Gå till innehåll

Hur spela Sökö?


parre

Recommended Posts

Ja, topicen säger väl allt. Frågar då jag för ett par dagar sedan vann en 10-dollars freeroll på 24H och tyckte att spelet i turneringsform PL var väldigt kul. Misstänker att de flesta motståndarna var väldigt dåliga, jag själv spelade sökö för första gången men många var fan ännu sämre än mig.

 

Frågor:

 

1) Vad är bra starthänder? Att alla par är bra förstår jag, men hur är t.ex. A som dolt kort och 2 som synligt, särskilt om de är suited?

 

2) Hur hårt ska man spela på sina första två kort?

 

3) Hur beräknar man outs och hur stor chans har man att träffa de kort man behöver med t.ex. två kort kvar att dra? Om jag har t.ex. tre klöver, tre klöver är i andras händer, och jag har två kort kvar, kan jag då räkna som i holdem? 2 kort kvar att dra, 7 kvar i leken, alltså är det ca 28% att jag får in fyrfärg?

 

4) All annan basic-info om spelet välkomnas!

 

Tyckte som sagt att det var riktigt kul att spela i turneringsform, fyrfärg och fyrstege gjorde det mycket roligare än 5-korts stötpoker vilket jag tycker är enormt tråkigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har mer info eller som kan tipsa om en länk som besvarar fråga tre?

 

3) Hur beräknar man outs och hur stor chans har man att träffa de kort man behöver med t.ex. två kort kvar att dra? Om jag har t.ex. tre klöver, tre klöver är i andras händer, och jag har två kort kvar, kan jag då räkna som i holdem? 2 kort kvar att dra, 7 kvar i leken, alltså är det ca 28% att jag får in fyrfärg?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har mer info eller som kan tipsa om en länk som besvarar fråga tre?

 

Här är en länk där jag börjat kludda på hur man tar fram siffran man multiplicerar sina outs med för att få procentchansen. Det var ett tag sen, men borde inte vara så svårt att snygga till så att man får en liten praktisk sannolikhetskoefficient för Sökö och andra studspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Siffran "4%" per kort gäller inte här, eftersom du känner till fler kort då du sett de andras.

 

Enklast är det när det är ett kort kvar. Du känner till 4 egna kort, har två motståndare med tre synliga var = totalt 10 kort du känner till.

 

Du har säg tre klöver, och har sett tre klöver hos de andra. Du har också en hålstege. Du tror inte att du vinner om du får ett par, alltså så har du 10 outs (7 klöver och tre andra kort som fyller upp hålstegen) Din chans att fylla upp är nu 10/52, dvs 20%. Du kommer tyvärr dock säkert att förlora 25% av dessa gånger då någon av motståndaren fyller tvåpar, så får du sämre än 6,5 gång din insats så skall du lägga dig.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men hur är det när man räknar ut outs med två eller tre kort kvar? (Om det står på Johans länk så ber jag om ursäkt, har inte hunnit kolla då jag sitter på en seg skitdator på jobbet).

 

Det är ju lite knepigare med två kort kvar.

 

Låt oss säga att jag har (Ac) Qc Tc, motståndare har () 2h 2c, () 7d 8s och () 2h As. Tidigare har jag sett 4c, 5h, 9s och Ks foldas. Jag vet alltså 13 kort/52.

 

Om jag sätter alla motståndare på max par och tror att fyrfärg eller par i ess/damer/tior räcker för att vinna handen om ingen får ytterligare par på handen, blir mina outs då:

 

8 klöver + 2 ess + 3 damer + 3 tior = 16?

 

Att få in handen på nästa kort är då 16/52, dvs ca 35%?

Kan jag på något sätt få en ungefärlig beräkning på att få in min hand om jag ser två kort till? Om vi utgår från samma beräkningar som ovan, är då chansen 36/52*36/52 att jag ej får min hand ca 48%, dvs ca 52% att jag får in den?

 

Eller är sådana beräkningar meningslösa då förutsättningarna förändras efter varje runda? Ska man bara spela från det man har och ett kort i taget? Är det då ännu svårare att beräkna outs i 5-card stud, där man inte har fyrfräg och fyrstege?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att få in handen på nästa kort är då 16/52, dvs ca 35%?

Ja

 

 

Om vi utgår från samma beräkningar som ovan, är då chansen 36/52*36/52 att jag ej får min hand ca 48%, dvs ca 52% att jag får in den?

 

(N)ja

 

 

 

Eller är sådana beräkningar meningslösa då förutsättningarna förändras efter varje runda?

