Cyntax Postad 26 September , 2006 Rapport Postad 26 September , 2006 Ungefär följande scenario utspelade sig i en sng. (Jag hittar inte HH'n) Jag har haft bra kort och spelat 6 av de 8 senaste potterna. Jag ligger på 26% flops-seen och 7% raise och Gura på 42% och 18% raise! NL Texas Hold'em 22 Buy-in Blinds(100/200) Seat 1: Scor 1200 Seat 2: Daan 1750 Seat 3: Gura 2500 Seat 4: Mail 750 Seat 5: Anna 800 Seat 6: Dick 5500 Seat 7: Jack 2200 Seat 8: HERO 4000 Seat 9: Fila 1300 Seat 1 is the button Daan post sb 100 Gura post bb 200 ** Dealing down cards ** Dealt to Hero Mail Folds Anna Folds Dick Folds Jack Folds HERO raises to 500 (potten är nu 800) Fila folds Scor folds Daan folds Gura raises 600 (potten är nu 1400 och det kostar mig 600 till) Gura har spelat något aggressivt tills nu. Han tycker om att ta kommandot i potterna. HERO ??? Vad gör jag nu? Raise, call eller fold? Mina är bra kort HU. Endast AA-QQ leder mot mig. Reraisen kom från BB, försöker han stjäla potten? Dessutom har jag position på Gura efter floppen och jag har bra pottodds, 600 på 1400 för att syna. Gura är känd som en aggressiv spelare och de senaste potterna har jag varit mycket aktiv, vilket talar starkt för att han försöker stjäla potten? Lägger jag mig ligger jag ännu 3'a. Vad gör jag nu? Citera
eurythmech Postad 26 September , 2006 Rapport Postad 26 September , 2006 Bara att vika. Dom flesta spelare på låg nivå är alldeles för dåliga för att göra resteals med svaga händer (att han inte ställer in är ett sånt tecken...) Du kan ju aldrig syna. Citera
Rambo Postad 26 September , 2006 Rapport Postad 26 September , 2006 potten är väl ändå på 1700?? alltså 600 för dig att calla en pott på 1700...? för övrigt verkar han ju va så lös att du mycket väl kan va uppe mot ett lägre pp.... om jag var lite trött o tiltad skulle jag själv antagligen callat o gått allin på floppen om inget överkort kom eller om han checkat floppen.... Citera
eurythmech Postad 26 September , 2006 Rapport Postad 26 September , 2006 potten är väl ändå på 1700?? alltså 600 för dig att calla en pott på 1700...? för övrigt verkar han ju va så lös att du mycket väl kan va uppe mot ett lägre pp.... om jag var lite trött o tiltad skulle jag själv antagligen callat o gått allin på floppen om inget överkort kom eller om han checkat floppen.... Nej jag tror att Gura är en tomte som minraisar. Alltså 600 till på de 200 han blindat. Varför syna och vika mot ett ställe där ni är semicommittade? Citera
PokahHontaz Postad 28 September , 2006 Rapport Postad 28 September , 2006 Vad är det för fel på och bara syna? Preflop tycker jag inte man kan komma ifrån handen mot en lös aggressiv spelare när man är i postion dessutom. Gura är i stort sett potcommitad och kommer antagligen syna en all in från dig. Så varför inte ta en flop och se? Om det kommer låga ofarliga kort kan man sätta han all in och ifall han synar det och har ett högre par är det inte mer med det. Citera
Gäst Postad 28 September , 2006 Rapport Postad 28 September , 2006 Miniraise på låga nivåer brukar ofta betyda stål. Jag skulle nog folda här. Citera
Cyntax Postad 28 September , 2006 Författare Rapport Postad 28 September , 2006 Mitt första beslut var tämligen enkelt; nästan alla faktorer är fördelaktiga och jag ska spela handen! Mitt verkliga beslut var svårare. Ska jag nöja mig med att syna eller ska jag reraisa? Vid första anblicken kan det - med nästan alla faktorer fördelaktiga - verka som en solklar reraise. Men så är inte fallet. Par i tior är egentligen inte en tillräckligt bra hand för att lägga in en tredje höjning och hur jag kommer att hantera handen beror i mångt och mycket på floppen. Om ett par överkort dyker upp på floppen är jag illa ute, om låga kort dyker upp har jag ett utmärkt läge. Jag gillar att basera mina beslut på min position och styrka hos min stack. Om jag är utanför position vill jag avsluta handen snabbt. Om jag är i position så vill jag låta den utvecklas mera långsamt, så att jag hinner dra fördel av min position. Styrkan hos min stack påverkar också mitt beslut. Det är tidigt i en turnering och jag har gott om tid. Värdet hos händer som JJ och TT faller i den här situationen, eftersom dessa händer ofta slutar i 50/50-situationer mot händer med två högre kort. Det talar också för att spela handen mera långsamt. Med hänsyn till både position och min stacks styrka, synar jag. CALL! Floppen kommer Gura checks Hero ??? Nå, bara ett överkort och jag har en hålpipa. Vad gör jag nu? Vad skulle ni göra? Citera
eurythmech Postad 29 September , 2006 Rapport Postad 29 September , 2006 Jag skulle sluta spela poker. Citera
Cyntax Postad 29 September , 2006 Författare Rapport Postad 29 September , 2006 Jag skulle sluta spela poker.Ajdå. Är det så illa? Citera
eurythmech Postad 29 September , 2006 Rapport Postad 29 September , 2006 Nejdå, men jag menar...att stoppa in 1/3 av effektiva stacken preflop med en hand som man kan tänka sig att vika på floppen kan inte vara bra. Citera
Cyntax Postad 3 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 3 Oktober , 2006 Nejdå, men jag menar...att stoppa in 1/3 av effektiva stacken preflop med en hand som man kan tänka sig att vika på floppen kan inte vara bra.Du har helt klart en poäng. Men om man ska tänka som du gör kan du bara spela AA och kan bara spela den om det kommer AAx på floppen? Om jag visste EXAKT vad det perfekta spelet för just denna hand var i just denna situation skulle jag aldrig posta den för analys. Om så var fallet finns det inget värde för mig att diskutera den. Jag har nu hunnit fundera lite på dina åsikter och håller med om att jag binder för mycket chips i potten. Men nu var min read på Fi så bra att jag kände att det fanns +ev i situationen. Fi sitter med och det hela slutar med att det kommer en på turn (öppen stege för mig) och en på rivern. Han checkar floppen och turn, men betar rivern och förlorar en massa chips till mig. Visst, jag hade ledningen preflop och upplösningen slutar positivt för min del denna gång. Mot en annan Fi, med annan stack skulle jag troligen inte spela så här. Tack iaf. för att du gav mig bränsle till att skriva artikeln om "Att svara på en raise/reraise i en sng." Citera
vetgirig Postad 3 Oktober , 2006 Rapport Postad 3 Oktober , 2006 Nejdå, men jag menar...att stoppa in 1/3 av effektiva stacken preflop med en hand som man kan tänka sig att vika på floppen kan inte vara bra.Du har helt klart en poäng. Men om man ska tänka som du gör kan du bara spela AA och kan bara spela den om det kommer AAx på floppen? Nej, i detta fallet finns två alternativ egentligen: 1. Ställ 2. Fold Det finns ett tredje alternativ Stop and go - men du sitter inte i första bluffposition efter floppen. Att syna med 1/3 del av pengarna innan floppen gör att man lika gärna kan lägga in hela markerhögen. Nu hade du tur att du var uppe mot en fisk och drog ut på rivern. Citera
Recommended Posts