Gå till innehåll

Loser, break-even, winner?


Benny_81

Recommended Posts

Hej,

 

Började min pokerkarriär med att torska ganska mkt. Har spelat igen allt detta. Det har tagit hundratusentals givar. Så jag har gjort en oerhört liten vinst per hand under denna vinsperiod.

 

Så i praktiken är jag en break-even spelare.

 

Jag är så fruktansvärt less på (online)pokern. Men eftersom jag satsat så mycket energi och tid så kommer jag att fortsäta satsa året ut på att göra seriösa pengar.

 

Jag spelar tight-aggri. Är det en spelstil som ger pengar på NL 100? Själv tycker jag att lös-aggri verkar ge mer pengar när man tittar på sina motståndare.

 

Jag spelar mitt bästa spel väldigt sällan. 10-20% av sejourna kanske. Dock plussade jag 20 dar i rad en gång. Och då spelade jag kanske mitt bästa spel 80% av gångerna. Ligger mitt största problem här? Är det förmågan att spela sitt bästa spel de flesta sejourna som skiljer vinnaren från break-even spelaren? Hur ökar man då andelen gånger man spelar sitt bästa spel?

 

Händer som QJ, Q10, AJ, KJ(alla off) bettar jag från alla positioner och synar med från SB och BB när folk standardraisar. Ska jag lägga dessa händer från blindsen om jag är uppe mot tuffa motståndare och spela tight-aggri själv?

 

Jag spelar ganska förutsägbart. Varierar mig inte så mkt. Spelar bara bra kort. Bettar när jag har något, synar ibland med monster och försöker stjäla när kort och andras bettingmönster ger mig möjlighet. Att mixa upp sitt spel har jag inte tagit till mig. Då det känns som att folk oftast inte hinner sätta säg innan de försvinner från bordet och att då denna uppmix är överskattad. Är jag helt fel ute? Blir jag för lättläst för de som spelat ngt hundratal givar mot mig? Är det här ett stort problem ligger för mig?

 

Har någon gått igenom samma sak som jag? Någon som har ngt generellt tips, råd?

 

Pokeroffice, någon pokerbok och lite erfarenhet tog mig från att torska till att bli break-even. Men nu har jag varit break-even i över ett halvår. Hjälp mig till genombrottet! =)

 

Har förresten spelat i knappt 10 månader. Typ varje dag. Tusentals givar per dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Händer som QJ, Q10, AJ, KJ(alla off) bettar jag från alla positioner och synar med från SB och BB när folk standardraisar. Ska jag lägga dessa händer från blindsen om jag är uppe mot tuffa motståndare och spela tight-aggri själv?

 

Dessa händer bör du definitivt oftast mucka mot höjningar - om du inte har anledning att tro att någon "bullyar" dig.

 

Några andra småtips som jag tror du kan ha missat vikten av:

 

- Utnyttja position mer. Ex. Mucka QJo UTG, men höj first in på knappen.

Försök att spela dina draghänder såsom SC och AXs i position för att kunna styra potten lättare och få bättre betalt vid träff.

 

- TAG till trots, du bör höja (till att börja med first in) med SC och andra mindre förväntade händer då och då för att mixa upp.

 

- Flera händer som du slänger mot höjningar, skall du själv höja mot limpare eller first in. Exempel på dessa är svagare kungar och ess, såsom KJo, ATo/AJo.

 

Andra postare fylla på här, nu är jag less. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga svar då jag befinner mig i ungefär samma situation. Jag spelar lite $25NLHL SH då jag tycker att FR är så långtråkigt. Mitt problem är att jag bara vinner små potter.

Jag spelar löst och bluffar ganska framgångsrikt. men när jag har en bra hand får jag sällan syn. Om jag någon gång slowspelar brukar jag ha svårt att släppa handen när någon höjer på rivern. Jag intalar mig att mitt slowspelande har fungerat och han har en sämre hand. Det jag vill säga är att jag tycker det är svårt att veta hur man ligger till när man slowspelar. Ett annat problem jag har är att när jag träffar bra slutar jag funderar på vad motståndaren kan ha och tänker bara på hur jag ska få utdelning. Men det är väl därför man är en fisk. Det var inte meningen att sno din tråd jag ville visa att det är fler i samma situation. Att det är svårt med motivationen när man är "breakeven".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KJo, QJo, ATo och liknande händer är det bara mucka direkt, kan vara värt att raisea med om några försöker limpa och/eller limpa själv i hopp om att träffa nötstege eller få ett färgdrag.

Överlag så tycker jag TAG fungerar bra på låga limits men man måste mixa spelet en del också för att få utdelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Började min pokerkarriär med att torska ganska mkt. Har spelat igen allt detta. Det har tagit hundratusentals givar. Så jag har gjort en oerhört liten vinst per hand under denna vinsperiod.

