Gå till innehåll

Linux for Dummies?


King_ingo

Recommended Posts

Tjena! Jag har just försökt att ladda hem och installera linux med lite skiftande resultat.(för första gången) Undrar om någon kan vara snäll att ge mig några länkar till några forum. Om linux förstås.

 

Och länkar liknande: Linux för stora svartblåa blåbär.

 

Antar att det finns några riktiga fenor på detta här inne... QoS kanske??

 

F*n jag har för mycke fritid. Jag borde skaffa ett jobb! Min otroligt handikappade kompetens inom detta område gör att jag borde inte författa mig med detta!! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jojo... jag kanske än en gång formulerade mig klumpigt för att jag skulle försöka att vara rolig.

 

Jag menar mest om det är någon som vet om någon sida eller dylikt som liksom är lite gräddan på moset. Om ni fattar.

 

Nån som är lite utbildande för nybörjare. Många termer är svårt att fatta från början.

 

Men ett stort tack ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag är ingen fena på linux direkt, men börja med att läsa lite om redhat. Den har (hade för länge sedan iaf :) ) en synnerligen snäll konfiguration, både för installation och användning.

Undvik små distros till en början, då de kan vara fyllda med nya, inte helt testade, versioner av program.

Tänk säkert, läs alltid allting, välj stable, ALLTID, tills du vant dig helt vid systemet.

Om du kör fast, tro mig, någon annan har fått felet du just fått minst 10 000 ggr, så googla lite på grupper med väl valda sökord, så lär du få fram en fullständig lösning inom kort.

Läs alltid manualen, eller som det så sött heter med en nördifierad version: rtfm..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat på S.u.S.E oxå men jag har ingen aning faktiskt.

Ska köra på en ganska kass dator som jag hade liggande i garderoben.

Så jag kommer nog troligt vis inte köra något x läge eller så.

Har hört att vissa distar har grafiska installations prg. o det kan ju vara något.

Ända jag vill uppnå med det här är att lära mig hur linux är uppbyggt och funkar. Och jag vet vill man bara kolla så kan man köra knoppix men jag har en separat dator för det här ändamålet så då kan jag lika gärna installera det.

 

Det sköna med det hela är att jag är upptagen med det här hela tiden så jag har inte tid att tilta bort alla pengar. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det underbara med linux är att det finns så många olika dist. som passar för olika datorer och ända mål. Så det första du ska fundera på är väl vad du vill ha det till. Om du bara vill ha *linux* installerat utan krångel och trixa lite så rekommenderar jag mandrake el SUSE förutsatt att du har en någotlunda bra dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gentoo! Gentoo! Gentoo! (orkar inte motivera mig, jag ska duscha)

 

ja för gentoo är ju jättesmart å börja med, spec om du ska kompilera alla paket själv :)

 

nä prova mandrake först, lätt som en plätt, som att installera windows.

 

för övrigt föredrar jag oxå gentoo men inte som första linusdist att börja med.

 

fast å andra sidan, har du inget bättre att pyssla med så lär man sej ju rätt mycke av gentoo men du får räkna med att de kommer ta sin tid iaf om du ska kompilera allt själv.

de va inte spec kul på min bärbara 600, xwin tog väl "bara" 14 timmar att kompilera :D så är du lika rastlös som jag, som vill testa allt NU! å inte imorgon så kör en färdigkompilerad dist

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen har jag fått allt att fungera. Pew!!

Jag kör med debian. Måste säga at det var inte så svårt att fatta men för en total nolla så kanske man inte skulle försöka. men jag har några timmar framför google. Har googlat felmeddelanden i vansinne!! :D

 

feel the power off Goggle :)

 

finns kanaler på irc exempel #linux.se där folk hjälper folk med problem och tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gentoo är faktiskt riktigt bra för folk med datorvana som verkligen vill lära sig lite. Finns mkt bra manualer på gentoo.org.

Inte testat redhat*, suse osv sen 97 så jag har dålig koll på hur lätta de är att installera men läst att de ska vara mkt lättare än windows nu.

Debian är ett mellanting, bra paketsystem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...