Mikey Postad 20 Januari , 2005 Rapport Postad 20 Januari , 2005 Hej! Hade just ett spel där jag är lite tveksam på om jag gjorde rätt eller inte. Jag vann visserligen potten så det var ju bra, men jag vet inte om jag BORDE ha spelat egentligen. Texas Hold'em $0.50-$1 (real money), #584,644,865 Table Trondheim, 20 Jan 2005 7:10 AM ET Seat 1: pmilanov ($17.85 in chips) Seat 2: rob0506 ($19.50 in chips) Seat 3: Freedom_Man ($74.25 in chips) Seat 4: Mikey ($28.50 in chips) Seat 5: GemiNivek ($34.60 in chips) Seat 6: garyd1 ($9.25 in chips) Seat 7: pdxjim2112 ($22.10 in chips) Seat 8: xTheG ($40.55 in chips) Seat 9: TREMULUS ($19.80 in chips) Seat 10: Nacho105 ($18.95 in chips) ANTES/BLINDS TREMULUS posts blind ($0.25), Nacho105 posts blind ($0.50). PRE-FLOP pmilanov calls $0.50, rob0506 folds, Freedom_Man calls $0.50, Mikey calls $0.50, GemiNivek folds, garyd1 calls $0.50, pdxjim2112 folds, xTheG folds, TREMULUS calls $0.25, Nacho105 checks. FLOP [board cards 9H,4S,AC ] TREMULUS checks, Nacho105 checks, pmilanov bets $0.50, Freedom_Man calls $0.50, Mikey calls $0.50, garyd1 calls $0.50, TREMULUS folds, Nacho105 folds. TURN [board cards 9H,4S,AC,4H ] pmilanov bets $1, Freedom_Man bets $2, Mikey calls $2, garyd1 folds, pmilanov calls $1. RIVER [board cards 9H,4S,AC,4H,3H ] pmilanov checks, Freedom_Man bets $1, Mikey calls $1, pmilanov calls $1. SHOWDOWN Freedom_Man shows [ 9C,JH ] Mikey shows [ AD,QS ] pmilanov mucks cards [ AH,JD ] Mikey wins $13.30. SUMMARY Dealer: xTheG Pot: $14, (including rake: $0.70) pmilanov, loses $4 rob0506, loses $0 Freedom_Man, loses $4 Mikey, bets $4, collects $13.30, net $9.30 GemiNivek, loses $0 garyd1, loses $1 pdxjim2112, loses $0 xTheG, loses $0 TREMULUS, loses $0.50 Nacho105, loses $0.50 Anledningen till min tveksamhet var den snabba raisen som kommer efter 4:an på turn. Jag satt ju bara med par, så det kanske var lite väl vågat att syna på det där egentligen? Tacksam för kommentarer * RP - QoS * Citera
Falcy Postad 20 Januari , 2005 Rapport Postad 20 Januari , 2005 Hej! Anledningen till min tveksamhet var den snabba raisen som kommer efter 4:an på turn. Jag satt ju bara med par, så det kanske var lite väl vågat att syna på det där egentligen? Tacksam för kommentarer Du hade väl två par efter turn ? Jag skulle raise efter flop, du synar ju bara. Just my 2 cents... Citera
Mikey Postad 20 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 20 Januari , 2005 Nje jag satt med AQ, så hade bara par. Det jag tänkte på när jag inte raisade är att det brukar inte ha någon vidare effekt av att få bort folk på de låga borden verkar det som. Enda anledningen till att raisa då är ju om man vill vinna mer pengar. Jag kände nog att AQo inte var starkt nog. Det är ju en hand med väldigt god potential, men den ger ju absolut ingenting om floppen är dålig. Därför jag brukar avvakta med att raisa på de händerna när det gäller de nivåer jag spelar på. Men jag vet inte riktigt, chansen fanns ju där att någon nisse skulle sitta där med en X4 och tagit potten. Särskilt när någon raisade efter fyran kom upp. ToP kom just i brevlådan! Dags att börja läsa Citera
Mikey Postad 20 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 20 Januari , 2005 Gah ursäkta den dåliga titlen på tråden mods. Ska tänka på att uttrycka mig bättre på den fronten. Tack för att Ni ändrade den i alla fall Citera
