Gå till innehåll

Cyntax short-stacked strategi / sng. (CSSS/S)


Cyntax

Recommended Posts

Cyntax short-stacked strategi / sng. (CSSS/S)

 

I turneringspoker/sng är det slutliga målet att sitta med alla chips vid bordet. För att nå till målet är det självklart viktigt att fatta rätt beslut i alla situationer, eller iaf så långt som möjligt göra så få misstag som möjligt. Lyckas jag bygga upp en stor chipstack kan jag använda den till att dominera bordet. Tappar min chipstack i styrka kommer jag att vara sårbara för attacker och stöldförsök. Men ibland kommer jag iaf att bli short-stacked och då behövs en strategi som maximerar mina chanser för överlevnad och comeback.

 

Det finns olika strategier för att hantera situationer som big-stack, medium-stack och short-stack. Självklart varierar dessa strategier också beroende på hur många som är kvar i turneringen och hur stora blindsen är. Min artikel tar sikte på hur jag spelar short-stacked med 5-10 spelare kvar i en 9 eller 10max/sng.

 

-När är man short-stacked?

-Du får olika svar beroende på vem du frågar. Jag tycker att du är short-stacked om du har 8xBB eller mindre. Definitionen beror lite också på hur många som är kvar vid bordet och om det används ante i spelet.

 

Observera att det finnas situationer här ner där jag inte skulle spela som jag föreslår med 8xBB, men med kanske 4 eller 5xBB. Mycket annat spelar in också. Är det ännu fullt bord eller bara 4 spelare kvar? Hur stora är blindsen i förhållande till de andras stacks osv. Poker är komplext och jag vill framhålla att min artikel INTE är någon exakt vetenskap. Artikeln beskriver kort hur jag spelar short-handed. Det är mycket troligt att min strategi inte passar din spelstil och då gäller det att du själv finner en stil/strategi som du själv kan känna dig bekväm med.

 

Cyntax grundläggande strategi för short-stacked sng:

 

Limpar aldrig som short-stacked! Det är lätt att hamna inför ett svårt beslut då det måste foldas t.ex. K9, A6 eller JTs och liknande. Jag överlåter gärna till mina motståndare att få de svåra besluten istället. Ska jag vara med i en pott som short-stacked vill jag helst ta initiativet i potten och gå all-in. Ta kommando i potten! (Se punkten två steg ner då det kan finnas anledning att limpa.)

 

Attackera stacks som har mest att förlora.

Exempel:

Seat A - 3300 (dealer)

Seat B - 1000 (small blind 100)

Seat C - 1000 (big blind 200)

Seat D - 700 (Du!)

Seat E - 4000

Jag fiskar upp :Js::Ts:

-Jag är först att agera med JTs, vad göra?

-En självklar all-in här. Med bara 3,5xBB och tre som har lite dåligt med chips finns inget annat. De två andra ”short-stacksen” har blindsen och bara fem spelare kvar. Mina 700 är tillräckligt för att B och C ska vara skraja att förlora en all-in mot mig. 700 är också ca 1/5 av A och E’s stacks och spelare i deras situation brukar fegspela före ITM.

Notera att i exemplet har ingen någon extremt stor stack mot resterande vid bordet. Även A och E vill inte gärna ta en coin-flip för 1/5 av stacken heller. Sitter dom blindsen är det inte fel att göra en all-in mot dem heller med JTs.

 

Call (limpa) finns oftast bara om jag har en extremt stark hand.

AA och KK är extremt starka starthänder. Men mycket hänger på hur spelet varit och vilka mina motståndare är. Limpa med AA-KK kan jag göra om jag sitter utg och det varit vilt spel tidigare. Syftet med min limp är att få med fler i potten och/eller att någon annan ska få chansen att raisa.

Sitter jag med AA-KK på knappen/small-blind och small/big-blind har stora eller mycket stora stacks blir det inget limpandes. Då kör jag in allt direkt. –Varför? –Jo, då vill jag få storstackarna att tro att det är just ett stöldförsök jag håller på med och dom synar oftast med alla par, Ax, alla starthänder med två ”bilder” + suited connectors. (Omvänd psykologi?)

