chlu Postad 7 Oktober , 2006 Rapport Postad 7 Oktober , 2006 ekot rapporterar Istället ska övervägas att utländska och svenska spelbolag betalar ett slags licensavgifter till staten som ska ge inkomster i miljardklassen. Det är lika mycket eller mer än idag. Samtidigt ska man försöka stoppa möjligheten att spela via internet till olicensierade spelbolag. Citera
baller Postad 7 Oktober , 2006 Rapport Postad 7 Oktober , 2006 Samtidigt ska man försöka stoppa möjligheten att spela via internet till olicensierade spelbolag. ja, det låter ju rimligt... Citera
Svinto Postad 7 Oktober , 2006 Rapport Postad 7 Oktober , 2006 – Det är en strutspolitik att tro att detta ska skydda människor som är spelberoende. Vi måste hitta kraftfullare verktyg för att få grepp över detta. Det som behövs är att utvidga kontrollen över detta och det kan man göra och få ett mycket starkt stöd för att exempelvis stoppa betalningarna till alla de oreglerade om man inför ett licentierat spel. Det är det vi ska titta på, säger Mats Odell. Låter väldigt bekant på nåt sätt. Citera
baller Postad 7 Oktober , 2006 Rapport Postad 7 Oktober , 2006 liberalerna slår till igen: "- utvidga kontrollen" Citera
Svinto Postad 7 Oktober , 2006 Rapport Postad 7 Oktober , 2006 Det här är ju ett sånt guldläge för vår nya regering att slicka pappa USA:s röv att det bara inte får missas. Citera
Flodan Postad 7 Oktober , 2006 Rapport Postad 7 Oktober , 2006 Det här är ju ett sånt guldläge för vår nya regering att slicka pappa USA:s röv att det bara inte får missas. Men lol. Vad har detta med USA att göra? Seriöst... Citera
Svinto Postad 7 Oktober , 2006 Rapport Postad 7 Oktober , 2006 Det här är ju ett sånt guldläge för vår nya regering att slicka pappa USA:s röv att det bara inte får missas. Men lol. Vad har detta med USA att göra? Seriöst... Om du inte fattar det är det ingen större vits att försöka förklara. Men i alla fall, det styvnar säkert i många politikers brallor när de tänker på hur gött det skulle vara att kunna säga att vi infört liknande restriktioner i samma veva. Citera
chlu Postad 7 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 7 Oktober , 2006 Jag tycker vi använder den här tråden till att diskutera möjligheten att den nya riksdagen gör om spelpolitiken och konskevenserna där av i stället för Sveriges relation till USA. Ett nog så intressant ämne, men var sak har sin plats. Själv förstår jag logiken bakom att vilja omreglera spelmarknaden (jag väljer omreglera i st f avreglera, av uppenbara skäl). Om man är marknadsliberal är det inte konstigt att man tycker att det borde vara fritt att etablera sig och verka på en marknad, om än reglerad. Det är bara det att marknaden, när existerar i det tämligen svårkontrollerade internet, svårligen låter sig regleras. Konsekvensen skulle alltså bli att allt censureras som inte har köpt statens godännande. Det känns som att det skapar ett beklämmande prejudikat, och öppnar dörren för alla möjliga framtida scenarion. Och godtycke. Men, i morgon tycker jag nog precis tvärtom. Citera
Flodan Postad 7 Oktober , 2006 Rapport Postad 7 Oktober , 2006 Om du inte fattar det är det ingen större vits att försöka förklara. Du menar att du inte kan förklara. Lagen i USA rör inte spelsiternas rätt att finnas till eller inte, däremot vill de förbjuda de amerikanska bankerna att göra transaktioner till spelsiterna. Att spela blir inte olagligt. USA försöker alltså att stänga möjligheterna till spel på detta sätt. Tomten Odell vill försöka ta in och licensiera spelbolagen så att de kan verka lagligt inom Sverige, något de inte får göra nu. Samtidigt som staten tjänar en massa pengar, naturligtvis. Odell&Co vill alltså öppna upp marknaden för spelbolagen i Sverige, på statens villkor. Jag ser inga likheter, förutom att det i slutänden handlar om spelbolag i bägge fallen. Sedan om det är realistiskt att staten överhuvudtaget kommer att kunna styra och profitera på spelmarknaden på detta sätt kan man ju debattera om, men det kommer definitivt att stöta på patrull inom EU. Tror heller inte att det någonsin kommer att bli aktuellt för staten att blockera IP-adresser till spelsiter, vår grundlag skyddar oss förhoppningsvis mot ett sådant förtryck. Citera
Ziggy Postad 7 Oktober , 2006 Rapport Postad 7 Oktober , 2006 Det här är ju ett sånt guldläge för vår nya regering att slicka pappa USA:s röv att det bara inte får missas. Men lol. Vad har detta med USA att göra? Seriöst... Om du inte fattar det är det ingen större vits att försöka förklara. Men i alla fall, det styvnar säkert i många politikers brallor när de tänker på hur gött det skulle vara att kunna säga att vi infört liknande restriktioner i samma veva. Nu är du väl ändå ute och cyklar Citera
