parre Postad 21 Januari , 2005 Rapport Postad 21 Januari , 2005 Denna hand är alltså hypotetisk och ingen som jag själv spelat: Cashgame, 5-10 Texas NL. Spelare A: Tight, men aggro. Dock tror du att han skulle ha svårt att släppa överpar postflop. Hittills bara visat vinnande händer, open-raisar med PP 8+ och AQs+. Spelare B: Mr. DragSynare. Har en tendens att dra utan odds, men han brukar i alla fall dra till nötterna. Träffat några händer och vunnit. Spelare C: Du. Du är hyfsat lös och väldigt aggressiv. Vi säger att alla har 3000 i stackarna. Pre-flop: Spelare A höjer till 40 (hans standardraise) i MP. Spelare B synar - inget ovanligt med det. Kan ha allt ifrån en connector till ett suitat ess till ett lågt-mellan PP. Kan även ha händer som KQ, KJ, J9 och så vidare. Du synar med 7s6s i stora mörken. Stackar: Alla 2960 Pott: 120 Flop: Qc 5s 4s Vi säger att ett av två scenarion utspelar sig: A) Du drar iväg ett pottbet (120). Spelare A höjer tillbaka pott (480 totalt). Spelare B synar - det mest troliga är att han nu har ett färgdrag, för att med ett set hade han re-raisat. Spelare A's hand range är ganska så väldefinierad (set eller överpar, kanske TPTK). Action is back on you, my friend. Potten är nu alltså 1200. Spelare A och B har 2480 kvar i stackarna. Du har lika mycket om du synar. (Potten blir då 1680). Ifall du re-raisar har du till strax över ett pottbet, likaså ifall du synar. Vad ska man i detta läge göra? Du har ett monsterdrag - om spelare B foldar. Du sätter spelare A på set/överpar/TPTK, mest troligt överpar/TPTK/set i den ordningen. Du vill alltså spela potten HU mot spelare A, men vill absolut ha bort spelare B. Du misstänker att om du re-raisar så kommer spelare A i 80% av fallen att syna, och om spelare A synar kommer spelare B också syna och sedan urskulda sig med ett "jag hade odds..." ifall han vinner. Vad göra i detta läge? Scenario B: Du checkar. Spelare A betar pott (120). Spelare B synar 120. Potten är alltså 360 och det är din tur. Spelare A's handdistribution ökar något, då han även skulle beta ut med AK som missat i detta läge. Spelare B's ökar också något, då han i detta läge synar med händer förutom färgdraget också. Vad gör du nu och varför? Och: Hur påverkas ditt agerande i båda fallen om A) Stackarna är grundare - 1000 från start och B) om stackarna är djupare - 5000 från start. Jag misstänker att med 5000 i stackarna så kan man överbeta potten rejält genom att gå allin vid scenario ett, för att öka ens fold equity mot spelare B (och även A). Har jag helt fel? * RP - QoS * Citera
Nusseman Postad 21 Januari , 2005 Rapport Postad 21 Januari , 2005 Parre - Borde inte A betta ut på den där floppen med alla händer han höjer med preflop om han är aggro? A sitter dessutom först, du sitter sist... Citera
summlan Postad 21 Januari , 2005 Rapport Postad 21 Januari , 2005 bra fråga, jag har själv funderat på om det lönar sej att försöka betta ut bättre draghänder än ens egna draghand, för de är väl de du vill göra. Citera
thorin Postad 21 Januari , 2005 Rapport Postad 21 Januari , 2005 I en höjd pott har jag inga problem med att trycka in degen med en sån draghand. Det är sånna händer jag lever för Börjar rycka i brallan då ^___^ Sen, vafan är OESFD? Citera
lfx Postad 21 Januari , 2005 Rapport Postad 21 Januari , 2005 thorin: det som parre har, en Open Ended Straight Flush Draw Citera
Hickmott Postad 21 Januari , 2005 Rapport Postad 21 Januari , 2005 I en höjd pott har jag inga problem med att trycka in degen med en sån draghand. Det är sånna händer jag lever för Börjar rycka i brallan då ^___^ Sen, vafan är OESFD? Jag tippar på Open Ended Straight Flush Draw. //Hickmott EDIT: 15 sekunder vafan! Jävla Ifx Citera
parre Postad 21 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 21 Januari , 2005 Parre - Borde inte A betta ut på den där floppen med alla händer han höjer med preflop om han är aggro? A sitter dessutom först, du sitter sist... Oj oj oj. Generalfel av mig. Ska vara synar i big blind så klart! Alltså du först i BB, sedan A i MP samt B som sitter sist. Citera