 

Så i praktiken är jag en break-even spelare.

 

Jag är så fruktansvärt less på (online)pokern. Men eftersom jag satsat så mycket energi och tid så kommer jag att fortsäta satsa året ut på att göra seriösa pengar.

 

Jag spelar tight-aggri. Är det en spelstil som ger pengar på NL 100? Själv tycker jag att lös-aggri verkar ge mer pengar när man tittar på sina motståndare.

 

Jag spelar mitt bästa spel väldigt sällan. 10-20% av sejourna kanske. Dock plussade jag 20 dar i rad en gång. Och då spelade jag kanske mitt bästa spel 80% av gångerna. Ligger mitt största problem här? Är det förmågan att spela sitt bästa spel de flesta sejourna som skiljer vinnaren från break-even spelaren? Hur ökar man då andelen gånger man spelar sitt bästa spel?

 

Händer som QJ, Q10, AJ, KJ(alla off) bettar jag från alla positioner och synar med från SB och BB när folk standardraisar. Ska jag lägga dessa händer från blindsen om jag är uppe mot tuffa motståndare och spela tight-aggri själv?

 

Jag spelar ganska förutsägbart. Varierar mig inte så mkt. Spelar bara bra kort. Bettar när jag har något, synar ibland med monster och försöker stjäla när kort och andras bettingmönster ger mig möjlighet. Att mixa upp sitt spel har jag inte tagit till mig. Då det känns som att folk oftast inte hinner sätta säg innan de försvinner från bordet och att då denna uppmix är överskattad. Är jag helt fel ute? Blir jag för lättläst för de som spelat ngt hundratal givar mot mig? Är det här ett stort problem ligger för mig?

 

Har någon gått igenom samma sak som jag? Någon som har ngt generellt tips, råd?

 

Pokeroffice, någon pokerbok och lite erfarenhet tog mig från att torska till att bli break-even. Men nu har jag varit break-even i över ett halvår. Hjälp mig till genombrottet! =)

 

Har förresten spelat i knappt 10 månader. Typ varje dag. Tusentals givar per dag.

 

Känner igen mig själv så väl när jag läser detta! Har själv spelat sedan januari, typ dagligen och ligger väl kanske 45-50 tkr plus vilket dock härstammar mestadels från guldmånaden juni.

 

Försöker själv att köra TAG och det funkar bra de dagar man har flow. Håller med dig om att lös-aggro verkar vinna mer, men jag har uppfattningen att du måste vara ganska duktig för att vinna bra med en sån stil.

 

Såhär brukar jag tänka inför en session då jag vinner:

 

-Spela bra poker (låter uppenbart :-)

-För händerna (du bettar eller reraisar), generellt inte syna ned annat än då det är uppenbart rätt spel

-Tänk efter noga innan du agerar i stora potter

-Orka folda mot reraise av kompetent spelare

-Anpassa betsize efter motspelare, duktig = rimligt bet, fisk på drag = pott-/överbet

- Kära inte ned dig i händer, ta det lugnt med AA och KK, de är bara ett par på floppen om du inte setat (vad har fi om han synar 3/4 pottbet på 2,6,10 regnbåge-bräda?)

-Överspela inte dina drag

-Syna inte en massa preflopraise med lottohänder som KJ om inte många är med i potten eller du tror dig kunna spela ut fi

-Höj mkt i position då få spelare limpat

-generellt vara mkt försiktig med att syna AI

-Vara försiktig med exv träff på TPTK på flop med AK efter du höjt preflop och får mothugg på flop och framåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KJo, QJo, ATo och liknande händer är det bara mucka direkt, kan vara värt att raisea med om några försöker limpa och/eller limpa själv i hopp om att träffa nötstege eller få ett färgdrag.

Överlag så tycker jag TAG fungerar bra på låga limits men man måste mixa spelet en del också för att få utdelning.

 

Givetvis kan du inte limpa KJo, QJo eller ATo. Eller nåt annat, egentligen! Det är ett värdelöst spel enligt mitt tycke ivf! De kan du slänga UTG och höja med från CO/knapp mot limpers eller om det är foldat fram till dig. UTG+1 höjer jag ibland om jag har en tight och solid image. Släng mot en höjning innan dig.

 

Ha det! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju ganska självklart att man slänger en sådan hand som standard, men om någon raisat innan beror det ju väldigt mycket på ens & fi's image, position och om någon annan är med i potten.

 

Ah det jag reagerade på var att du skrev att man även kan limpa själv i hopp om att träffa en stark hand, vilket jag tycker är helt fel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot kan du spela Q8s rätt hårt från alla positioner. Sjuk nöthand.