atopia Postad 7 Oktober , 2006 Rapport Postad 7 Oktober , 2006 Läskigt hög rake det lär bli om staten ska norpa en bit av spelkakan. Citera
Matteprof Postad 7 Oktober , 2006 Rapport Postad 7 Oktober , 2006 Läskigt hög rake det lär bli om staten ska norpa en bit av spelkakan. Jmf med 2.5% rake på Svenska Spel? Citera
Svinto Postad 8 Oktober , 2006 Rapport Postad 8 Oktober , 2006 Tomten Odell vill försöka ta in och licensiera spelbolagen så att de kan verka lagligt inom Sverige, något de inte får göra nu. Samtidigt som staten tjänar en massa pengar, naturligtvis. Odell&Co vill alltså öppna upp marknaden för spelbolagen i Sverige, på statens villkor. Ja, och sättet det ska göras på är, om du läser det jag citerade av nämnd tomte, att begränsa möjligheterna att flytta pengar till och från spelsiter. Du ser alltså inte den likheten? och få ett mycket starkt stöd för att exempelvis stoppa betalningarna till alla de oreglerade Citera
atopia Postad 8 Oktober , 2006 Rapport Postad 8 Oktober , 2006 Läskigt hög rake det lär bli om staten ska norpa en bit av spelkakan. Jmf med 2.5% rake på Svenska Spel? jo det är en del, där någonstans lär alla hamna med licenskrav och skattesatser för en svensk marknad. Citera
Stig_Wallby Postad 8 Oktober , 2006 Rapport Postad 8 Oktober , 2006 Läskigt hög rake det lär bli om staten ska norpa en bit av spelkakan. Jmf med 2.5% rake på Svenska Spel? jo det är en del, där någonstans lär alla hamna med licenskrav och skattesatser för en svensk marknad. Men 2.5% är as lite, eller misuppfattade jag ditt inlägg nu atopia? Citera
atopia Postad 8 Oktober , 2006 Rapport Postad 8 Oktober , 2006 Läskigt hög rake det lär bli om staten ska norpa en bit av spelkakan. Jmf med 2.5% rake på Svenska Spel? jo det är en del, där någonstans lär alla hamna med licenskrav och skattesatser för en svensk marknad. Men 2.5% är as lite, eller misuppfattade jag ditt inlägg nu atopia? hehe.. jo min ironi syntes nog inte, ska jobba på det (en snygg bluff kanske man kan kalla det, jag fick hem potten) Citera
Flodan Postad 8 Oktober , 2006 Rapport Postad 8 Oktober , 2006 Tomten Odell vill försöka ta in och licensiera spelbolagen så att de kan verka lagligt inom Sverige, något de inte får göra nu. Samtidigt som staten tjänar en massa pengar, naturligtvis. Odell&Co vill alltså öppna upp marknaden för spelbolagen i Sverige, på statens villkor. Ja, och sättet det ska göras på är, om du läser det jag citerade av nämnd tomte, att begränsa möjligheterna att flytta pengar till och från spelsiter. Du ser alltså inte den likheten? och få ett mycket starkt stöd för att exempelvis stoppa betalningarna till alla de oreglerade En licensierad spelmarknad skulle naturligtvis kräva att man reglerade åtkomsten på ett eller annat sätt och att vilja stoppa betalningar är ju en lösning, även om den är orealistisk. Där finns en likhet, absolut. Men detaljerna är ju ändå oviktiga då helheten syftar till något helt annorlunda. Eller? Enligt det amerikanska lagförslaget skulle också ansvaret för att kontrollera detta hamna på bankerna själva, om jag har förstått saken rätt. Enda anledningen till att förslaget gick igenom var att det åkte snålskjuts med ett annat lagförslag som syftar till att "skydda" USA från terrorister. Ett argumenten var att det slussas pengar till terroristorganisationer genom spelsiterna... I Sverige har vi inte alls samma situation och knappast samma möjligheter att genomföra något liknande, då det antagligen skulle krävas att spelsajterna förklaras helt olagliga. Det riktigt roliga är ju dock tonen i ditt första inlägg. Det här är ju ett sånt guldläge för vår nya regering att slicka pappa USA:s röv att det bara inte får missas. Vem är du egentligen? Lars Ohly? Citera
Svinto Postad 8 Oktober , 2006 Rapport Postad 8 Oktober , 2006 Jag tycker att helheten verkar syfta till i stort sett samma sak, att kontrollera pengar. Angående att få stöd för ett eventuellt lagförslag som på något sätt skulle begränsa möjligheterna att spela var och hur man vill på nätet tror jag inte att det är en omöjlighet bara för att vi inte har samma terrorhot (eller uppfattning av terrorhot) som USA. Det riktigt roliga är ju dock tonen i ditt första inlägg. Ja, det var kanske onödigt bittert. Ursäkta om nån tog illa upp. Jag är försiktigt positiv till den nya regeringen, men jag fick nästan krupp när jag hörde ekot-sändningen. Citera
baller Postad 8 Oktober , 2006 Rapport Postad 8 Oktober , 2006 Jag är försiktigt positiv till den nya regeringen, men jag fick nästan krupp när jag hörde ekot-sändningen. Citera