Om jag tänker gambla mot en större stack eller jag sitter på BB och måste göra en call har jag nästan hellre 98 / 87 än A3 / K4. -Varför?

-Jo, någon med lite medvetenhet spelar ofta händer som Ax/Kx mot shortstacks. Jag hamnar ofta i situationer där Fi träffar minsta paret och jag hittar ett högre par på turn eller river. Dessutom finns alltid chansen till en stege med connectors.

(Men självklart, sitter jag med A3/K4 och inte har något val att calla, så gör jag ju det.)

 

Är jag short-stacked tidigt i en sng tar jag gärna ett skott i en flervägspott mot fyra (eller fler) spelare.

Suited-connectors JT-54 och alla par är händer jag kan gambla med. Vinner jag, vinner jag stort och är med i matchen igen. Annars börjar en ny sng om 1 minut.

Denna punkt har kommenterats i tråden. (Bra!) Jag kanske skall tillägga att för att ta skottet med t.ex. 44-22 i en flervägspott är jag EXTREMT shortstacked. Kanske 2-3xBB, inte 7-8xBB.

 

Psykologi är av stor betydelse i all poker. Det finns spelare som kan påverka bordet så starkt att dom kan spela short-stacks som om dom var medium- eller big-stack… och sen finns det dom som är ”rädda för att dubbla upp”.

Du ska inte vara en av dom som är rädda. Poker är inte för kycklingar eller nunnor!

-Jag märker ofta att om jag spelat snor-tajt genom hela turneringen och sen åkt på en bad-beat med fyra spelare kvar och blivit short-stacked (7-8xBB) så kan jag dominera och mocka runt med bordet ändå. Detta för att spelarna runt bordet har bilden av mig som en spelare som bara spelar bra starthänder och som råkade ha otur en gång. Det är ofta jag lyckats vända liknande situationer på bubblan som shortie. Extra effekt får denna situation också om de övriga har ingefär lika stora stacks kvar. De vill då inte tappa mot de andra i toppen. Det verkar som alla förlitar sig på att någon annan ska slå ut mig, short-stacken. En situation jag älskar att utnyttja!

 

Sök efter situationer då man kan få maximalt värde i en all-in.

Om jag sitter “under the gun” och har mindre än 5xBB är det dags att överväga en all-in med i princip allt. Detta eftersom när jag får blindsen måste jag troligen försvara dem med mindre equity i en vinst.

 

Om jag har en ”gambling hand” och en bigstack gör en ganska saftig höjning före mig är det kanske läge att göra en call (eller all-in om han inte gått över mig (en sandwich)). Det finns flera motiv till detta.

1. En big-stack försöker ofta stjäla blindsen/potten med halvbra kort. 2. Mest troligt kommer alla bakom mig att folda för att man är rädd för ”big-stack” och jag har ju redan gjort en call, vilket gör att dom kan anta att vi båda faktiskt har en monster-hand. 3. Om det kommer en re-raise på det (en sandwich), finns stor chans att den första raisearen foldar, och jag får ändå ett HU-läge!

Med t.ex. :7d::6d: mot :As::Kh: har jag faktiskt ca 42% chans att vinna och trippla upp i ett sånt läge (3). Väldigt bra måste jag säga!

 

Om jag ser flera limpers från tidig position och en större stack från sen position gör en raise kan det vara läge att göra en call. Jag kommer förmodligen att komma HU mot han som raisade i sen position och det finns mycket equity i potten.

 

Kom ihåg att turneringar vinns ibland av någon som kommit tillbaka från short-stacked. Ge aldrig upp i en sng, även om läget är knepigt. Ta alla chanser du kan att vända och sopa hem första pris.

Lycka till!

/Cyntax

 

-----

En gambling-hand är för mig JTs-54s och alla pocket-par.

Även 98-87 och 76 kan i vissa extrema fall gamblas med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...