 

Jag undrar bara om du verkligen är seriös? och om du nu är det skulle du kunna motivera varför du tycker att Q8s är så bra. Skulle även vilja veta i vilka sammanhang, blinds och motstånd som du tycker behövs för att du ska spela Q8s hårt? För enligt min åsikt så tycks Q8s vara en riktigt marginell hand mot t.ex. fiskarna på dom lägre nivåerna på SvS?

Tacksam för ett utförligare uttalande av dej :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De råd jag fått är att KJo, A10o, Q10o och QJo är rätt kassa händer och bara bör spelas i bra position och utan folk som bettat. Det känns som denna insikt kan göra mig bättre.

 

Jag hade på känn själv att dessa händer var rätt kassa. Känns som jag fått det bekräftat genom er. Kom gärna med fler tips för att ta ännu en forumbroder från break-even till winner! =)

 

Eftersom jag bara ser floppen lite drygt 20% av gångerna så bör jag börja spela några andra startkort istället. 10-9, 9-8, 8-7, 7-6, 6-5 alla suited. Är de spelbara, i så fall på vilket sätt och i vilken positoin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag bara ser floppen lite drygt 20% av gångerna så bör jag börja spela några andra startkort istället. 10-9, 9-8, 8-7, 7-6, 6-5 alla suited. Är de spelbara, i så fall på vilket sätt och i vilken positoin?

 

spela sc i sen posision ifall det är billigt att gå in, vissa av dem kan jag till och med höja när jag har bra posision. Lätta att överge (men många gånger får man potten med ett cb när det kommer A/K på floppen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag bara ser floppen lite drygt 20% av gångerna så bör jag börja spela några andra startkort istället. 10-9, 9-8, 8-7, 7-6, 6-5 alla suited. Är de spelbara, i så fall på vilket sätt och i vilken positoin?

 

Oj, vilken läcka. Dessa kort skall spelas ofta.

 

Höj eller släng om vart annat first in tidig position, höj first in sent, spela de i position mot höjning, och limpa bakom (alternativt höj is pos) mot limpare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar bara 6-handed. Kör hos stars. Övergav party när de införde monsterraken.

 

Ofärgade händer som A-10, K-J, Q-10, Q-J kommer jag att spela mindre. Och jag kommer att börja spel SC mer. Position och ev bettar är av högsta vikt innan jag bestämmer om jag ska spela.

 

Kommer att prova dessa tankar framöver.

 

Att jag har problem att spela mitt bästa spel de flesta gångerna antar jag att det inte finns något man kan göra något åt. Antingen är man en vinnare eller så är man det inte, det är helt enkelt upp till en själv. Eller, finns det någon magisk formel? =)

 

Många postare har påstått att upp-mixing av spelet är viktigt för att göra pengar. Jag känner mig för lättläst iom att jag aldrig mixar upp mitt spel. Men samtidigt känns det som att det inte är så många som läser av mitt spel på min nivå.

 

Det är alltså värt att limpa AA från knappen 1 gång av tio kanske? Det är värt att calla med 6-5 från bb efter bet och call av spelare i tidig och mitten position? Förklara gärna hur detta ska pengar när folk kommer och går som att det vore en kiosk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående monsterrake: 0,5 dollar tycker jag är mkt när man lirar NL 100. Är lite rädd för att bra spelare tycker som jag och spelar på borden utan monsterraken vilket gör de borden svårslagna. Men jag kan ha fel.

 

Som jag ser det så vinner jag pengar av två sorters spelare:

Lös-passiva.

De som gör stora misstag.

 

De lös-passiva ser man direkt vilka det är. De spelare som gör stora misstag är svåra att hitta online före de gör dessa misstag och oftast då får slut på pengar.

 

Frågan är alltså. När man speler på så låg nivå som jag,(NL 100) finns det då något värd att byta bord och ha sig för att söka efter dessa lös-passiva spelare? Är det en viktig del av de flesta vinnares spelstil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag bara ser floppen lite drygt 20% av gångerna(...)
Spelar bara 6-handed.

Du ser floppen drygt en gång per varv alltså? "Ser floppen" är ju iofs lite missvisande, VP$IP vore bättre. Hur som helst, att spela 20 % av händerna i shorthandedspel tror jag inte är hållbart i längden. Titta mindre på korten och mer på hur de andra spelar och vilken position du har. De flesta potter kan man vinna med en höjning preflop och ett CB på floppen. Var dock mycket tightare mot andras höjningar.

 

Jag får känslan av att du har tagit dina starthandskrav från en bok/annan källa som handlar om fixed limit. Det är stor skillnad på hur man bör spela händerna preflop i FL respektive NL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...