Inte meningslösa, men förutsättningarna förändras. Helt plötsligt kanske inte fyrfärg räcker att vinna, utan du behöver ett högt tvåpar. Det är inte som i Texas, där alla drar mot samma bord - får jag in min nötfärg så vet jar att jag vinner. I alla stötspel spelas ju med personliga bord. Och de kort som jag vill ha kan ju dyka upp i mängder hos motståndarna, och då ändras ju mina procenttal/outs.

 

Ska man bara spela från det man har och ett kort i taget?

Speciellt i no eller potlimit

 

 

 

Är det då ännu svårare att beräkna outs i 5-card stud, där man inte har fyrfräg och fyrstege?

 

Borde vara lättare, då man vet att motståndarna inte drar till stege/färg själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Förnyar denna tråd lite.

 

Skulle vilja ha lite råd.

 

Exempel 1:

 

Du har (J)QK i olika färger, fi har (x)7Q. Fi bettar hårt, du är till 90% säker att hans tredje kort är en sjua.

 

Är det rätt att syna ner / gå all-in (grunda stackar) i detta läge? Du har 17 outs som flår fi.

 

Exempel 2:

 

Du har A-high. Fi har (x)8hQh. Du är till 90% säker att fi inte har ett par. Du höjer, han går all-in. Du misstänker fyrfärgdrag.

 

Ska man syna i detta läge?

 

Återigen - grunda stackar. Cashgame.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag upptäckte det här spelet idag, eller upptäckte är kanske inte helt rätt ord för jag har faktiskt spelat det en gång tidigare men inte insett hur kul det är fören idag :) Har spelat i drygt en halvtimme på 24h nu och har mer än 5ggr pengarna som jag köpte in mig för från början (.5€ bring in-bord, jag köpte in mig för 15€). Jag märker verkligen att flera motståndare är tomtigare än mig, två gånger har det hänt att de har SYNAT mig sista bettningsrundan trots att de inte kan spöa det jag har öppet, dvs de gav helt enkelt pengarna till mig.

Det är dock två saker som jag har funderat en hel del på: hur bra är suited connectors som starthand? Jag såg att parre frågade något liknande ifrån början, men jag tyckte inte att jag såg något riktigt bra svar.

Andra frågan är med vilka kort man bör höja under första bettningsrundan, det känndes bara rätt att höja med par (eftersom man väldigt ofta leder då), men om jag bettar ut med en öppen tia så känns det som om jag lika bra skulle kunna visa den andra också eftersom alla antagligen sätter mig på de korten endå.

 

Finns det någon annanstans man kan läsa om sökö så skulle länkar vara jättetrevligt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla hur många kort som är döda som ger dig stege eller färg eller parar dina kort om du lirar suited connectors, det är en bra start. Är det för många så folda.

 

Att bara höja med par är inte bra, det gör dig för lättläst. Du kan höja med t.ex. (A) K och liknande, ibland höjer jag även med suitade connectors vars kort är levande etc.

 

beror också på spelare. har du ett gäng callingstations som synar oavsett (många på 24h, framförallt den där jävla Nusseman ;)), så är det bara att raisa med alla par då du ändå får syn.

 

Skulle va kul om ett sököproffs kunde komma med fler kommentarer.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tro på en god gud och spela Sökö är omöjlig kombination.

 

När dina håless blivit sönderivrade för 4e gången på rad så överväger du allt som oftast att begå harakiri med en träslev för att maximera lidelsen.

 

Det jag försöker säga är att den som försöker sig på Söko måste ha ett starkt pyske och en fet rulle, sen är det bara att komma till "vårt" (ja, vi är ett litet gäng från pf.nu Qnet kanalen, som brukar samlas där och svära ihop) Sököbord på 24h.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har en rätt begränsad erfarenhete av Sökö, har spelat kanske sammanlagt 1000 händer. Hittills känns det som om variansen går ner något jämfört med Texas Holdem? Det blir så mycket lättare att komma ifrån händer där man vet att man är slagen. Visst har det hänt att man har gjort nån korkad syn ibland (senast igår) men det blir så mycket lättare att sätta motståndarna på händer så det blir inte alls lika ofta som man blir tvungen att syna ner (troliga) bluffar som i Texas.

