Gå till innehåll

PLO - Sucking out like a pro

Recommended Posts

Postad

Försöker lite halvseriöst lära mig PLO och PLO8, särskilt short. Min strategi går mest ut på att potta mycket och få in degen eftersom jag förstått att handvärdena ligger rätt nära varandra i omaha.

Anyhow, nivån är 2-4 och de övriga tre spelarna är generellt sucky och veka. Jag har ännu inte hunnit göra så mycket intryck med superslask. Men det kommer.

Jag plockar upp sexiga J986ds i bb. Hur kan man inte gilla den? Allt jag behöver är en T8-bräda så har ju stål!

Mr "jag är passiv och vek" med 90bb limpar i B+1

Knappen med modiga 40bb pottar.

sb foldar

Jag har ju 4 olika kort som nästan ingår i samma stege och har två olika färger. Samt sitter i sämsta möjliga position. Måste ju vara syn.

Nu limppottar "jag kan inte ha annat än AA" om.

Näste spelare foldar. Sån mes.

Jag har ju hört att tvåsuitat skräp ska vara 45-55, dessutom vill jag helst inte spela ur position. Och potten ser ju hyfsat stor ut. Så jag pottar om, vilket i det här fallet är ungefär samma sak som all-in.

Mitt val var alltså mellan att syna 18bb ur position med cirka 70bb kvar att beta eller, ställa samt möjligen folda.

Givet att jag har 45-55 så tycker jag inte att vik är ett alternativ eftersom jag lägger in ungefär 45% av totalpotten.

Så frågan är ju om jag kan få in mer pengar genom att ta en syn OOP och plocka mer equity genom att vika dåliga floppar och få honom att vika händer han inte borde vika. Torde ju inte vara helt omöjligt iom att jag är så gott som 100% på att har AA.

Postad

Att du har 45-55 är inte alls säkert, beror helt på hur hans AA-hand ser ut, om du ens kan komma upp i riktigt 45-55 med den handen. Hursomhelst är det mkt bättre att syna pre och träffa och checkraisa in degen på floppen vid bra träff (och det kan räcka med par + hålstege 8-) , eller vad fan kanske bara par :D .) Alternativt spela ut honom på floppen om du tror du kan få honom att lägga sig. Det är trots allt en del kvar att spela om och en vek spelare (ja, dom flesta andra med) gillar inte att syna av 70bb med AA oträffat när det ligger klart mindre än så i potten. Sen kan du slinka om floppen kommer helt mongo, A22, 555, Q33 osv. Jag lirar 50/100 och uppåt på UB och FTP och spelar kanske ofta short och skulle spelat handen så.

Postad

Vik kan ju inte vara rätt. Jag lägger ju i 44.5% av degen och har en genomsnittlig equity på ~45% (jag kollade).

Att du har 45-55 är inte alls säkert

Körde ett gäng simuleringar för slumpmässiga AAxx-kombinationer och det stabiliserade sig rätt snabbt till ganska exakt 45-55. Och jag tror faktiskt att det är så gott som exakt är distributionen han är på.

Jag håller med om att syn är bättre. Fast jag är inte så säker på det där om "mycket".

Postad

Jag gjorde också ett gäng utav intresse och fick känslan att det skulle vara lite sämre än 45-55 (fast marginellt). Det finns ju de som aldrig slår om med nakna ess och de som slår om med alla ess men jag antar att det här kunde vara vilket random AA som helst så du kanske gjorde en sån simulering i ett annat verktyg.

Eftersom målet är att spela superaggro (metaspel antar jag) och att sucka ut som ett pro så kan du lika gärna spela som du spelar då positionen ändå är ett bittertfaktum om du bara synar på floppen dvs de andra kommer tycka att du är fisk när du fått se din hand oavsett om du vinner den eller ej.

Dessutom tycker jag att folk numer snarare än för något år sen inte är lika villiga att betala av ett totalt missat AA (om det inte är väldigt shorta stackar efter floppen) att syn för att busta tappar sitt värde.

