Gå till innehåll

NLT - Felaktig eller korrekt all-in på bubblan

Recommended Posts

Postad

Bakgrundsfakta:

Besökta den lokala pokerklubben för andra gången. De kör veckoturnering varje torsdag kväll.

Bordsstämning

Finalbordet var väldigt aggressivt. Vi såg i princip ingen flopp utan att någon höjt innan.

Jag satt i dålig position precis till höger om den bästa spelaren.

Personligen gjorde jag inget väsen av mig alls, och bör ha uppfattats som rätt osynlig av de andra.

Deltog endast i ett fåtal potter, och bluffade bara då någon försökte stjäla min big blind med en låg raise.

Spelet

Vi lirade NL Hold'em turnering.

Re-buy och add-on för samma summa som inköpet.

Femton startande.

Jag spelade rätt tight genom hela turneringen eftersom de andra bankade på varann med alla möjliga skithänder.

Lyckades under de första timmarna få väldigt bra händer, så jag hade en av de större stackarna när borden slogs ihop till ett.

OpeningBetRound

Blinds 3000/6000

Button - Synmaskinen - (ca $70000)

SB - HERO - ($36000)

BB - Bra spelare - (ca $100 000)

UTG - En annan - (medelstack)

HERO is dealt [J :heart: J :spade: ]

UTG Folds

Synmaskinen limps

HERO Raise $15000

BB Folds

Synmaskinen Call

Jag hade kanske kunnat gå all-in direkt här, men det känns lite småjobbigt att behöva kasta in alla sina marker när man är en plats från pengarna.

Jag visste att Synmaskinen synar med precis allt möjligt. Så länge korten är i samma färg eller sitter ihop synar han en all-in.

Flop

Dealing Flop: [K :heart: Q :diamond: 3 :club:]

(Pot = $45 000)

Olyckligtvis kom det två överkort på floppen, och det är här jag undrar om jag agerade rätt eller inte.

Jag var först ut, och valde att gå all-in eftersom jag trots allt hade ett rätt fint par mot en kille som synar all-ins med 87s eller A3.

Dessutom var halva min stack redan inne.

Synmaskinen synar.

Turn

Dealing Turn: [7 :club: ]

(Pot = $81 000)

River

Dealing River: [2 :spade: ]

(Pot = $81 000)

Showdown

HERO shows [J :heart: J :spade: ]

Synmaskinen shows [Q :heart: 5 :diamond: ]

Result

Synmaskinen vinner med ett högre par än mig.

Avslutning

Ok, jag vet att det här är långt ifrån en perfekt HH, men jag hoppas spelets gång framgår ändå.

Minns inte alla stackstorlekar och det var lite halvknöligt att skriva en HH direkt ur minnet.

Så, bör jag ha gått all-in på floppen trots att det kom två överkort?

Eller borde jag ha checkat och foldat vid hans eventuella bet. Jag var ju trots allt bara en plats från pengarna.

Den här gången sket det sig dock, och jag åkte ut på bubblan. Något som händer flertalet gånger då jag är med i en MT eller SnG, t ex Pokerforum Online :x

Postad

Min åsikt är att det är rätt så dålig spelat. Ditt bet preflop är nästan halva din stack, så du är i stort sett redan committed, bättre att gå all-in direkt, du har trots allt bara 6BB.

När två överkort kommer på floppen är det ju check som gäller tycker jag. Om han checkar bakom dig kanske du kan gå all-in på turn men floppen känns ju som en kalldusch för JJ mot en synmaskin. Tycker inte att du har ett "fint par", du har ju det näst lägsta paret. För min del är det strunt samma, jag tycker det stora felet är att du inte går all-in preflop. I och med att du är så short som du är finns bara alternativen all-in och fold enligt mig, eftersom du inte har nåt manöverutrymme.

Postad

all in preflop, hoppas på fold och du plockar upp 9k bästa sättet att spela den, då är det han som gör ett misstag som synar dig med Q5, nu blir det du som gör ett misstag postflop.

Med bara 6BB i stacken finns det bara 2 moves, all in eller fold.