jtarnstrom Postad 20 Januari , 2005 Rapport Postad 20 Januari , 2005 Jag hade nog höjt pre-flop med AQ. Det är svårt att driva ut motståndarna på den här nivån men om man kan få bort åtminstone en per runda så är det värt något. Dessutom tar man själv kontrollen över händelserna och gör motståndarna lite mer tveksamma att gå in. Även på floppen skulle jag ha höjt, dels för att möjligen driva ut nån till, dels för att öka chansen att kunna ta ett frikort på turnen ifall den skulle göra mig osäker. Se inte detta som ett tips, för jag är verkligen inget proffs, men så hade jag spelat. Nu räknar jag med att någon av experterna kommer med ett utlåtande. Tärnström Citera
Hjort Postad 20 Januari , 2005 Rapport Postad 20 Januari , 2005 Preflopp: Höj för att få in mer pengar i potten. Oftast har du bäst hand här och kommer i snitt vinna större del av den här rundans bet än din rättmätiga del. Alltså är varje extrabet som åker in på det här stadiet pengar rätt ned i fickan för dig. Flopp: Höj för att få in mer pengar i potten. Oftast har du bäst hand här och kommer i snitt vinna större del av den här rundans bet än din rättmätiga del. Alltså är varje extrabet som åker in på det här stadiet pengar rätt ned i fickan för dig. --- På båda ovanstående rundor är ditt primära mål att få in mer pengar, att få loss folk från potten är också bra, men det är mer av en bonus än något annat. Du begår stora misstag på de två rundorna. --- Turn: Här kan jaga acceptera en syn. Antingen är det en tomte med triss eller A9, och då ligger du hopplöst långt efter, eller så är det en tomte utan triss eller A9 och då ligger han hopplöst långt efter. Rivern: Ok att syna här också. --- Orsaken till att jag tycker att det passiva spelet på turn och river är ok är att det är så pass många motståndare att det ligger väldigt mycket närmare till hands än annars att någon har en fyra. Citera
Tis Postad 20 Januari , 2005 Rapport Postad 20 Januari , 2005 Håller med Hjort om pre-flop bet och flop re-raise, du satt mkt bra för att lyckas trycka ut någon med idiotdrag x4 etc. Är dock lite skeptiskt till bet pre-flop trots att Hjorts resonemang håller bra är problemet på låga limits att man sällan blir av folk med ett pre-flop bet och får leva med väldigt många draghänder på AQo vilket inte känns bra - ibland, ska tilläggas. Vad som ska ske på turn/river är svårare att säga beroende på att vi inte vet hur det skulle ha sett ut. jag skulle ha check/call hela vägen i nuläget pga stark hand och att du inte vill bli bluffad och har stoppat en del pengar i potten. skulle ev ha varit läge att betta på rivern förutsatt att folk åkte på floppen och blev mer passiva på turnen. hade antagligen kunna klämt ut ett par bet till där - om inga bets kom på turnen. kul att du vann potten, kanske bör du spela handen lite mer aggressivt generellt. om det finns många Ax spelare bör du def försöka trycka lite mer. och det brukar ju finnas en del på den limited vet jag av egen erfarenhet . mvh/tis Citera
Hjort Postad 20 Januari , 2005 Rapport Postad 20 Januari , 2005 Är dock lite skeptiskt till bet pre-flop trots att Hjorts resonemang håller bra är problemet på låga limits att man sällan blir av folk med ett pre-flop bet och får leva med väldigt många draghänder på AQo vilket inte känns bra - ibland, ska tilläggas. Det går utmärkt med många draghänder, dessutom så förlorar de på beten som görs nu och tjänar på beten på senare gator. Alltså är det bäst att få in bet mot dem nu. Här är lite diskussion kring prefloppraise med AQ: http://slicer.fekali.com:3455/16/22 http://slicer.fekali.com:3455/16/23 Citera
Barf Postad 20 Januari , 2005 Rapport Postad 20 Januari , 2005 Hade bettat pre-flop alla dagar i veckan på den här nivån, låt J4o betala för att se floppen .. Dels är det för value samtidigt som du kan plocka upp potten när esset ligger ute och du visar aggression... My 2 cents. /Mvh Peter Citera
