Gå till innehåll

ARTIKEL: Pokervinster lockar mer än framtida jobb

Stahl

Recommended Posts

• Svars 284
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

...som lider av jantesyndromet.

Och var får min käre herre att jag skall lida av detta ifrån?

Tja, genom att försöka sänka mig med att ifrågasätta min utbildning etc. Jag råkar vara en av dem som har lyckats skaffa mig en utbildning samt ett jobb som jag trivs med. Jag vet att den ynnesten är få förunnat.

Jag får också ta en del personangrepp med tanke på mitt yrke men det är inget jag gnäller över. Det jag gnäller över är tomtar som du som kommer med insinuationer om min person som helt enkelt inte stämmer.

Jag väljer själv vad jag vill och inte vill debattera. Gillar du inte debatten så läs inte tråden. Om du tycker att det är intressant så fortsätt att läsa. Om du till på köpet blir berörd av det som skrivs så se då till att komma med sakliga argument eller resonemang. Stämmer inget av ovan in på dig så kan du vara tyst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det just det idiotiska att älta exakt samma sak varje gång, i en fråga som alltid går överstyr och slutar med att tråden blir låst

I och med att du inte verkar förstå detta simpla faktum, så får man tvivel på din utbildning och att journalister är ett speciellt släkte det vet väl alla.

Länk till kommentar

Jag väntar fortfarande på att Jennez ska kommentera mitt påstående ang. studiebidrag.

Tyckte att någon annan redan svarat på det. Nämligen att studiebidrag är till för att utbilda människor som förhoppningsvis kommer att betala skatt inom en mer eller mindre snar framtid.

Det är väl ändå ingenting som är unikt just för studiebidraget?

Likadant med alla andra bidrag också.

En stor del av iden med bidrag är att få folk på fötter så att de långsiktigt bl a ska bli goda skattebetalare.

Länk till kommentar

1. Det är pengar som jag har betalat i skatt som går till Zyr, AnnaDea och alla andra bidragssnyltare som hänger på det här forumet. Dessa pengar vill jag, i enlighet med grundtanken, skall gå till andra människor som verkligen behöver dem.

Jag tvivlar ju iofs på att du som pokerspelare betalar skatt...

Skulle inte förvåna mig om du spelar på ej skattefria sajter och ger fan i att betala skatten trots det...

Länk till kommentar

Nu var det just det idiotiska att älta exakt samma sak varje gång, i en fråga som alltid går överstyr och slutar med att tråden blir låst

I och med att du inte verkar förstå detta simpla faktum, så får man tvivel på din utbildning och att journalister är ett speciellt släkte det vet väl alla.

Ja, hurra! Du visar på stor insiktsfullhet när du dömer ut en hel yrkesgrupp på erfarenheter av mig eller någon annan journalist.

Om tråden ballar ur eller inte återstår att se. Hittills tycker jag att den har hållt sig inom ramarna. Jag tycker också att det är ett viktigt ämne att diskutera. I den förra tråden var jag väl nära och en säkerligen också en bit över gränsen i ett par inlägg men jag tycker inte att jag var den värsta krigsmånglaren där. Visst, jag lackade ur först men jag tycker ändå att jag hade saklig grund att stå på. Precis som jag tycker nu.

Länk till kommentar

1. Det är pengar som jag har betalat i skatt som går till Zyr, AnnaDea och alla andra bidragssnyltare som hänger på det här forumet. Dessa pengar vill jag, i enlighet med grundtanken, skall gå till andra människor som verkligen behöver dem.

Jag tvivlar ju iofs på att du som pokerspelare betalar skatt...

Skulle inte förvåna mig om du spelar på ej skattefria sajter och ger fan i att betala skatten trots det...

Eh? Du har missat att jag inte ar professionell pokerspelare va?

Länk till kommentar

Du skadar de som behöver de där pengarna bättre än du eftersom vi skulle kunna använda de till, som ngn sa, äldrevård, skola eller ngt annat.

ja och? varför ska jag bry mig?

jag betalar redan stora pengar i skatt, mkt större än vad jag anser mig behöva betala, känns idiotiskt att behöva betala till saker man inte vill ha

jag ser det mer som en "rake-back" eftersom staten tar sån stor "rake" av mig och mina nära

varför MÅSTE man bry sig om alla som bor i sverige medans det är okey att helt skita i folk som har det MYCKET värre i andra länder?