parre Postad 21 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 21 Januari , 2005 I en höjd pott har jag inga problem med att trycka in degen med en sån draghand. Det är sånna händer jag lever för Börjar rycka i brallan då ^___^ Jag är tveksam till att det är ett bra move om det bara är 20% chans att du köper potten direkt och 80% chans att du får syn av bägge motståndarna, varav en troligtvis sitter med nötfärgdraget vilket ger dig totalt 6 outs. Citera
thorin Postad 21 Januari , 2005 Rapport Postad 21 Januari , 2005 Jag är tveksam till att det är ett bra move om det bara är 20% chans att du köper potten direkt och 80% chans att du får syn av bägge motståndarna, varav en troligtvis sitter med nötfärgdraget vilket ger dig totalt 6 outs. Det ligger nåt i det, men sen måste du fundera vad du får 20% ifrån, det är ju bara en siffra du hittat på, och även fast jag inser att handen är hypotetisk så måste du fortfarande hålla det realistiskt. Om nu spelare B hade nötfärgdraget så skulle det inte vara helt otroligt att han syna även om spelare A la sig, så den situationen kan du inte utesluta. Sen är jag tveksam till om du kan placera någon på det, möjligtvis spelare A, och om han synar din re-raise spelar han fel. Spelare B skulle lika gärna kunna lira QJ, QK, AQ eller likn. Citera
parre Postad 21 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 21 Januari , 2005 Det ligger nåt i det, men sen måste du fundera vad du får 20% ifrån, det är ju bara en siffra du hittat på, och även fast jag inser att handen är hypotetisk så måste du fortfarande hålla det realistiskt. Okej, vi säger som så: Du anser att det är 80% chans att spelare A synar baserat på hans tänkbara handdistribution om du går allin. Om spelare A synar din allin och spelare B har nötfärgdraget så kommer spelare B att syna. Med tanke på hur spelare B tidigare spelat sina drag och hur han är som spelare är den mest troliga handen han har nötfärgdraget (då han hade re-raisat med set). Om nu spelare B hade nötfärgdraget så skulle det inte vara helt otroligt att han syna även om spelare A la sig, så den situationen kan du inte utesluta. Nej, men den chansen är relativt liten, då även en spelare som gillar att jaga drag ofta foldar för en re-reraise för 2500 med totalt ca 4k i potten. Han är inte dum - i hans ögon "vet" att han ligger efter om du går all-in på en re-raise, och det ofta rejält. Är det däremot 2500 med 6.5k i potten synar han med nötfärgdraget, han gillar ju att jaga drag.. Sen är jag tveksam till om du kan placera någon på det, möjligtvis spelare A, och om han synar din re-raise spelar han fel. Spelare B skulle lika gärna kunna lira QJ, QK, AQ eller likn. Det enda sättet som spelare A kan ha flushdrag på är om han har AsKs eller AsQs. Sett till hans handdistribution och betande så är inte AsKs omöjligt, dock mindre troligt än t.ex. AA, KK, QQ, AQo och liknande. Spelare B skulle aldrig lira QJ eller KQ liknande, kanske AQ, men tveksamt. Skulle du syna en raise och en re-raise från en tight spelare med QJ? Med så pass djupa stackar som det är? Jag tycker att, med tanke på hur handen utvecklar sig och hur spelarna är, att det är otänkbart att B har t.ex. QJ, KQ, och AQ osannolikt. (Mot en raise och re-raise är det inte alls otänkbart att han foldar AQ, då han antagligen har som bäst två outs). Citera
iller Postad 21 Januari , 2005 Rapport Postad 21 Januari , 2005 ...motståndarna, varav en troligtvis sitter med nötfärgdraget vilket ger dig totalt 6 outs. Åtta outs va? Färgstege brukar stå... Citera
parre Postad 21 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 21 Januari , 2005 Åtta outs va? Färgstege brukar stå... Inte mina färgstegar Citera
Hjort Postad 21 Januari , 2005 Rapport Postad 21 Januari , 2005 Det grundläggande problemet är att om dragkillen har nötfärgsdraget så kommer han så gott som alltid ha korrekta odds att dra så länge det är två motspelare på floppen. Färgen har ju odds på 1:1,8 att gå in och den existerande potten kommer ju täcka in de gånger han blir utdragen av kåk. Alltså kan det här mycket väl vara en situation där man helt enkelt får fatta att ens OESFD inte är så jävla hett och folda. Möjligen att bara syna för stegen eftersom de implicita oddsen när man klonkar färgstegen är rätt bra och täcker upp de gånger man blir utdragen av färg/kåk (färgoutsen är ju för övrigt redan rejält reducerade för dragnissen eftersom du har två och två ger dig färgstege). Citera
Recommended Posts