Mikey Postad 22 Januari , 2005 Rapport Postad 22 Januari , 2005 Ser väldigt ofta att folk rekomenderar BRar på upp till 300BB på låga nivåer som 0,25-0,5 eller 0,5-1. Men varför behöver man egentligen så mycket? Svängningarna är ju inte alls så stora att man behöver $150 för att spela 0,5-1 väl? Jag loosade iof $58 (400:-) som var min första insättning, då satte jag in 400:- till. Det har gått lite långsamt, men de pengarna har ju iaf dubblats nu efter någon månad. Men vad är tanken med att ha 300BB på så låga nivåer? Finns det någon anledning att förlora $100 vid 0,5-1 bord egentligen? Spela FL hjälper ju att hålla svängningarna under kontroll iof, men ändå. Tycker det låter så jäkla mycket med de rekommenderade BR summorna folk postar. Citera
Hjort Postad 22 Januari , 2005 Rapport Postad 22 Januari , 2005 För det första, en bankroll är inte den summan du sätter in på en pokersite. Det är den summan du är kapabel att lägga på poker. I ditt fall så var din BR garanterat $116 och antagligen rätt mycket högre. Det bör vara väldigt få spelare som inte har en bankroll på en bra bit över 300BB för de lägre nivåerna, även om de själva inte förstår det. 300 BB är ju förstås bara en tumregel och dessutom en dålig sådan. Det korrekta beloppet beror på spelstil, hur väl man utnyttjar motståndarna, rake och ens personliga risktolerans. För en duktig spelare så räcker 100-150BB säker för att spela fullbord på lägre limitar utan att han behöver acceptera en särskilt stor risk för att gå gul. Men bankrullekraven ökar dramatiskt när man går upp i nivå. Dels för att spelet blir mer aggressivt och kompetent (vilket innebär att win-raten i big bets minskar medan variansen i big bets ökar), men kanske framförallt för att man vill ta ut pengar och lägga på annat än poker. Så medan 150BB är mer än tillräckligt för att spela 0,5-1 för en duktig spelare kan 1000BB mycket väl vara i underkant för att spela 50-100. För övrigt är det väl alldeles självklart att det är vanligt att folk förlorar 100BB på 0,5-1 då och då. Det är ju inte direkt så att siterna slänger in nya pengar på bordet så att alla kan vinna. P.S. Jag har haft svackor på -100+BB två gånger den här månaden. Jag har också plussat 180BB på lite mer än en timme. Nu spelar jag iofs short-handed och ibland är inte spelarna totala idioter, så mina förutsättningar är lite annorlunda jämfört med någon som spelar 0,5-1 fullbord. Citera
Rubicon Postad 22 Januari , 2005 Rapport Postad 22 Januari , 2005 Det hela beror på variansen, i fixed limit är variantionen väldigt stor. Ju större marignal i din bankroll du har dessto mindre är risken att förlora allt, men helt säker kan man aldrig vara. Jag har hört om en person som trots att han är vinnande i längden lyckats förlora 500BB, fast då på $10/$20 short handed där variansen är grymt hög och marginalerna små. På de låga nivåerna som $0,25/$0,50 har en bra spelare större vinstmarginal tack vare det dåliga motståndet och det är vinstmarginalen som i stor grad påverkar hur stor bankroll man bör ha för att känna sig hyfsat säker. Troligen klarar man sig alltså här, utan att riskera så mycket, med en bankroll som är mindre än 300BB. MEN! problemet är att de flesta spelare på dessa nivåer är nybörjare och har inte spelat så mycket, de kan därför inte avgöra om de är vinnande spelare eller inte. Du bör spela minst 25'000 händer för att få en uppfattning om vad du kan tänkas tjäna i BB/100 händer. Det kanske låter mycket men 25'000 händer är faktiskt i lägsta laget även det. Mitt tips är: se till att inte hålla dig till 300BB som miniminivå och ta steget ner om bankrullen går under det. Och försök igen på den högre nivån när du byggt upp rullen igen. Tro mig och fortsätt med detta ett bra tag, därefter kan du försöka bilda dig en egen uppfattning om vad som är en lämplig bankrulle Citera
