Cyntax Postad 3 Oktober , 2006 Rapport Postad 3 Oktober , 2006 Att tänka på när du står inför beslut att svara på en raise/reraise i en sng. Med anledningen av diskussionen i tråden med TT (och inspiration från Harrington och Sklansky), har jag försökt att analysera och skriva ner lite egna tankar om vad man ska tänka på när man står inför ett liknande beslut. Vilka faror och frågor kan man komma att ställas inför om man gått med i en pott med en god starthand? Vad ska man tänka på då om man får en raise eller reraise av en eller flera spelare bakom sig? Man kan kort säga att det finns inte några simpla svar på några av frågorna. Fast det finns flera ”genvägar” till hur man kan/ska komma fram till ett beslut som är hållbart i längden. Flera frågeställningar ger, och ska så, ge samma svar, likaså kommer man att ställas inför svar som är i konflikt med varandra och beslutet blir då mer knepigt. När jag skall fatt ett beslut om hur jag ska agera försöker jag snabbt skanna igenom 10 punkter som skall avgöra mitt beslut. Här är mina punkter/frågor som jag väger in i mitt beslut när jag blivit raisad eller reraisad. 1. Vilka är mina hålkort? Självklart är det första du ska göra att bedöma styrkan i dina hålkort en gång till. Vilka hålkort passar att spela mot en eller flera motspelare? 2. Hur många var det som limpade in före och efter dig, d.v.s. hur många spelare var med i potten? Är det bara du som är med hittills och det kommer en raise från någon av blindsen har den raisen oftast mindre styrka än en raise som kommer då det är flera som limpat in i potten. Raises/reraises måste bedömas olika beroende på vilken position dom kommer ifrån och självklart om det är en reraise eller bara en raise. Har du synat blindsen och en raise kommer direkt efter dig tyder på någorlunda styrka, men säg att du raisar och en reraise kommer istället så indikerar det ännu större styrka. Eller vi säger att det är en call före dig, du raisar och på det kommer en reraise. Detta är troligen en hand med ännu mer kraft och styrka. Eller i värsta fall kommer det ytterligare reraises på det, som bara kan betyda AA eller kanske KK på handen. 3. Vilka är kvar att agera och vilka är dom? Finns det risk för reraises och rereraises från galningar bakom mig? Vilken nivå spelar vi på, d.v.s. sitter vi med dårar eller med proffs. Vem är mest kapabel att bluffa eller göra ett idiotiskt drag? (Många frågor i samma punkt.) 4. Din position. En mycket viktigt frågan, som oftast glöms bort, är om du kommer att ha bra position efter floppen. Men vad är bra position då? Det tycks råda delade meningar om den saken. Styrkan i din position beror också på hur floppen träffade din hand. Floppar jag monster vill jag sitta sent. Kommer floppen ”skräp” försöker jag ta hem potten med ett CB mot EN motspelare. (bluffa helst aldrig fler än så.) De flesta vill vara den som agerar så sent som möjligt i handen. Detta för att man då har fått mest information om de andra och kan agera utifrån det. Harrington skriver: ”Du kan syna med svagare händer om den som reraisat kommer att satsa efter dig efter floppen.” Vad menar Harrington med det? Diskutera i tråden! 5. Oddsen. Du måste kunna dina pottodds i sömnen. Kombinationen pottodds, kortodds, implicita odds och storleken på stacksen är a och o i sng’s. Här finns mycket att tjäna. Sök efter artiklar om pottodds och implicita odds på Google. 6. Vem är det som reraisat? Är det en aggressiv pitbull eller en tam sköldpadda? Jag fruktar självklart en tam sköldpadda mer då han gör en raise/reraise än en vild och aggressiv pitbull. Men denna punkt ska vi inte ge för stor vikt i slutanalysen. Vi får se upp med förhastade ageranden som baseras på om vi lagt för stor vikt vid denna punkt. Vi måste också tänka på raisarens/reraisarens position. Är han en duktig pokerspelare är han också medveten om hur många som är kvar att agera efter honom. Ju tidigare position han sitter i, desto mer måste vi självklart frukta hans raise/reraise. 7. Hur långt har vi kommit i turneringen har en ganska stor betydelse för vårt beslut. Är vi bara inne i första eller andra perioden/nivån är de sämsta spelarna ännu kvar och blindsen är också små i förhållande till min stack. De flesta förordar ett mycket konservativt spel i början därför att det finns mindre att vinna. Det finns också de som gärna vill se många billiga floppar och spela fler händer mot de sämre spelarna (medan de ännu är kvar). –”Eftersom vi är bättre spelar vi ut dem när korten kommit.” (Men nu ställs vi mot en raise eller reraise, och då är läget ett annat.) 8. Storleken på raisen/reraisen och storleken på stacksen hos samtliga Fi's som är kvar. (Implicita odds) Vi måste ställa oss frågan: -Vad finns det att vinna om vi synar vidare? Finns det chans att vi kan vinna mycket chips om vi går med eller är det så att vi oavsett om vi träffar på floppen eller inte måste syna ytterligare om raisaren/reraisaren stoppar in resten, pg.a. pottoddsen? -Här måste vi också beakta strukturen på turneringen. Spelar vi en sng med brant struktur/turbo måste vi spela fler händer. Kanske är detta ett läge att chansa för att sikta på en stor ledning? 9. Vad är troligt kommer att hända bakom dig om du går med? Finns det en eller flera spelare bakom dig som är kapabla att raisa ytterligare för att skära ner på antalet spelare som ser floppen? Är det notoriska slowplayers bakom dig? Din erfarenhet från tidigare händer i samma sng (reads) är viktiga. Säg att du sitter i mittenposition. Vi har en eller två som limpat in från tidig position, du limpar in med och ytterligare en eller två i sen position limpar. Sen höjer BB ganska lite med 3xBB. Hur vi agerar nu beror mycket på vad de två första limparna gör och vad vi kan misstänka de två i sen position kan göra. (En annan sak är att jag inte skulle spela 98s som i exemplet iofs.) 10. Vilken är din image vid bordet och hur skall den upprätthållas eller uppfattas om du agerar på ett visst sätt just nu? -Har jag mycket chips kan jag syna en miniraise bara för att jag vill att bordet skall fortsätta uppfatta mig som en synstation och fisk. Detta kan jag dra stor fördel av vid senare tillfällen. Om du inte är nöjd med situationen finns bara ett beslut att fatta –> FOLD! Det kommer fler och bättre lägen där du har större möjlighet att fatta ett fördelaktigt beslut och vinna mer chips. Ta inte coinflips i början av en sng. /Cyntax Citera
Appel Postad 16 Mars , 2007 Rapport Postad 16 Mars , 2007 Här kan du kommentera artiken http://pokerforum.nu/forum/showthread.php?t=29664 Citera
Recommended Posts