 

En annan sak som är väldigt profitabel är att när man har en triss eller tvåpar med ett dolt kort så tror många motståndare väldigt hårt på sin fyrfärg och synar i stort sett vilka bets som helst med den. Spelet blir ju iofs väldigt tråkigt när det blir short handed pga att man inte har nån ante men vid ett löst fullbord har jag svårt att tänka mig ett trevligare spel om man är ute efter låg varians i förhållande till winrate.

 

Jag har säkert fel och har som sagt inte speciellt många timmar att backa upp mitt påstående med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Variansen är nog lite lägre men mest beroende på spelstil. Dock förekommer överpar vs färgdrag (+par kanske) på fjärde gatan inträffar ganska ofta och det kan man lätt busta några inköp på.

Min sämsta session på PL sökö lägsta är -177, mest plus är 225.

Men visst, passiva spelare behöver inte riskara mkt pengar i sökö mot andra passiva spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att jag spelar så passivt när jag spelar Sökö. Däremot spelar jag definitivt färre händer än vad jag gör i holdem PL/NL pga att det inte finns nån ante och att man verkar få action ändå. Jag spelar nästan löjligt tight emmellanåt skulle jag tro. Jag har antagligen haft lite tur med att inte bli utdragen så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fan vad jag tar tillbaka att det skulle vara lägre varians i Sökö. Jag har blivit utdragen minst 6-7 ggr på raken som favorit nu. Fan vet om jag inte har större varians i det här jävla tomtespelet! Trots att det är så lätt att se att man ligger bakom rätt rejält så jagar folk som galna. Jag begriper det bara inte. Har aldrig sett folk spela texas så dåligt som dom spelar Sökö.

 

Och det tar verkligen på nerverna när man inte kan vinna fast man äger dom fram till sista gatan. Nåja. Det härdar väl säkert, kul är det fan inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett folk spela texas så dåligt som dom spelar Sökö.

 

Det är det som är det fina, finns inga böcker eller sidor som förklarar hur man ska lira sökö.

 

Tight: Ja, det blir äckligt tight på borden utan ante, men dom betalar ofta av om man väl lyckas lura i någon i potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Fan vad jag tar tillbaka att det skulle vara lägre varians i Sökö. Jag har blivit utdragen minst 6-7 ggr på raken som favorit nu. Fan vet om jag inte har större varians i det här jävla tomtespelet! Trots att det är så lätt att se att man ligger bakom rätt rejält så jagar folk som galna. Jag begriper det bara inte. Har aldrig sett folk spela texas så dåligt som dom spelar Sökö.

 

Och det tar verkligen på nerverna när man inte kan vinna fast man äger dom fram till sista gatan. Nåja. Det härdar väl säkert, kul är det fan inte.

 

Jag tror inte du blir utdragen mer i Sökö än i andra spel, det är snarare så att du direkt ser när när blir utdragen ( precis som i 5card stud och razz) det känns bara jävligt frustrerande ibland när du vet att du leder fram till sista kortet men din motståndare träffar ett av sina magiska mirakelouts (som man inte ens trodde fanns i leken)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sparven: Jag tror faktiskt att jag blir utdragen oftare i Sökö än i exempelvis TH men det gör inget. Det beror mest på att folk har en tendens att jaga mer i Sökö vilket är bra. Det gör ju ändå väldigt ont att se den andre träffa efter att han synat tre pottbets och man har större delen av stacken inne. Men jag kan inte klaga. Det har varit lönsammare än TH senaste tiden och då kan jag ändå inte Sökö speciellt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har spelat otroligt lite Sökö, bara någon/några timmar. Drog mig till minnes vad jag läste i Winning Low Limit Holdem om att "top pair with a good kicker is how you make most of your money in low limit hold'em". I Sökö verkar motsvarigheten ligga i ett dolt tvåpar/triss. Finns inget skönare än när folk bettar in i en på sista kortet samtidigt som man ser att man inte KAN förlora handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sparven: Jag tror faktiskt att jag blir utdragen oftare i Sökö än i exempelvis TH men det gör inget. Det beror mest på att folk har en tendens att jaga mer i Sökö vilket är bra. Det gör ju ändå väldigt ont att se den andre träffa efter att han synat tre pottbets och man har större delen av stacken inne. Men jag kan inte klaga. Det har varit lönsammare än TH senaste tiden och då kan jag ändå inte Sökö speciellt bra.

 

Om jag tänker efter så stämmer det nog att du blir utdragen mer, men inte så mycket mer som det kan kännas, när man ser den så tydligt. (Nu spelar jag iofs inte sökö men däremot 5card stud så jag kanske är helt ute och cyklar när det gäller sökö)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...