8d 6d Jh 9h 246384 49.28 253616 50.72 0 0.00 0.493

As Ac 2d 6h 253616 50.72 246384 49.28 0 0.00 0.507

Ett annat naket AA

Omaha Hi: 500000 sampled boards

cards win %win lose %lose tie %tie EV

8d 6d Jh 9h 242351 48.47 257649 51.53 0 0.00 0.485

As Ac 4d Qh 257649 51.53 242351 48.47 0 0.00 0.515

Bra AA

8d 6d Jh 9h 184997 37.00 313252 62.65 1751 0.35 0.372

As Js Ac Tc 313252 62.65 184997 37.00 1751 0.35 0.628

dugligt AA

8d 6d Jh 9h 212113 42.42 287887 57.58 0 0.00 0.424

Ac Jc Ad 3h 287887 57.58 212113 42.42 0 0.00 0.576

dugligt AA

8d 6d Jh 9h 217980 43.60 282020 56.40 0 0.00 0.436

Ac Ad Kh 2h 282020 56.40 217980 43.60 0 0.00 0.564

AA med stegblockers

8d 6d Jh 9h 199700 39.94 300187 60.04 113 0.02 0.400

Ac Ad 7d Th 300187 60.04 199700 39.94 113 0.02 0.600

AA med färgblockers

8d 6d Jh 9h 191472 38.29 308528 61.71 0 0.00 0.383

Ad 9d Ah 2h 308528 61.71 191472 38.29 0 0.00 0.617

Ett annat naket AA

8d 6d Jh 9h 223086 44.62 276914 55.38 0 0.00 0.446

As 4s Ad Qh 276914 55.38 223086 44.62 0 0.00 0.554

Postad
Jag gjorde också ett gäng utav intresse och fick känslan att det skulle vara lite sämre än 45-55 (fast marginellt).

Vart rätt många olika uppställningar så jag är rätt säker på att det är 45-55. Vilket jag iofs inte visste då.

Dessutom tycker jag att folk numer snarare än för något år sen inte är lika villiga att betala av ett totalt missat AA (om det inte är väldigt shorta stackar efter floppen) att syn för att busta tappar sitt värde.

Om jag får mer värde av att ta en flopp så är det ju för att han synar för lite snarare än för mycket. Det är ju inte många floppar som han inte har råd att stoppa in resten av stacken på med bara 1.5 pottbet kvar. Är ju i stort sett bara när jag floppar triss eller bättre som det är rätt för honom att vika.

Så får jag ju också equity när jag kan vika hopplösa floppar.

Postad
Om jag får mer värde av att ta en flopp så är det ju för att han synar för lite snarare än för mycket. Det är ju inte många floppar som han inte har råd att stoppa in resten av stacken på med bara 1.5 pottbet kvar. Är ju i stort sett bara när jag floppar triss eller bättre som det är rätt för honom att vika.

Jag antar att om du synar så synar du för att försöka ta hela FI:s stack inte för att bluffa honom efteråt. (generellt pratat - du har inte gjort din HH så otroligt översiktlig :shock: )

Bästa scenariot är ju nästan alltid check/bet/raise/fold, såvida man inte floppat supernöten som kåk eller fyrtal, då det är säkra pengar. Krävs lite djupa stackar för det och i det här fallet var potten redan upptrissad.

med "Näste spelare foldar. Sån mes." antar jag att det är knappen.

Då det ligger massa pengar i potten så är det väl bara att skicka in skiten och köra som du gjorde.

Försöker lite halvseriöst lära mig PLO och PLO8

Jag utfår från att detta var en Omaha8-hand 8-)

Postad

Om inte jag fattat det hela helt fel så ligger potten på ca 40bb om vi tar synen, och det finns 50bb kvar att spela för.

Kalla mig dum, men jag har svårt att tro att en passiv och förutsägbar motståndare någonsin släpper AAxx med det stackdjupet.

Frågan är hur viktigt position är. Är fi tänkande nog att börja ana oråd när vi synar omslaget pre för att sedan checka flop?

Mot en riktigt dålig fi blir det väl mest en matematisk övning.

Vi synar ibland ~20% av effektiva stackar för att check/vika floppen.

