Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Spelade en 20+2 NL MTT igår och mot slutet vetefan om jag inte klantade mig rejält, skäms lite för att posta denna hand pga min fiskighet, men här är den iaf:

30 pers kvar, 18 i pengarna, 4-5 intressanta priser. Jag har runt 5900, de två andra i handen täcker.

Blinds 150/300.

En mkt lös kille limpar in från UTG+2, har sett honom limpsyna en raise med Q7o UTG på 10-mannabord tidigare bland annat, verkar gilla att limpa in och syna raises.

Jag plockar upp KJo på knappen. Jag har varit lite mer aggressiv än genomsnittet, men har inte någon maniacimage eller ens överdrviet lös. Jag tänker att jag har en god chans att sno potten, om inte preflop så åtminstone med ett CB eftersom UTG+2 har så pass vid range att han oftast kommer missa floppen och folda. Jag höjer upp det till 1000.

BB synar, ingen read på honom. UTG+2 synar.

Flop A96, inga drag. Checkas till mig och jag bettar, skäms här, 1500 in i potten på 3000. BB foldar och UTG+2 pushar efter lite betänketid, och jag foldar bort nästan halva stacken. SUCK.

Frågan är: Ska jag bara släppa denna preflop, just för att undvika att tvingas bluffa så hårt om jag missar floppen?

Är mitt CB ok? Tror jag borde bettat runt 1900 kanske för att se lite mer seriös ut. Eller bör jag bara, med två synare, släppa denna och checka?

Har lite svårt för det eftersom BB antagligen borde pusha om han har ett stark ess och UTG+2 har massvis med händer utan A i sin range.

Kommentarer tack!

Postad

Jag tycker spelet preflop är bra, verkar vara ett bra läge att plocka upp lite marker. Hade inte BB synat hade jag absolut slängt iväg ett CB med tanke på den info du har på UTG+2. Jag tycker då inte alls det är fel att beta halvpott, gör ofta det i turneringar. Hade iofs CB:at mot en vettig spelare också eftersom en trolig hand för en bra spelare kan vara typ QJs, KQs eller en mellanpocket. Mot en vettig spelare hade jag dock inte raisat pre, är han vek postflop hade jag limpat, annars fold.

Mot två spelare hade jag gett upp potten. En misslyckad CB gör att vi har ett ganska jobbigt läge med tanke på att vi endast har runt 10BB kvar, medan vi fortfarande har lite manövreringsutrymme kvar för senare händer om vi släpper potten.

Postad

dlinder,

Jag tänker såhär: Jag har åtminstone en viss chans att ta potten pre, och om jag inte gör det tror jag att jag tar potten postflop mycket mycket ofta med ett CB, vare sig jag träffat eller missat.

Men som sagt, det är det som gör mig lite osäker. Synar han och foldar flop är läget mycket trevligt, då jag plockar upp 1550 marker, och detta scenario bedömde jag som mkt troligt. Men samtidigt riskerar jag ju en hel del då jag tror det är troligt att han synar höjningen.

Att limpa bakom känns inte så kul, då det blir en 4-way-pot med största sannolikhet, men med position kanske det inte är värdelöst? Jag är helt enkelt osäker på hur jag ska spela i detta läge.

Postad

Lägger den.

Din prefloprejs är ganska okej efter vilka reads du har på killen. Men man måste komma ihåg att även om någon limpar in med Q7 nån gång ibland så kommer samma person även att limpa in med bättre kort (han sitter ju i tidig position).

Vad BB gör i denna hand skiter vi i.

Flop A-9-6. Jobbigt med A. Utg+2 checkar och du rejsar en bra rejs. Han kör en all-in. Vad kan han ha? Jag läser lätt ett A bland hans kort. Okej, det behöver inte vara så eftersom han är loose och då kör check-raise-bluff. Men varför skulle han göra det? Sätta dig på plats? Nä, det tror jag inte.

Se det såhär från hans sida: Han limpar med A-x. Knappen höjer 3xBB. Han gör en chanscall och träffar A (eller 2 par). Han är orolig för vad du kommer att göra och därför checkar. Du gör en satsning (låg för hans sätt att tänka) och med hans A+relativt hög kicker går all in för att testa dig (han kanske tom har A-9 eller A-6).

Slutsats. Jobbigt att folda men de ggr du callar honom så 90% av fallen är du ute ut turneringen. Det är så illa att han har en bättre hand än dig och du fick reda på det genom din bet och hans check-rejs.

Postad
dlinder,

Jag tänker såhär: Jag har åtminstone en viss chans att ta potten pre, och om jag inte gör det tror jag att jag tar potten postflop mycket mycket ofta med ett CB, vare sig jag träffat eller missat.

Men som sagt, det är det som gör mig lite osäker. Synar han och foldar flop är läget mycket trevligt, då jag plockar upp 1550 marker, och detta scenario bedömde jag som mkt troligt. Men samtidigt riskerar jag ju en hel del då jag tror det är troligt att han synar höjningen.

Att limpa bakom känns inte så kul, då det blir en 4-way-pot med största sannolikhet, men med position kanske det inte är värdelöst? Jag är helt enkelt osäker på hur jag ska spela i detta läge.

Det är sant att du riskerar en del genom höjningen men för att komma till de högre placeringarna i en turnering är man tvungen att ta många chanser. Jag tar hellre en chans här mot en usel spelare än väntar till senare av två anledningar.

1. Om jag väntar hinner jag blinda bort mig= svårare att stjäla och en uppdubbling har inte samma effekt.

2. De dåliga spelarna kommer att tunnas ut ju längre in i turneringen man kommer. Jag tycker det är bättre att försöka ta deras marker nu än att stångas mot de bättre spelarna senare i turneringen.