu..) det kanske inte alls passar ditt spel... går du plus i längden så... Ex: Howard Lederer:Geni med mkt matematik, psykologi i skallen..m.m m.m Gus Hansen: En helt annan spelstil som är vinnande för honom... Man ska med andra ord inte spela som Lederer gör, för man är inte på samma nivå själv... Detsamma gäller Gus.... däremot så kan man lära sig av båda två, och anpassa till sitt eget spel... 9.Det här står i alla pokerböcker men jag skriver det ändå: Maximera dina vinster, minimera dina förluster.... Du vinner mindre på bra spel, än du förlorar på dåligt spel... (tror du mig inte så spela på fyllan nån gång om du har dålig diciplin) Alltså, med bra kort, gör det så dyrt som möjligt för dina motståndare och med dåliga kort så vill du såklart komma undan så billigt som möjligt... 10.Har du inte lärt dig pottodds och dina outs beroende på vad du håller på handen så lär dig det.... Det kommer göra att du vinner mer även med skitkorten som du går med ända till rivern med ibland.... Ex:Du har 4 kort i hjärter efter floppen, vad kostar det att fortsätta dra till färgen och vad vinner du om du drar till den OM du får in den....?? Den sitter tex 4ggr av 10 ungefär, Du ska alltså gå plus på det du vinner så att när du drar till färg 10ggr så ligger du på plus på dom 4ggr då du satte den... F*n va rörigt det där sista vart..hehe och har jag fel så får ni rätta mig!! Citera
Lassis Postad 23 Januari , 2005 Rapport Postad 23 Januari , 2005 11.En sak till.... Glöm inte att anpassa spelet efter antal motståndare oxå.... Det är en sak som jag tycker att man kan sämst... 7-10pers går bra, Heads Up går oxå bra, men 3-6....där är jag kass alltså.... Tänk på det.... 12. Hehe, fan jag kan hålla på hela natten tror jag.... Tänk på att med 10 pers vid bordet så har du bästa handen 1gång av 10.....i längden.....i längden.... Oftast...så har dom flesta bara skit.....tänk på det när du slänger din 30e hand på raken och sitter o morrar för dig själv.... dom andra har det INTE bättre.. Citera
P_kungen Postad 23 Januari , 2005 Rapport Postad 23 Januari , 2005 2. Försök hamna all-in preflop med AA, KK 3. Var inte rädd för att hamna all-in preflop med QQ och AK Försök få in så mycket pengar som möjligt preflop med AA, helst all in. Gäller nästan samma för KK, oftast har du bästa handen preflop men i vissa lägen ska du kunna folda (har tex förlorat de 3 sista all in preflop med KK) Jag tycker man ska vara försiktig och gå all in med QQ och speciellt AK. Att hamna all in preflop med QQ (100bb) känns då inte bra för mig. Den handen tycker jag inte man ska försöka få in alla pengar preflop och den ska kunna foldas ibland. AK tycker jag absolut inte är en "all in" hand i cashgame. Alla pocketpair har en liten fördel gentemot dig och mot AA, KK är du långt efter. Citera
Stoneburg Postad 23 Januari , 2005 Rapport Postad 23 Januari , 2005 Du har naturligtvis rätt förutsatt att man spelar mot vettiga spelare, då är inte QQ och AK några bra händer att gå all-in med preflop. På de låga nivåerna är det dock annorlunda anser jag. För mig handlar det om dominans. AA dominerar alla händer, KK dominerar alla utom AA sä de är naturligtvis lätta att gå all-in med, men om du BARA går all-in preflop med dem kommer du att missa stora vinster som du kunde fåt på grund av att andra har MYCKET lägre krav. Som värst, för en vecka sedan ungefär, var det 4 personer all-in preflop på ett tiltat bord jag spelade på. Tyvärr var ingen av dem jag. Vill minnas att händerna var KQo, JJ, Q7s och Axo. KQ vann på par i damer. AK dominerar alla Ax händer, är stor favorit mot alla icke-par och har nästan 50/50 