Hur ofta gör vi det, och hur mycket bättre värde än 45% får vi när vi spelar för stackar efter flop?

Det är alltså något slags best case scenario, dvs mot en fi som alltid spelar för stackar på flop.

Postad
Bästa scenariot är ju nästan alltid check/bet/raise/fold,

Torde inte vara möjligt iom att det finns mindre än två pottbet kvar att spela om efter att jag synat.

Och angående handen så är det väl inte så konstigt.

Effektiv stack 90bb.

Första killen (CO) limpar.

Pott från knappen.

sb viker.

Jag synar.

CO Slår om och har därmed garanterat AA.

Knappen viker.

Jag pottar om, vilket i princip är ett ställ eftersom det bara finns lite grus kvar att spela om.

Om inte jag fattat det hela helt fel så ligger potten på ca 40bb om vi tar synen, och det finns 50bb kvar att spela för.

Du har fattat det hela en aning fel.

Kalla mig dum, men jag har svårt att tro att en passiv och förutsägbar motståndare någonsin släpper AAxx med det stackdjupet.

Passiv och vek.

Och det finns ju också värde i att kunna vika exempelvis K22-floppar utan färgdrag.

Är fi tänkande nog att börja ana oråd när vi synar omslaget pre för att sedan checka flop?

Det ska vara autopott från honom eftersom det är jäkligt svårt att floppa ut AA helt.

Det är alltså något slags best case scenario, dvs mot en fi som alltid spelar för stackar på flop.

Best case är som sagt inte någon som alltid stackar. Det är någon som viker ibland.

Frågan här är egentligen om Hjort vill spela en "storpott" som 45/55 när det redan är en del pengar i potten eller om han inte vill gambla i "stora" potter.

Jag skulle aldrig få för mig att offra EV för att minska varians.

jag tyckte dock att om Hjorts mål var att lira lösaggro så är det väl bara att ställa in skiten då han ligger någonstans runt 45% mot en random AA-hand.

Lösaggro är väl inte så mycket ett mål som ett medel.

Postad

jag tyckte dock att om Hjorts mål var att lira lösaggro så är det väl bara att ställa in skiten då han ligger någonstans runt 45% mot en random AA-hand.

Just 45% gör ju att man kan vika. Inte för att jag någonsin skulle vika en ds fewgapper, men nånstans måste det ju vara rätt att göra så.

Postad

sjukt men antingen har du loggat in som mig Hjort, eller så har du som moderator ändrat i mitt medde4lande.

Eller så är det något sjukt fel på min skärm

eller så har jag knarkat

eller så är vi samma person men ditt inlägg står med mitt namn.

Postad
Vik kan ju inte vara rätt. Jag lägger ju i 44.5% av degen och har en genomsnittlig equity på ~45% (jag kollade).

Förstår jag det rätt att du spelar med varians för 40bb för att vinna 0.5% av 80bb < 0.5bb?

+EV är alltid, ALLTID +EV

Postad

Okej....jag hade visst fattat nåt fel :roll:

Pot 1.5 bb

CO limp - pot 2.5bb

Button raise 4.5bb - pot 7bb

sb fold - pot 7bb

Hero syn 4.5bb - pot 10.5bb

CO raise 18.5bb - pot 28bb

Button fold - pot 28bb

Om vi stoppar in blir det 85.5bb i en pot som slutar på 185bb - vi behöver en equity på 46.2%, no?

Jag hade som sagt aldrig vikt handen, men att inte ens reflektera över det...

Och ha, Hjort verkar ha skrivit i drcs inlägg, eller nåt.

Postad
Och ha, Hjort verkar ha skrivit i drcs inlägg, eller nåt.

Jag stack hem och kollade om Hjorten var i min lägenhet och hackade men han var inte här. Har iofs inte kollat badkaret ännu 8-)

Postad
Förstår jag det rätt att du spelar med varians för 40bb för att vinna 0.5% av 80bb < 0.5bb?

Nä, det är ännu högre varians. :)

Och drc-grejen beror på att jag kan redigera alla medlemmars inlägg. Misclick helt enkelt.