vetgirig Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 12 Oktober , 2006 Skatteverket gör just nu en hårdgranskning av alla pokersiter som är affiliates och på så sätt tjänar pengar med koppling till sverige. Skatteverket har redan identifierat 350 företag eller individer. Pokerforum.nu borde vara ett av de ställen som hårdgranskas av myndigheterna även om ingen webbplats namnges i artikeln. Lär hela artikeln på SR http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=967970 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cyntax Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 12 Oktober , 2006 Ja, det där nämdes på Rapport redan den 22'a augusti. Även om verksamheten bedrivs i bolagsform utomlands så sitter de flesta av moderatorerna/webmasters i Sverige... så då hjälper det inte att forumet i bolagsform på t.ex. Malta. Alla inkomster skall nog skattas för här. I förarbeta till lagtexten säger man ungefär att "om upplägget/konstruktionen enbart har till syfte att undkomma svenska skatter skall det anses som ..." bla bla bla. Lagen om skatteflykt. Det där har nog Skattmasen koll på. Finns ju lite portaler och forum som ligger risigt till. Bara att använda nic.se, nunames och godaddy. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Matteprof Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 12 Oktober , 2006 Jag tycker det är en självklarhet att personer som driver ett tjänsteföretag så som affiliateverksamhet faktiskt är ska dels särredovisa sina kostnader och sina intäkter och sedan skatta en företagsskatt på resultatet. Affiliateverksamhet är såpass utbredd i dagens pokersverige. Anta att du driver ett reklamföretag där du slussar in aktiehandlare till nätmäklarna och får betalt på samma sätt som rake-back dvs du får en del av det courtage aktiehandlarna årligen betalar till sin nätmäklare. Då är det ju en självklarhet att du ska skatta på det resultat du gör. Givetvis ska du samtidigt kunna dra av kostnader du haft som rör verksamheten under det gågna året. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cyntax Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 12 Oktober , 2006 Jag tycker det är en självklarhet att personer som driver ett tjänsteföretag så som affiliateverksamhet faktiskt är ska dels särredovisa sina kostnader och sina intäkter och sedan skatta en företagsskatt på resultatet. Affiliateverksamhet är såpass utbredd i dagens pokersverige. Anta att du driver ett reklamföretag där du slussar in aktiehandlare till nätmäklarna och får betalt på samma sätt som rake-back dvs du får en del av det courtage aktiehandlarna årligen betalar till sin nätmäklare. Då är det ju en självklarhet att du ska skatta på det resultat du gör. Givetvis ska du samtidigt kunna dra av kostnader du haft som rör verksamheten under det gågna året. Jo självklart. Låter logiskt.Men dom flesta som kör lite affiliatestuff börjar med en liten simpel hemsida, den växer och växer och drar in tusental dollars. Många kör bara på utan att tänka efter att det man gör (inte betala skatt) är olagligt. När (om) en som har som hobby att göra hemsidor sen får förklarat för sig hur mycket som egentligen skulle ha betalats i skatt svimmar han. (Det gör jag med) Vad jag menar är att det oftast börjar som en hobby som man inte tror ska generera så mycket dollars. Men det drar iväg. Ska bli intressant att följa detta. (jag hejjar inte på någon) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Emotion Postad 17 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 17 Oktober , 2006 Det handlar inte bara om att många affiliate-verksamheter inte redovisar sin inkomst, dessutom är det olagligt att driva affiliate-verksamhet från Sverige enligt lotterilagen. Det är inte tillåtet att i yrkesmässig verksamhet eller annars i förvärvssyfte 1. främja deltagande i ett inom landet anordnat lotteri som inte är tillåtet eller ett utom landet anordnat lotteri, eller 2. utan medgivande av anordnaren sälja lotter, ta emot insatser eller förmedla vinster i ett tillåtet lotteri. (Poker räknas i Sverige som lotteri) Brev från lotteriinspektionen: Hej! Du kan inte (i Sverige) driva en affiliate-sida då detta utgör ett främjande av deltagande i utom landet anordnat lotteri (ev. medverkan till olovligt lotteri beroende på vart lotteriet faktiskt är anordnat). Flyttar du utomlands gäller dock inte den svenska lotterilagen. Mvh. LOTTERIINSPEKTIONEN Frågan är väl dock vad som kan göras åt detta, då marknaden är så extremt stor. Att sen folk som driver affiliate-verksamheter SKA betala skatt ser jag som en självklarhet, precis som vilken annan verksamhet som helst. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
