Gå till innehåll

Suited connectors överskattade i 100bb-games?


mgps

Recommended Posts

du ger väldigt mycket cred till en NL100-spelare. de trebettar ju aldrig sämre än 2par och lägger ej KK och AA.

 

De lägger ej AA/KK, men ändå kan du inte stacka dem med träffad SC (tvåpar)?

 

Lite av poängen med halvträffade SC's är att överpar inte alltid kommer att vara villiga att spela för hela stacken, medan du med ditt färgdrag/öppna stegdrag bör vara villig att göra det om du är först in.

 

 

lägg ner 100%energi på att verkligne missförstå så blir det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Position är GRYMT viktigt med sc, eftersom det ger dig lite extra värde i form av stöld när du inte träffar något + att det är väldigt mycket lättare att spela drag i position.

 

Jag håller faktiskt inte med om att det är lättare att generelt spela drag i pos, jag tycker att en hand som nötfärgdraget gör sig mycket bättre ur pos, dock annorlunda med SC (vilket var fallet nu) som får färgdrag.

 

Tycker oxå att det är lättare att spela BRA stegdrag ur pos, tex 76h på 5s4hAc, betta ut på floppen och blir man höjd synar jag, träffar jag par eller färg+stegdrag på turn kan man check-raisa all-in om fi är så djup att han inte är commited. Självklart förutsätter det här att man spelar tex set/andra starka händer på liknande sätt.

 

Enda fördelen med att spela ett färgdrag ur pos med ett SC är om man träffar ett par också, då kan man betta ut 1,5ggr pott och slå ut starkare färgdrag, kanske tom få en stark hand att folda och får man syn är jag 99% på att jag dubblar om jag träffar färgen pga att fi är så stark.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du ger väldigt mycket cred till en NL100-spelare. de trebettar ju aldrig sämre än 2par

Som sagt:

det här stämmer ju bara om du är en riktigt tight jävel

Du för ju något slags cirkelresonemang. Du spelar väldigt tight och därför är dina motståndare inte beredda att betala av med mindre än tvåpar. Din lösning blir då att spela ännu tightare genom att ta bort SC ur din HD. Vad tror du det har för effekt på vilka händer du får betalt av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du ger väldigt mycket cred till en NL100-spelare. de trebettar ju aldrig sämre än 2par

Som sagt:

det här stämmer ju bara om du är en riktigt tight jävel

Du för ju något slags cirkelresonemang. Du spelar väldigt tight och därför är dina motståndare inte beredda att betala av med mindre än tvåpar. Din lösning blir då att spela ännu tightare genom att ta bort SC ur din HD. Vad tror du det har för effekt på vilka händer du får betalt av?

 

 

jag spelar inte tight, mina moståndare har ingen aning om hur jag spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spyse: Du bortser ju helt från dessa saker:

 

1*Du får lättare betalt i position

2*Pottkontroll

3*Större chans för gratiskort

4*Semibluffhöjningar på floppen är inte så kul när fi synar och man blankar turn oop. Om du väljer att skjuta igen så spelar du ju för hela stacken.

 

edited.

 

1. Det stämmer dock brukar jag få betalt väldigt bra vid träff oavsett pga min spelstil. Vet inte om jag får mer betalt med drag när jag bettar hela vägen och får färg och smäller igen på rivern eller där jag synar och höjer bakom där jag drar in. När fi synar ner har han antingen sämre färg (därav A-högt drag ur pos) eller set/tvåpar som han slow-spelar och inte är rädd för färgen, eller så har han bajs och foldar rivern mot mitt bett oavsett om jag har färg eller inte.

 

2. Förstår inte riktigt vad du menar.

 

3. Stämmer och här ser jag en klar fördel med pos, om jag bettar bakom på floppen, checkar bakom på turn och drar in färg/stege så får jag ofta betalt då fi bettar ut rivern här. Dock så kommer jag inte kunna stjäla lika ofta på rivern.

 

4. Om jag har 54h på Ah5s9h och bettat hårt flopp och blir synad så utvärderar jag men för det mesta skjuter jag igen på 50-150% pott beroende på kort som faller. Om jag blir höjd flopp så trycker jag, om någon bettat ut på floppen lägger jag in en saftig raise vilket brukar innebära att det blir automatisk all-in på turn.

 

En sak jag inte tog upp är att med kombodrag är att jag försöker få in hela staken på floppen, allt för att undvika att spela missade turn och river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4. Om jag har 54h på Ah5s9h och bettat hårt flopp och blir synad så utvärderar jag men för det mesta skjuter jag igen på 50-150% pott beroende på kort som faller. Om jag blir höjd flopp så trycker jag, om någon bettat ut på floppen lägger jag in en saftig raise vilket brukar innebära att det blir automatisk all-in på turn.

 

En sak jag inte tog upp är att med kombodrag är att jag försöker få in hela staken på floppen, allt för att undvika att spela missade turn och river.