Länk till kommentar

Pudelns kärna. Du ska bry dig eftersom du stjäl. Om du trots det inte bryr dig så borde du aldrig polisanmäla inbrott i din egen lägenhet.

jag betalar redan stora pengar i skatt, mkt större än vad jag anser mig behöva betala, känns idiotiskt att behöva betala till saker man inte vill ha

Flytta till ett annat land då om det inte passar här.

jag ser det mer som en "rake-back" eftersom staten tar sån stor "rake" av mig och mina nära

Jaaa! Jag vill också ha rakeback! :D Ok om jag kommer imorgon och hämtar din stereo?

varför MÅSTE man bry sig om alla som bor i sverige medans det är okey att helt skita i folk som har det MYCKET värre i andra länder?

Inte vet jag. Har aldrig sagt att man inte skall bry sig om folk i andra länder.

Länk till kommentar

Man MÅSTE ju börja nånstans eller hur ?

jag har inget intresse i att bry mig om mer än de människor som jag känner eller står mig nära,

bästa hade varit att ha en mycket låg skatt och sedan avgifter/försäkringar för de man vill använda i samhället (skola,sjukvård,polis mm.)

sen kan man hjälpa sina barn/nära och kära att betala dessa avgifter om de själva inte kan det

borde också finnas en stor orginisation dit man kan skänka pengar, dessa går oavkortat till folk som har det svårt över hela världen

detta system hade varit tusen gånger mer effektivt än det vi har i dag

Länk till kommentar

Pudelns kärna. Du ska bry dig eftersom du stjäl. Om du trots det inte bryr dig så borde du aldrig polisanmäla inbrott i din egen lägenhet.

Flytta till ett annat land då om det inte passar här.

Jaaa! Jag vill också ha rakeback! :D Ok om jag kommer imorgon och hämtar din stereo?

Inte vet jag. Har aldrig sagt att man inte skall bry sig om folk i andra länder.

det är ju MINA EGNA pengar jag tar tillbaka

Länk till kommentar

borde också finnas en stor orginisation dit man kan skänka pengar, dessa går oavkortat till folk som har det svårt över hela världen

Och vad händer när folk lär sig att utnyttja det systemet då? Varför ska de bry sig?

Det är lite konstigt... jag tycker jag känner igen det du snackar om... I Sverige kallas det nog staten va?

:roll:

Länk till kommentar

jag har inget intresse i att bry mig om mer än de människor som jag känner eller står mig nära,

bästa hade varit att ha en mycket låg skatt och sedan avgifter/försäkringar för de man vill använda i samhället (skola,sjukvård,polis mm.)

sen kan man hjälpa sina barn/nära och kära att betala dessa avgifter om de själva inte kan det

USA?

Länk till kommentar

Är du på riktig eller sov du i skolan? Det finns ju hur många organisationer som helst som du kan skänka pengar till där pengarna oavkortat går till folk som har det svårt.

Länk till kommentar

Vilket liv det blev :) Iaf så vill jag börja med att säga att journalisten har skrivit med sina egna ord vid vissa kommentarer.

"Han har tänkt en del på att han faktiskt inte bidrar med något till samhället i nuläget.

- Jo, det har jag tänkt på. Jag bidrar inget. Men jag drar in lite för mycket pengar för att tycka synd om samhället, säger Johan."

Mina exakta ord var: Men det känns som att pokern går lite för bra för att jag ska tycka synd om samhället. och vad jag menar med det sista var att jag inte känner något speciellt dåligt samvete över att jag inte betalar skatt. Självklart när jag ser vad som stod ser det rätt dumt och egoistiskt ut. Jag medger att jag borde sagt detta på ett annat sätt.

Faktum är att jag tar gärna emot akassa och det tror jag fanimej jävligt många gör även fast ni inte vill erkänna det. Men jag kommer inte göra det pga att jag helt enkelt inte orkar fara dit o fixa.

Och sedan tycker jag det är mer omänskligt att vilja någon illa (råka ut för en bilolycka) p.g.a man tycker olika än en annan än att vilja ta ut extra pengar vilket jag faktiskt har rätt till. Let the hate begin!

Länk till kommentar

Och vad händer när folk lär sig att utnyttja det systemet då? Varför ska de bry sig?

