Gå till innehåll

8-bitarsnostalgi - Sega Master System


eurythmech

Recommended Posts

Det finns antagligen någon mer än jag på detta forum som i pojkåren hade en SMS att roa oss med (långt innan SMS var något som flickvänner krävde svar på 4 ggr om dagen).

 

Jag var ung, 5 tror jag, när mamma och pappa glädjande nog köpte en sådan där konsol till mig, och jag blev genast förälskad! Visst, jag hade spelat lite pong förr, och även Wonderboy på en arkadmaskin (jag fick spå på en stol för att nå upp, detta var i kvarterspizzerian), men det här var något helt annat, mitt eget tv-spel!

 

Givetvis nötte jag inledningsvis det medföljande Hang On, och även "snigelspelet", det där lilla lustiga spelet med en snigel och en massa labyrinter.

 

Sedan, alltmedan åren gick, kom julaftnar och födelsedagar och annat då spelbiblioteket fylldes på. Även tv-spelsbörsen var bra, då man kunde byta in sina gamla spel mot nya roliga utmaningar. Jag kunde gå omkring där inne i en halvtimme och ögonen lyste medan jag funderade på vilket spel jag skulle välja den gången. Några av höjdpunkterna:

 

Phantasy Star - Till en början förstod jag mig inte på spelet (vem kan klandra en pojkvasker på 6 eller 7?), utan bytte in spelet. Ett par år spelare köpte jag dock tillbaka det begagnat och som jag älskade det!

Det första RPG jag spelade, och så välbyggt det var! Men jag minns än i dag hur läskigt jag tyckte det var i grottan där Medusa bodde...

 

Wonderboy II - Det här spelet varvades ett flertal gånger, även om det till slut visade sig vara väldigt lätt att ta sig till sista banan (den tolfte tror jag) som istället var skitsvår. Dels med den sk hissen, där man ska hoppa mellan två plattformar, höger-vänster-höger-vänster en massa gånger med perfekt timing, men också sista bossen, draken.

 

Shinobi - Ninjor, kaststjärnor och mycket annat, fan vad ballt! Jag tycker än i dag att det är ett ytterst välsnickrat och genomtänkt spel, rädda en massa fåniga barn som ser ut som apor så får du power-ups - lysande!

Spelet hade en fantastisk spelkänsla och svårighetsgraden vägde upp för det lilla antalet banor (6 om jag minns rätt). Plus också för bonusbanorna!

 

Populous - Till en början fattade jag ingenting, men när jag till slut kom underfund med spelet älskade jag det. Spelet gjorde sig naturligtvis bättre till dator, men det var inget jag visste då. Att jag sedan som av en slump råkade hitta en kod som ledde till bana 4000-nånting var ju inte heller så illa ;)

 

Wonderboy III - Troligen det allra snyggaste spelet i hela 8-bitarseran.

Storyn var riktigt finurlig, då den tog vid där tvåan slutade. Men istället för lycka möttes vår hjälte av en förbannelse då han besegrade draken, han förvandlades själv till en drake! Nåja, fort ut ur slottet och vidare mot nya äventyr. Hav, öknar, djungler och undergjordiska palats väntar oss och våra 4 alternativa skepnader (mus, ödleman, lejon och hök) under äventyrets gång. Det bästa plattformsspelet någonsin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina tre favoriter är:

 

North South

Ett otroligt bra turbaserat spel. Påminner lite om Risk.

Spelet är väldigt kort och kanske enformigt. Men alltid lika kul att lira.

 

 

World Cup

Får fortfarande rysningar av detta spel. Detta är nostalgi på hög nivå.

Bicca!

 

Super Mario 3

Kommentarer överflödiga...

 

 

Andra bra spel är Zelda, Turtles, Megaman, Iceclimber, Metroid, Track and Field, Punch Out, Off Road.

 

Har de flesta NES-spelen på datorn (818st). Otroligt kul att lira, även om det inte är samma känsla. 80mb för 818st spel :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så hette det ! Alex the kidd, det stämmer att det var inbyggt. Väldigt bra spel. Tror faktiskt att jag har kvar både min sega konsoll + en annan thaikonsoll med 700 spel till. Man kanske skulle ta och damma av de gamla maskinerna, om inte annat för en nostalgitripp.

 

Mvh Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SMS är nostalgi, även om nintendos 8-bit är snäppet vassare... SMS är en otroligt snygg konsol med en inlevelserik handkontroll... brorsans commandor 64 var också ball, även om kasettbanden gick sönder lite då och då... jag hade genomskinliga handkontroller så att man såg mekaniken innanför... jag var coolast i klassen...

 

8-bits-musiken är dessutom fantastisk... säger bara metriod!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en fet nostaligtripp på fyllan för nåt halvår sen. Kom hem kl 5 på natten o hittade polarens gamla amiga 500. Så vi daskade upp den o började lira Super Cars 2 och Sensible Soccer... Hämtade mer öl och somnade nog inte förns på eftermiddan :shock:

 

Men kul som tusan var det... Nostalgi är underskattat...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vare inte Alex The Kidd som var inbyggt på SMS-konsollen?

 

Lysande spel iaf. Är fortfarande lite bitter över att mitt SMS försvann.

 

Jag tror att SMS kom i tre olika utföranden, men jag kan inte minnas vad ett eventuellt tredje inbyggt spel kunde vara.

 

Jag hade Safari Hunt inbyggt i min, spelades med sån där pistol istället för handkontroll

 

Tror det var en SMS jag hade. Var kontrollerna formade som en boomerang och fanns spelet Sonic till det?

 

Nä, det var Sega mega drive du hade, 16-bitskonsolen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...