gnurfen Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Har så smått börjat försöka mig på att spela Omaha, och handen utspelar sig på 0.1/0.2 PL på Tain. Det finns ofta bara ett bord igång för Omaha där, värt att ha i minnet med tanke på att det gör spelarkvaliteten väldigt varierande i mitt tycke. Dels ett par spelare som är bra (för nivån då), och sitter och plockar (oss) nybörjare på pengar, respektive då nybörjarna som testar på Omaha, och spelar några få händer tills de gulat. De usla är r i k t i g t usla. Själv bör jag ha en ganska tight image, jag har inte synat mycket preflopp, utan bara spelat händer som varit bra. Försöker lära mig lira som sagt, och har valt en väldigt tight approach. Kan kanske var för tight, men jag föredra det framför att gula på en gång. Har lirat upp mina 20 dollar till 35, men eftersom maxupptaget är 40 så säger det nog inte Fi så mycket. Jag har ingen read på Fi, eftersom detta är hans fjärde hand vid bordet eller så. Alltså vet jag inte om han är fisk eller en av dem som plockar firrarna på pengar, eller mittemellan . Handhistorien är ur minnet, så det är möjligt att summorna på höjningarna inte är exakta, men de bör stämma någorlunda. Jag har alltså 35 dollar, Fi har ganska exakt 40 dollar. Det är åtta pers runt 10 bordet. Jag sitter i mellanposition, få QQ103, suited i en färg. Jag väljer att enbart syna, och vi blir 6 som ser floppen! Pott 1.20 alltså, flopp K, Q, 3 regnbåge. Mycket bra flopp för mig, tycker jag. Det checkas fram till mig, och jag bettar pott, 1.20. Den enda som synar är Fi, som sitter på small blind. Pott 3.60, turn 2, nu finns det 2 i en färg ute (dock inte den jag har två i). Jag har mellanset, och k a n vara slagen av KK, och då drar jag ju i stort sett dött. Jag har ju inga outs till stege eller färg. Funderar fram att jag i alla fall inte kan ge gratiskort, utan det är potbet eller att i princip ge upp handen/få showdown så billigt som möjligt. Möjligt att jag viker mot en raise från hans sida, men jag är inte helt säker när jag slänger iväg mitt bet. I alla fall, jag bettar pott 3.60, Fi synar. Potten är 10.80 efter turn. River 8, ingen färg möjlig. Ett (förhopningsvis) jävligt bra kort för mig, anser jag, eftersom inte ett enda drag satt. Däremot kan jag ju fortfarande ligga under mot KK. Det som är oroande är ju att Fi synade på en ganska icke-dragig bräda på floppen. Hur är det smart att agera här? Skicka iväg ett potbet? Vilka händer slår jag som han synar/raisar med? Och hur agera om en raise kommer? Citera
bjornand Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Sätter spelaren på ett stegdrag (floppen) och sen förmodligen ett kombinerat färg/stegdrag på turn. Jag skulle nog som moståndare med KK i detta fallet re-raisa på turn. Kanske inte pot men en raise iaf. Beroende på om jag har färgdrag eller inte. På river är en 5-7 dollar bet i den potten helt okej som ett value-bet och jag skulle troligen syna en re-raise. Alternativet är att check-calla en raise på rivern. Handen ska till helt klart showdown enligt mig. //Björn Citera
jna Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Floppbrädan har ju ändå ett stegdrag. Säg att fi sitter på AJT9 eller liknande hand, då får han faktiskt en fin flop. Slöspel av KK känns inte så troligt med tanke på stegdraget, så du leder högst troligt. Att bara syna med på en färdig, sämre hand (typ tvåpar eller lägre triss) känns som ett riktigt fiskspel, så allt talar för ett missat drag. Detta innebär att du förmodligen inte kommer få syn om du betar en gång till. Jag skulle checka och ge honom chansen att bluffa. Jag skulle förmodligen dock inte check-raisa eftersom du då förmodligen bara skulle få syn (eller förmodligen raise...) av kungtrissen. Check-syn blir alltså mitt val. Citera
Sansrom Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Checka är ju givet, inga drag kommer betala mer, men däremot försöka bluffa. (Om en fiskbet inducerar bluffar bättre en check, så kör på det...) Tycker nog dock att du kan fläska i med en c/r på river (vilket väl blir i stort sett all-in). På den här nivån kan jag tänka mig att du får betalt av lägre set och topptvå på en sådan här torr bräda. Du har ju trots allt nästnöten. Disclaimer: Spelar nästan ingen Omaha, så bortse gärna från mitt inlägg... Citera
bushel Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Check/raise eller betta lite över halvpott. Skulle faktiskt i detta läge dega om han slog om också utan tvekan. Citera
gnurfen Postad 9 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Så här i efterhand är jag mer inne på att det mot en någorlunda smart motståndare är smartare checka, och syna eventuella bet från Fi:s sida. Nu kanske jag överspelade min triss, är osäker på det, hade kunnat gå dåligt mot duktig Fi. I alla fall valde jag att betta pott (11 dollar) varpå Fi raisade mig allin. Jag stekte inte speciellt länge, utan synade. Anledningarna var två, dels borde en vettig spelare som satt med KK raisat tillbaka på turn. Dels kändes det som att Fi tillhörde de inte alltför vana Omaha spelarna. i alla fall var han på jättebluff, alternativt lirat för mycket texas, alternativt läst fel på brädan, han visade AKJ10. raisade alltså med TPTK. Citera
Recommended Posts