mot alla par under KK. Det gör att den är stark nog för mig att gå all-in med mot många spelare (inte de BRA naturligtvis). Bara två händer är bättre all-in preflop än QQ, så den har jag heller inga problem att trycka in degen med. I och för sig är man dominerad av AA och KK, men det gäller ju alla händer. PÅ de här nivåerna blir folk sjukligt fästa vid sina marker så det brukar gå bra att få in deras deg preflop så länge de väl fått in en dollar eller två. De förstår uppenbarligen inte att det är smartare att släppa de 2 dollar de investerade i sin AT än att trycka in 40 till för att försvara dem mot någon av de ovan nämnda händerna. Nu blev det här en väldigt lång utläggning, egentligen kunde jag ha gjort det enkelt och bara svarat att du nog värderat min post lite fel. Jag säger inte att du ska FÖRSÖKA hamna all-in preflop med QQ och AK, bara att du inte ska vara rädd för att hamna där. När miffon på lowstakesnivån går all-in så betyder inte det att de har AA eller KK alla gånger, utan de kan mycket väl vara dominerade av din hand. Själv föredrar jag naturligtvis att se en flop (dyrt) med QQ och AK innan jag trycker in degen, men får jag ett läge att råna en tomte så tar jag chansen Citera
P_kungen Postad 23 Januari , 2005 Rapport Postad 23 Januari , 2005 men om du BARA går all-in preflop med dem kommer du att missa stora vinster som du kunde fåt på grund av att andra har MYCKET lägre krav. Som värst, för en vecka sedan ungefär, var det 4 personer all-in preflop på ett tiltat bord jag spelade på. Tyvärr var ingen av dem jag. Vill minnas att händerna var KQo, JJ, Q7s och Axo. KQ vann på par i damer. Vars spelar du? Citera
thorin Postad 23 Januari , 2005 Rapport Postad 23 Januari , 2005 Ex:Howard Lederer:Geni med mkt matematik, psykologi i skallen..m.m m.m Gus Hansen: En helt annan spelstil som är vinnande för honom... Man ska med andra ord inte spela som Lederer gör, för man är inte på samma nivå själv... Detsamma gäller Gus.... däremot så kan man lära sig av båda två, och anpassa till sitt eget spel... Ovanligt att folk drar paralleller mellan Gus Hansens spelstil och nybörjares. Du tror inte han också tänker matematiskt och psykologiskt? En utav anledningarna till att han är framgångsrik är väl att hans reads gör att hans postflop-spel är så grymt (psykologi), sen som nån sa till mig; han har varit backgammon-spelare. Självklart är det två olika spelstilar, men Gus Hansen kör ju knappast någon nybörjarstil. Citera
spanarn Postad 23 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 23 Januari , 2005 Jag får tacka så mycket för tipsen.. Många bra kommentarer! MVH Citera
Lassis Postad 23 Januari , 2005 Rapport Postad 23 Januari , 2005 Ovanligt att folk drar paralleller mellan Gus Hansens spelstil och nybörjares. Du tror inte han också tänker matematiskt och psykologiskt? En utav anledningarna till att han är framgångsrik är väl att hans reads gör att hans postflop-spel är så grymt (psykologi), sen som nån sa till mig; han har varit backgammon-spelare. Självklart är det två olika spelstilar, men Gus Hansen kör ju knappast någon nybörjarstil. Jag drog inte några som helst paralleller mellan Gus Hansen och en nybörjare... Det var ett exempel på två olika spelstilar,(Gus & Lederer )och jag har aldrig sagt att Gus Hansen har en stil som liknar en nybörjares... Jag försökte säga att Gus Hansen är en världsspelare och har lagt ner många år av sitt liv på det här, så om man sätter sig vid ett bord och spelar likadant så är man jävligt dum då man ju inte direkt har hans kunnande i spelet..... Var det lite tydligare kanske? Citera
Recommended Posts