Mikey Postad 22 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 22 Januari , 2005 För övrigt är det väl alldeles självklart att det är vanligt att folk förlorar 100BB på 0,5-1 då och då. Det är ju inte direkt så att siterna slänger in nya pengar på bordet så att alla kan vinna. Nej nej, men förlusterna är ju mer fördelade än vinsterna. På le låga nivåer jag pratar om och i FL så känns det liksom nästan svårt att förlora så mycket (relativt alltså) pengar om man inte går med i varje giv? Eller jag vet inte, men det är så det känns. Jag brukar typ ta en paus på en timme eller två om jag loosar för mycket på ett bord. Man märker ju ganska fort om det går bra eller dåligt liksom. Sen beror det på min tilt också. Om jag fortfarande känner mig på top när jag loosat en del så är det stor risk att jag stannar kvar, eftersom jag bara behöver träffa rätt hand för att få tillbaka en stor del av det. Då spelar jag väldigt tight också. Men om jag börjar tilta och märker en svängning i humöret så lämnar jag datorn en stund och går bort, tar en macka, lite te, ringer till kompisar, tar en nypa frisk luft eller dylikt. Fungerar utmärkt! Att det inte fungerar likadant på de där höga borden förstår jag ju. Där är ju spelat helt annordlunda antar jag. Men jag menar alltså enbart på de låga borden! Tack för inläggen Citera
wolf Postad 22 Januari , 2005 Rapport Postad 22 Januari , 2005 Jag säger bara en sak. Följ BB-rekommendationerna. Gick under 2 månader konstant uppåt på expekt och kände mig som en gud, gjorde misstaget att spela 2/4-3/6 FL med rulle på ~300 dollar, så jävla idiotiskt. Jag fick under en timme riktiga stål, men ingen höll. Efter den här sessionen så ar min rulle nere på 160 dollar istället. Sen detta så har jag varit mer försiktig med blindsökningar och håller mig nu på de lägsta borden på sidorna Citera
JonasLKPG Postad 22 Januari , 2005 Rapport Postad 22 Januari , 2005 Hur räknar man ut hur stor rulle man behöver om man tar hänsyn till varians och förväntat antal bb/h. Citera
Hjort Postad 22 Januari , 2005 Rapport Postad 22 Januari , 2005 R = exp(-2Bw/s^2) är formeln som brukar användas. R står för risk att torska B är bankrulle W är win-rate S är standardavvikelse. exp(något) är talet e upphöjt i något. Det enklaste sättet att använda den här är antagligen att göra ett excel-ark och plonka in siffrorna. Citera
Scudmissile Postad 22 Januari , 2005 Rapport Postad 22 Januari , 2005 Jag spelade upp mig till 200 euro på 0.25/0.50 NL bord. Jag lyckades också bluffa bort allting på en dålig fylla. Jag behöver nog minst 15ggr maxinköpet. Citera
ades_va Postad 22 Januari , 2005 Rapport Postad 22 Januari , 2005 Min värsta fluktuation hittils var minus c:a 500bb på 2 dagar. Jag brukade tro precis som du förut, att 300b-rekommendationen var överdrivet stor, men det är den fan inte, den är alldeles lagom! Citera
Mikey Postad 22 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 22 Januari , 2005 Usch då, det var illa Men jag ska ta till mig Hjorts ord också, att ens BR är inte lika med det man har på sitt poker account, utan de tillgångar man har överhuvud taget som man kan lägga på pokern. Då känns det ju lite tryggare iaf Hmm eller iof så har jag inte så jäkla mycket BR förrän den 25e ;p Citera
summlan Postad 24 Januari , 2005 Rapport Postad 24 Januari , 2005 Usch då, det var illa Men jag ska ta till mig Hjorts ord också, att ens BR är inte lika med det man har på sitt poker account, utan de tillgångar man har överhuvud taget som man kan lägga på pokern. Då känns det ju lite tryggare iaf Hmm eller iof så har jag inte så jäkla mycket BR förrän den 25e ;p precis. de är de många missuppfattar med bankrulle. de är inget fel med att spela 0.5/1 NL med 100 dollar på kontot. (dvs du köper in dej för hela summan du har. ) OM du har råd att sätta in pengar igen om du går gul. Har man ett hyffsat jobb och vill lägga pengar från lönen till pokern varje månad och spelar säg 0.5/1 FL har du ju egentligen hur stor bankrulle som helst. Ska man däremot leva på pokern måste du ju dels ha nog me pengar för att klara ev fluktationer samt ha råd att betala hyra ett par dåliga månader. Då krävs det att du har en bankrulle som klarar det. Allt bankrullesnack känns mer eller mindre onödigt om du har ett jobb och spelar poker som hobby och är beredd att lägga en slant på din hobby, precis som du köper hockeyskydd, skridskor, innebandyklubbor osv. Citera
Recommended Posts