Mogge13 Postad 22 September , 2006 Rapport Share Postad 22 September , 2006 hej, hämtar snart min nya laptop men vill föra över några grejor från min gamla dator till den nya (filmer mm) vad är bäst att använda då ? Såg att C&O hade nån usb sladd för 235kr nånting, köpa den ? tacksam för hjälp // Mogge ( om jag har lagt den fel, eller om det finns en likadan tråd så lås den här) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Doc Postad 22 September , 2006 Rapport Share Postad 22 September , 2006 USB minnessticka. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jeg123 Postad 22 September , 2006 Rapport Share Postad 22 September , 2006 Koppla in båda datorerna i samma nätverk och andvänd FTP program. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Saint_Bjorn Postad 22 September , 2006 Rapport Share Postad 22 September , 2006 Om du kan ansluta båda datorerna till Internet samtidigt och det bara är en engångsgrej så är nog det billigaste och enklaste att skapa ett extra MSN-konto och skicka filerna den vägen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kfluffie Postad 22 September , 2006 Rapport Share Postad 22 September , 2006 Som Jegor säger, dunka över nätverket. Köp en korsad kabel (t.ex. http://www.webhallen.com/prod.php?id=41036 ) och koppla in datorerna, fixa lite IP och tanka antagligen direkt via "Windows" eller via ett FTP-program. Har du Internet hemma (eller en Router/Switch utan Internet för den delen) så koppla in i Routran (om du har en sådan med flera portar) och tanka som ovan (dock så behöver du då en rak kabel istället för en korsad kabel). MVH //KF Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mogge13 Postad 22 September , 2006 Författare Rapport Share Postad 22 September , 2006 Om du kan ansluta båda datorerna till Internet samtidigt och det bara är en engångsgrej så är nog det billigaste och enklaste att skapa ett extra MSN-konto och skicka filerna den vägen. Tar det inte lång tid att föra över via msn ? USB minnessticka. Är det bättre än en usb sladd ? (har kollat på båda) är helt vilsen inom datorer så började faktiskt skratta lite när jag läste ditt inlägg Kfluffie barnslig som man är men annars fattade jag knappt nånting av det // Mogge Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sorkenkk Postad 22 September , 2006 Rapport Share Postad 22 September , 2006 Antingen kör du med en korsad kabel mellan datorerna och konfigurerar ett nätverk, om man nu behöver göra det. Eller så kopplar du bara in bägge datorerna i samma nätverk om du kör med en router eller switch som du har fler platser i. Sen är det lättast om du högerklickar på den mapp där du har alla filer som ska överföras och väljer att dela ut dom på nätverket. Sen letar du bara upp datorn från Sök-funktionen i startmenyn och drar allt därifrån. Alla andra metoder är bara mer krångel. Edit: Bra att mitt inlägg blev precis likadant som Kfluffies haha. Men då får du det bekräftat i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Macroman Postad 22 September , 2006 Rapport Share Postad 22 September , 2006 Programmet "Transfer my PC" funkar hyfsat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kfluffie Postad 22 September , 2006 Rapport Share Postad 22 September , 2006 USB minnessticka. Är det bättre än en usb sladd ? (har kollat på båda) Hur stora filer är det? Är det bara ett mar MB till ett par hundra MB så kan du köra över Internet, är det flera GB så rekommenderar jag Nätverkssladd. Ett USB-minne kostar inte så mycket idag men ska du endast ha det till att föra över filer en gång så tycker jag det är en dum investering, då skulle jag hellre köra via Internet (t.ex. Hamachi, FTP, (DC), som vi kan hjälpa dig med ifall du skulle göra det!) MVH //KF Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kfluffie Postad 22 September , 2006 Rapport Share Postad 22 September , 2006 Edit: Bra att mitt inlägg blev precis likadant som Kfluffies haha. Men då får du det bekräftat i alla fall. Lugnt! Att vara en KF Copycat är Respekpa! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mogge13 Postad 22 September , 2006 Författare Rapport Share Postad 22 September , 2006 USB minnessticka. Är det bättre än en usb sladd ? (har kollat på båda) Hur stora filer är det? Är det bara ett mar MB till ett par hundra MB så kan du köra över Internet, är det flera GB så rekommenderar jag Nätverkssladd. Ett USB-minne kostar inte så mycket idag men ska du endast ha det till att föra över filer en gång så tycker jag det är en dum investering, då skulle jag hellre köra via Internet (t.ex. Hamachi, FTP, (DC), som vi kan hjälpa dig med ifall du skulle göra det!) MVH //KF Det är : musik låtar, filmer( största runt 700mb tror jag, har förresten en film som är på 4G (sagan om ringen, extended version )) och ett antal program (HSP, Prison break, simpsons, wildboyz, friends) som är runt 350mb till runt 100 mb Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kfluffie Postad 22 September , 2006 Rapport Share Postad 22 September , 2006 Då kan du skippa USB-minne! Blir för dyrt, jobbigt och krångligt om du ska ha en USB-sticka på runt 4-8 GB (för att få plats med de största filern) Det billigaste, snabbaste, stabilaste och (troligtvis det lättaste, kanske nästlättast efter USB-sladd) är en Nätverkssladd helt enkelt! Kolla på länken som jag skicka, en 3-meters sladd för att par Guldpengar. Det är lätt att ställa in och vi Guidar dig igenom det alt. så använder du XP's (Om du har det på datorerna) Hemmanätverksguide (eller vad det nu heter)! MVH //KF Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
heltok Postad 22 September , 2006 Rapport Share Postad 22 September , 2006 bränn några dvd med rubbet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kfluffie Postad 22 September , 2006 Rapport Share Postad 22 September , 2006 bränn några dvd med rubbet. Dock om han lägger över en film på datorn (hårddisken) så är ju det bra mycket mer batterisnålt än att låta batterisugaren till DVD-spelaren stå och spinna. Om du ska kolla i farten d.v.s. MVH //KF Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TANDEMCYKELN Postad 22 September , 2006 Rapport Share Postad 22 September , 2006 Det är : musik låtar, filmer( största runt 700mb tror jag, har förresten en film som är på 4G (sagan om ringen, extended version )) och ett antal program (HSP, Prison break, simpsons, wildboyz, friends) som är runt 350mb till runt 100 mb Bränn på CD/DVD. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 22 September , 2006 Rapport Share Postad 22 September , 2006 Det låter som en hel del massa Giggisar. Jag förslår att du skaffar en extern hårddisk, det kan behövas om du ska använda din laptop som primära dator framöver. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Supertequila Postad 22 September , 2006 Rapport Share Postad 22 September , 2006 När jag köpte en laptop så skapade jag ett nätverk hemma (via routern eller modemet), sen högerklickade jag på de mappar jag ville ha överfört och valde att dela dem. Sedan gick jag in i nätverket med min laptop o flyttade över mapparna. Väldigt smidigt o utan några extrasladdar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mogge13 Postad 22 September , 2006 Författare Rapport Share Postad 22 September , 2006 När jag köpte en laptop så skapade jag ett nätverk hemma (via routern eller modemet), sen högerklickade jag på de mappar jag ville ha överfört och valde att dela dem. Sedan gick jag in i nätverket med min laptop o flyttade över mapparna. Väldigt smidigt o utan några extrasladdar. låter bra, hur snabbt gick det att flytta över mapparna då ? (kan absolut inget ) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Supertequila Postad 23 September , 2006 Rapport Share Postad 23 September , 2006 Det gick relativt snabbt... beror i o f s på storleken.. Men jag flyttade runt 10 gig på typ 12 min. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts