Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hjälp med Works!

Jag håller på med ett arbete i Microsoft Works. Det är en lång pris lista.

Hur skriver jag en formel så att Alla siffror i C gångras med en summa i D för att sedan visa resultatet i E

Det är många rader, så det vore skönt om det blev så på varje rad!? Någon som kan hjälpa mig snabbt?

Postad

Är det Excel du undrar över? I så fall är då C, D och E kolumner?

Om så är fallet ställer du dig i översta rutan i kolumn E. Entra formelläget och skriver = högerklicka sedan på första rutan i C sedan skriver du * sedan högerklickar du på första rutan i D. Nu har du formel på första raden. Sedan greppar du tag i nedre högra hörnet av ruta 1 i kolumn E och drar ner så många rader du vill att formeln skall vara i.

Vetefasen om du fattar något av mitt svar men annars får jag väl försöka igen :)

Lycka till!

Postad
Är det Excel du undrar över? I så fall är då C, D och E kolumner?

Om så är fallet ställer du dig i översta rutan i kolumn E. Entra formelläget och skriver = högerklicka sedan på första rutan i C sedan skriver du * sedan högerklickar du på första rutan i D. Nu har du formel på första raden. Sedan greppar du tag i nedre högra hörnet av ruta 1 i kolumn E och drar ner så många rader du vill att formeln skall vara i.

Vetefasen om du fattar något av mitt svar men annars får jag väl försöka igen :)

Lycka till!

Det är inte excel utan microsoft works, men jag tycker dom ser likadana ut. Men det har rätt i att CDE är kolumner.

Jag ska pröva att göra som du sa, så får vi se om det funkar.

Men jag ska alltså inte skriva något i D?

Postad
Vad ska jag välja när jag högerklickar, för då kommer juh bara kopiera och allt sånt upp!

Kalkylbladet i Microsoft works är det jag jobbar i!

Du ska dra i högra nedre högra hörnet inte högerklicka. Då drar du formeln nedåt till alla berörda rader. Du kan högerklicka också iofs för att göra samma sak men det är nästa kurs...

Postad

Men jag ska alltså inte skriva något i D?

Om mitt exempel skall fungera måste du ju ha ett värde både i kolumn C och D. Om du inte har det förstår jag inte riktigt vitsen med det du ska göra. Alltså svaret är du måste ha ett värde i C och D av samma slag. Kom ihåg att använda , och inte . som tiondelsaavskiljare.

Alltså värdet tio skrivs: 10,0

Inte: 10.0

Postad

Du ska dra i högra nedre högra hörnet inte högerklicka. Då drar du formeln nedåt till alla berörda rader. Du kan högerklicka också iofs för att göra samma sak men det är nästa kurs...

Ja precis så. Du drar i nedre högra hörnet med "vänster" musknapp. Alltså som Macroman säger, du drar formeln du skrivit in i översta raden i en kolumn neråt så många rader du vill ha den uppsättnigen i.

Postad
Ja precis så. Du drar i nedre högra hörnet med "vänster" musknapp. Alltså som Macroman säger, du drar formeln du skrivit in i översta raden i en kolumn neråt så många rader du vill ha den uppsättnigen i.

Om det är många rader, är det lättare att dubbelklicka i högra hörnet. :)