 

Jo, min linje är också att försöka få in såsen på flopp med starka drag och oftast skjuta turn vid syn men det blir som sagt jobbigare när draget är svagare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag spelar inte tight, mina moståndare har ingen aning om hur jag spelar.

 

Hrrm... Jag undrar snarare vem det är som inte har koll på vad...

 

Spyse: Att man har positon är ju sjukt viktigt oavsett.

Några grundläggande situationer där det är uppenbart att 98% av alla drag spelas bättre i position, som svar på de tidigare punkterna.

 

1. Du riskerar inte att någon gata rundcheckas när du väl träffat ditt monster.

 

2. Du riskerar inte alls på samma sätt att tvingas stoppa in hela stacken mot både dåliga potodds och dålig FE.

 

3. Förstod du rätt bra själv.

 

4. Blankar turn så är du aldrig favorit, och är du skapligt aggressiv så har du halvkass FE, samt visar dig dundersvag vid check-syn. Se även under punkt 2.

 

Tillägget: Ur postion i princip MÅSTE du ställa in med ett kombodrag eftersom att din equity kraftigt minskas vid miss, och du allt som oftast är committad om du leder turn.

 

I position kan du på ett helt annat sätt ta det lugnt och vänta in dina träffar, och välja att smeta in när Fi drar mer eller mindre dött. Det är ganska mycket bättre än ett 54/46 läge man har med str8flurredrag. I position får man får betydligt större "frihet" eller vad man nu ska kalla det. Man kan helt enkelt bestämma mer över hur sin hand skall utspelas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker suited connectors är ganska överskattade.

Okej.

idealt vill man ju raisa och sen bli reraisad och sen floppa 2par. om man höjer och sen blir återhöjd kan man ju dock inte syna i ett 100bb-game.

 

och om man höjer och blir synad och floppar 2par och den andra vill stoppa in allt leder man aldrig.

Det här är rent skitsnack.

 

bra motiverat. det stämmer ju det jag säger. kanske inte på NL10 en mot folk som kan lägga toppar.

 

På NL10 kan du inte syna höjningar med SC för implicivt odds. Missar du bluffar dom hem potten och träffar du hårt så har dom för det mesta bara skit som K5 missad flop ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså poängen är väl att man spelar SC för att tjäna mer på sina kvalitetshänder.

 

vad jag menar är att SC inte i sig själva är stora moneymakers på samma sätt som pockets är i et 100bb-game eftersom de stora träffar man får inte står lika ofta och man slaskar rätt mycket genom att spela SC och de gånger man träffar hårt och får betalt så täcker det knappt de gånger man inte gör det.

 

så man bör spela dem för att det ökar vinsten på andra händer men många påstår att man tjänar massor av pengar på SC i sig.

 

det är egentligen det jag ifrågasätter. känns som 100bb är grunt för att SCs i sig ska vinna pengar.

sitter man själv och fi på 200bb+ så ändras detta dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bland det bästa jag läst om SC måste vara CHAMPIONSHIP NO-LIMIT & POT-LIMIT HOLD'EM av T.J. CLOUTIER och TOM McEVOY. Ett hett tips.

 

Några citat från boken:

 

The general rule for suited cards is: If you wouldn't play any two cards unsuited, you should not play them suited.

 

Suppose that you have J-10 in your hand and the flop comes 8-9-2. There is some strenght in this hand: You have two overcards and the top straight draw. This is the type of overlay situation that you are looking for on your drawing hand. But the other question to consider if the board comes nine-high is, "Do I have two overs and a straight draw?" In an unraised pot, your opponent might have a J-9 or 10-9 and then you both have only one overcard.

 

Another example, say that the flop comes 2-3-10 and you have stod a little rais before the flop with 4-5 in a back position. I would never flat call with this drawing hand against a bet. I would eighter raise him right on the flop to try to blow him out of the pot, or throw away the hand. With these kind of connectors, your decision always comes on the flop.

 

 

Jag håller helt med att SC är en positionshand, inget att öppna med, knappt syna upp på SB ifall de tillhör de lägre. Dock lite beroende av bordet och stackarna.

 

känns som 100bb är grunt för att SCs i sig ska vinna pengar.

sitter man själv och fi på 200bb+ så ändras detta dock.

 

Håller helt med på denna. Ju större stack du och din motståndare har desto bättre blir SC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bland det bästa jag läst om SC måste vara CHAMPIONSHIP NO-LIMIT & POT-LIMIT HOLD'EM av T.J. CLOUTIER och TOM McEVOY. Ett hett tips.

 

Några citat från boken:

 

 

Snackar vi inte cashgame? Turneringsspel är väl en helt annan fråga!?

 

Jo alltså det är framförallt en turnerigsbok, men många av handanalyserna och de olika påståendena går mycket väl att tillämpa i cashgames!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...