Det är lite konstigt... jag tycker jag känner igen det du snackar om... I Sverige kallas det nog staten va?

:roll:

visst är ett vattentätt system omöjligt, men långt långt ifrån så som det är idag, dessutom ska det va frivilligt att skänka bort pengar

jag vill betala in pengar till det jag använder i samhället, jag använder långt långt ifrån så mycket som jag är tvingad att betala

detta skulle göra att jag fick mer pengar över till andra saker, t.ex se till att gammel mormor bli ompysslad på ett värdig sätt eller ett trygg liv åt mina kommade barn

är det egoistiskt att tänka så här?

Länk till kommentar

Är du på riktig eller sov du i skolan? Det finns ju hur många organisationer som helst som du kan skänka pengar till där pengarna oavkortat går till folk som har det svårt.

dåligt valda ord av mig, menar att man fortfarande ska kunna skänka pengar som tidigare, men det blir mer effektivt eftersom man får mer pengar över att skänka (pga lägre skatt)

Länk till kommentar

Vilket liv det blev :) Iaf så vill jag börja med att säga att journalisten har skrivit med sina egna ord vid vissa kommentarer.

"Han har tänkt en del på att han faktiskt inte bidrar med något till samhället i nuläget.

- Jo, det har jag tänkt på. Jag bidrar inget. Men jag drar in lite för mycket pengar för att tycka synd om samhället, säger Johan."

Mina exakta ord var: Men det känns som att pokern går lite för bra för att jag ska tycka synd om samhället. och vad jag menar med det sista var att jag inte känner något speciellt dåligt samvete över att jag inte betalar skatt. Självklart när jag ser vad som stod ser det rätt dumt och egoistiskt ut. Jag medger att jag borde sagt detta på ett annat sätt.

Faktum är att jag tar gärna emot akassa och det tror jag fanimej jävligt många gör även fast ni inte vill erkänna det. Men jag kommer inte göra det pga att jag helt enkelt inte orkar fara dit o fixa.

Och sedan tycker jag det är mer omänskligt att vilja någon illa (råka ut för en bilolycka) p.g.a man tycker olika än en annan än att vilja ta ut extra pengar vilket jag faktiskt har rätt till. Let the hate begin!

Vet du vad A-kassa är? Man måste ha arbetat och betalat in viss procent av sin lön under viss tid för att ha rätt att få A-kassa.

Länk till kommentar

Må hända att det är fel att han skall kunna få bostadsbidrag, men så länge systemet tillåter det så är det hans fulla rätt att bruka det.

Jag vill säga två saker:

1. Tror ni verkligen att någon som söker ett bidrag och samtidigt lever på poker anger i sin ansökan hur många kSEK de vunnit senaste året?

INGEN anger det, för då kommer de inte att få några bidrag. Alltså utnyttjar de systemet, eller rättare sagt fuskar sig till pengar.

2. Bara för att man kan utnyttja ett system eller lag så gör det inte att det är rätt. Om det finns ett kryphål i lagen som gör att det inte går att sätta fast någon som sätter på en brud som han hittar avsmullen på marken, är det då rätt och okey att göra det?

Länk till kommentar

jag vill betala in pengar till det jag använder i samhället, jag använder långt långt ifrån så mycket som jag är tvingad att betala

...

är det egoistiskt att tänka så här?

Det egoistiska ar ju att det du tar ut i bostadsbidrag drabbar mig direkt på min skattsedel. Du kan ju hävda att det är dina egna skattepengar men då måste ju någon annan fyll det hål som blir efter din femhundring.

Jag håller med om att systemet är fel och att det knappt går att hitta något vattentätt. Det är attityden att ”om något kan utnyttjas så skall det utnyttjas” som är problemet.

Jag skrev detta i den borttagna tråden men jag skriver det igen. Du kan betrakta staten som en i princip redlös fjortisbrud på en fest som inte säger ”nej”. Är det ok att utnyttja henne bara för att du kan? Sålänge hon inte är medvetslös eller inte säger nej kan du inte åka dit på det.

Och ett svar till ”Johan”. Det är helt ok att du inte betalar skatt för dina pokervinster, det säger jag inget om. Det är när du börjar lyfta bidrag som du går över gränsen.

F.ö kan ni notera min analys av Johans avsikter i början av tråden. Är snart trött på att ha rätt precis hela tiden... ;)

Länk till kommentar