Flodan Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Angående att få stöd för ett eventuellt lagförslag som på något sätt skulle begränsa möjligheterna att spela var och hur man vill på nätet tror jag inte att det är en omöjlighet bara för att vi inte har samma terrorhot (eller uppfattning av terrorhot) som USA. Republikanerna använder terrorhoten som ett politiskt verktyg till att få igenom denna och andra liknande lagar, väldigt mycket för att flirta med de konservativa och mäktiga högerreligiösa krafterna i USA. Om 9/11 aldrig hade ägt rum så hade du sannolikt aldrig sett denna lag överhuvudtaget och Bush hade aldrig blivit omvald. Det är alltså ganska speciella omständigheter som har gjort att denna inskränkning av de demokratiska rättigheterna i USA har accepterats. Vi har helt enkelt inte samma politiska situation här hemma i Sverige. Vidare så har vi I EU ett organ som är för fri handel och som helst vill att statliga monopol försvinner överhuvudtaget. Även om det skulle komma ett liknande lagföslag här så kommer det att överklagas och behandlas inom EU i flera år innan det (antagligen) visar sig att den strider mot EU's regler. Men... Det är naturligtvis ingen omöjlighet att det går igenom, men då kommer vi ändå att kunna flytta pengar med Neteller och andra tjänster, precis som amerikanerna kommer att kunna göra. Kärnan i "The Unlawful Internet Gambling Enforcement Act" är att det fortfarande inte är olagligt att spela poker över internet och sannolikt kommer de flesta spelsiter som har en majoritet amerikaner att släppa in dem igen efter att allt lugnat ned sig och de hunnit gå igenom med sina jurister vad lagen egentligen innebär. Citera
Svinto Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Ja, vi får väl hoppas att du har rätt. Men... Det är naturligtvis ingen omöjlighet att det går igenom, men då kommer vi ändå att kunna flytta pengar med Neteller och andra tjänster, precis som amerikanerna kommer att kunna göra. Flera av de stora pokersiterna är som en direkt följd av lagförslaget inte längre öppna för amerikanska spelare eller har sagt att de kommer att lämna USA-marknaden. Citera
Flodan Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Flera av de stora pokersiterna är som en direkt följd av lagförslaget inte längre öppna för amerikanska spelare eller har sagt att de kommer att lämna USA-marknaden. Se sista stycket i mitt förra inlägg. Citera
Svinto Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Flera av de stora pokersiterna är som en direkt följd av lagförslaget inte längre öppna för amerikanska spelare eller har sagt att de kommer att lämna USA-marknaden. Se sista stycket i mitt förra inlägg. Ja du, jag önskar att jag delade din optimism. Vi får väl helt enkelt se hur det blir. Citera
vetgirig Postad 9 Oktober , 2006 Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Läskigt hög rake det lär bli om staten ska norpa en bit av spelkakan. Jmf med 2.5% rake på Svenska Spel? jo det är en del, där någonstans lär alla hamna med licenskrav och skattesatser för en svensk marknad. Men 2.5% är as lite, eller misuppfattade jag ditt inlägg nu atopia? hehe.. jo min ironi syntes nog inte, ska jobba på det (en snygg bluff kanske man kan kalla det, jag fick hem potten) VIP Cashback Gold på B2B kan ge 60% tillbaka på raken så det betyder att den egentliga raken ligger på ca 2.5% för storspelarna. Det är bara småspelare som betalar mycket mer än så. Citera
DrRoland Postad 12 Oktober , 2006 Rapport Postad 12 Oktober , 2006 Det var den nyttan ni hade av att rösta på alliansen grabbar! Regeringen vill påföra utländska sajter en massa extra onödiga avgifter som i slutändan kommer att hamna hos spelarna. bidra med stora delar av överskotten... Det låter fint när man säger att iden är att minska spelmissbruket, men det handlar naturligtvis bara om att håva in ett antal miljoner till. Mer pengar till staten Hittills har bara Svenska Spel, travet, samt en del ideella föreningar, fått ordna spel i Sverige. Vilket har gjort att de utländska spelbolagen sökt andra sätt att nå de svenska spelarna. Nu vill Odell införa ett licenssystem. Genom vilket bolagen ska få verka i Sverige på samma villkor som Svenska Spel. - Nu blir spelmarknaden reglerad - och ska de utländska bolagen få vara här ska de bidra med stora delar av överskotten på samma sätt som de svenska aktörerna i dag. Det är en förutsättning, säger Mats Odell till Ekot. Utan licens kan spelet stoppas För de bolag som saknar licenser kan villkoren hårdna. Enligt Odell ska man samtidigt helt försöka stoppa möjligheten att spela via de olicensierade spelbolagen. Genomför man detta tror Mats Odell att färre kommer att bli spelmissbrukare. - Det som behövs är att utvidga kontrollen över detta. Och det kan man göra - och få ett mycket starkt stöd för att exempelvis stoppa betalningarna till alla de oreglerade om man inför ett licensierat spel. Det ska vi titta på, säger han. Citera
Recommended Posts