Toan Postad 22 Januari , 2005 Rapport Postad 22 Januari , 2005 Många verkar tycka att höjningar pre-flop bara syftar till att få folk att lägga sig. Visst, det är en av anledningarna, men som redan nämnts har du med mycket stor sannolikhet den bästa handen = du vinner mer än din "fair shair". Varför ska man då inte få motståndarna att lägga in mer pengar i potten? Citera
Fido Postad 22 Januari , 2005 Rapport Postad 22 Januari , 2005 Sällar mig till skaran som säger: In med mer pengar! Pre-flop och på floppen tycker jag att du ska betta hårdare. Så värst mycket bättre kort än AQ får du inte, så vad väntar du på? Att bara sitta och syna är en dålig strategi. Fullt med sådana spelare på de lägsta FL-borden, och jag ser aldrig att de vinner... utan oftast sitter de där och synar bort sig. Har du bäst kort - eller TROR du har det - så utnyttja det till att plocka dem på pengar. Tror du inte att du har bäst kort så ska du inte vara kvar till river över huvud taget. Citera
Mikey Postad 22 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 22 Januari , 2005 Hmm alltså jag kanske ska börja köra lite mer aggresivt då. Men det är jäkligt svårt för mig att säga att jag har bäst kort pre-flop med en hand som är så extremt beroende av floppen. Skillnad när man har ett bra pp, men en sådan här hand kan ju bli en total flopp också. Visst är det kul med mer pengar i potten, men personligen gillar jag att vara mer säker på att vinna innan jag börjar raisa järnet. Ingen som känner likadant? De låga borden callar ju så många i även fast man raisar, så det är ju många som ser floppen och det leder ju till större chans att floppen förstör för mig. Då har jag helt plötsligt gått back onödigt mycket cash. Jag tycker bara det känns som en sån stor chansning när det gäller offsuit kort som inte är connected, även fast de är höga. Citera
Hjort Postad 22 Januari , 2005 Rapport Postad 22 Januari , 2005 Hmm alltså jag kanske ska börja köra lite mer aggresivt då. Men det är jäkligt svårt för mig att säga att jag har bäst kort pre-flop med en hand som är så extremt beroende av floppen. *Alla* händer är extremt beroende av floppen, men när J8o och du träffar par samtidigt vinner du. Du kommer helt enkelt floppa bäst hand oftare än var och en av dina motståndare. Skillnad när man har ett bra pp, men en sådan här hand kan ju bli en total flopp också. Visst är det kul med mer pengar i potten, men personligen gillar jag att vara mer säker på att vinna innan jag börjar raisa järnet. Fel attityd och fel spel. Åtminstone fixlimitpoker handlar om att pressa så många marginella fördelar man hittar. Det är nämligen de marginella situationerna som är svårspelade och kommer att utgöra majoriteten av din fördel. Du kommer aldrig tjäna så mycket som du borde med den attityden och det är väldigt relevanta pengar du tappar samtidigt som din risk att gula ökar om du inte pressar marginella fördelar. Har du läst artiklarna jag länkade till förresten? De är rätt upplysande. Citera
Mikey Postad 22 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 22 Januari , 2005 Ah tackar för alla tips Hjort! Bara för att klargöra så vill jag verkligen inte framstå som kaxig. Läste igenom mina posts och de kan misstolkas att innehålla en lite kaxig ton, men det är absolut inte så jag menar. Skit bra när ni alla hjälper till eftersom jag är ny och tänker ju inte rätt i alla situationer. Känner ändå att jag gör snabba framsteg med Er alla som mentorer Tack igen! Citera
Recommended Posts