rotbag Postad 17 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 17 Oktober , 2006 Men nu med ny regering så behöver man väl inte betala skatt om man anser att man inte har råd med det eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
PokerMon Postad 18 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 18 Oktober , 2006 Helt klart ska man betala skatt. Nu till företagskonstruktion. Säg att ett utländskt företag äger sidan och att man betalar all skatt i Sverige? Ingen arbetar aktivt med sidan utan den ligger bara där... Om en uppdatering behöver göras så tar man med sin laptop och sätter sig på ett Internetcafe. Det borde inte anses som fast driftställe i Sverige iallafall.... Rent juridiskt äger det utländska bolaget sajten men pengarna skickas till Sverige där de beskattas med cirkus 50% totalt, företagsskatt + löneskatt. Jag har svårt att se något olagligt med det rent juridikt. Rätta mig.... Inget aktivt arbete sker ju i Sverige. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MajkTheBike Postad 18 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 18 Oktober , 2006 Skatteverket har en tipstelefon, bara ringa och ge några hetatips! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jon123 Postad 13 Mars , 2007 Rapport Share Postad 13 Mars , 2007 Jag har startat en liten affiliate sida som erbjuder rakeback. Om man tänkt beskatta när i sådant fall sker beskattningen? Skattar man innan man betalar ut till spelarna eller skattar man på vinsten, dvs det som blir över efter man gjort utbetalningarna till spelarna. Hur troligt är det egentligen att affiliates åker dit? Pokersiterna lämnar väl inte ut någon information? Är det domänägaren som kopplas eller hur fungerar det? Är det lika troligt som att pokerspelare som spelar mot bonusar (borde man väl behöva skatta på?) åker dit? Mvh Jon en orolig små affiliate Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
vetgirig Postad 13 Mars , 2007 Författare Rapport Share Postad 13 Mars , 2007 Jag har startat en liten affiliate sida som erbjuder rakeback. Om man tänkt beskatta när i sådant fall sker beskattningen? Skattar man innan man betalar ut till spelarna eller skattar man på vinsten, dvs det som blir över efter man gjort utbetalningarna till spelarna. Hur troligt är det egentligen att affiliates åker dit? Pokersiterna lämnar väl inte ut någon information? Är det domänägaren som kopplas eller hur fungerar det? Mvh Jon en orolig små affiliate Det är olagligt att vara affiliate i sverige - så du kan inte lagligen skatta för det. Det enda sätt att sköta det är att starta ett utländskt bolag i ett land där det är lagligt att vara affiliate till pokersiter - och sedan skapa ett svenska bolag och låta det utländska bolaget anlita det svenska bolaget som underkonsult. Det är enda sättet och göra det lagligen för svenskar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jon123 Postad 13 Mars , 2007 Rapport Share Postad 13 Mars , 2007 Oj detta kom som en chock. Hur svårt är det att starta ett företag i ett annat land då? Någon som kan guida mig till lite information kring detat. Jag har nämligen tänkt åka ut och resa på obestämd tid spelandes poker och sköta affiliate verksamheten. Så länge jag befinner mig utomlands borde det väl vara lagligt? Sen om jag vill tillbaka till sverige får jag inte längre jobba med den? Någon som kan länka till företag som säljer färdiga företagslösningar i utlandet (malta verkar vara populärt). Jag hittade denna sidan: http://www.euroinfo.se/ mycket bra information. Någon som kan förklara hur man räknar ut hur mycket det "kostar" att plocka ut pengar från ett företag. Företagsskatt + arbetsgivaravgifter osv osv.. Ta ut vinster för ägaren till företaget dvs. Blir dessa pengar lagliga sedan att spendera i Sverige? Mvh Jon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts