Nojjby Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Seat 1: JoeCrede24 (3225) Seat 2: mdpotty (1621) Seat 3: elliebob (2660) Seat 4: craigshaw10 (1190) Seat 5: HERO (1880) Seat 6: PartyPokrd (2650) Seat 7: brauns22 (1264) Seat 8: loislayne (1770) Seat 9: MEGASVANS (1970) Seat 10: alchemist722 (1770) craigshaw10 posts small blind (30) HERO posts big blind (60) ** Dealing down cards ** Dealt to HERO[ Ts, Tc ] PartyPokrd folds. brauns22 calls (60) loislayne folds. MEGASVANS folds. alchemist722 folds. JoeCrede24 calls (60) mdpotty folds. elliebob calls (60) craigshaw10 calls (30) HERO checks. ** Dealing Flop ** : [ Ah, Th, 5h ] POTT: 300 craigshaw10 checks. HERO bets (300) brauns22 folds. JoeCrede24 folds. elliebob calls (300) craigshaw10 raises (700) to 700 elliebob har varit rätt aktiv i många potter medan craigshaw varit tightare. Vad gör jag, all-in eller fold? Citera
der_ko Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Betta för guds skulle T T preflop för att skärna ner antalet motståndare och för värde. Som du nu spelade hade jag nog inte kunna komma från handen på floppen utan hade degat in. Citera
Max Cady Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Du har fem FI emot dig risken är stor att nån har färgen således fold. Hade du haft en FI emot dig hade det varit annorlunda. Citera
Myssion Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Betta för guds skulle T T preflop för att skärna ner antalet motståndare och för värde. Som du nu spelade hade jag nog inte kunna komma från handen på floppen utan hade degat in. Helt ok att checka från BB där. I en MTT eller CG hade jag dock gjort annorlunda. Mot så många fi ger jag nog upp den handen på floppen faktiskt. Citera
der_ko Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Betta för guds skulle T T preflop för att skärna ner antalet motståndare och för värde. Som du nu spelade hade jag nog inte kunna komma från handen på floppen utan hade degat in. Helt ok att checka från BB där. I en MTT eller CG hade jag dock gjort annorlunda. Mot så många fi ger jag nog upp den handen på floppen faktiskt. Hur tänker du då? Leter du enbart set i den situationen? Citera
Nojjby Postad 20 September , 2006 Författare Rapport Postad 20 September , 2006 Betta för guds skulle T T preflop för att skärna ner antalet motståndare och för värde. Som du nu spelade hade jag nog inte kunna komma från handen på floppen utan hade degat in. Helt ok att checka från BB där. I en MTT eller CG hade jag dock gjort annorlunda. Mot så många fi ger jag nog upp den handen på floppen faktiskt. Hur tänker du då? Leter du enbart set i den situationen? Med tanke på vi bara är på den andra blinds-nivån så tycker jag också att det är rätt att bara checka för set. Dumt att slänga bort marker i onödan, de kan behövas betydligt bättre senare. Citera
Nojjby Postad 20 September , 2006 Författare Rapport Postad 20 September , 2006 Du har fem FI emot dig risken är stor att nån har färgen således fold. Hade du haft en FI emot dig hade det varit annorlunda. Fast två foldade efter min pottbet, så efter craigshaws reraise är det bara jag och två FI kvar. Citera
Max Cady Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Du har fem FI emot dig risken är stor att nån har färgen således fold. Hade du haft en FI emot dig hade det varit annorlunda. Fast två foldade efter min pottbet, så efter craigshaws reraise är det bara jag och två FI kvar. Helt rätt men du har trots allt en syn och en re-raise efter din pottbet. Jag vet hur svårt det kan vara att släppa ett set men du måste göra det i det där läget. Citera
der_ko Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Betta för guds skulle T T preflop för att skärna ner antalet motståndare och för värde. Som du nu spelade hade jag nog inte kunna komma från handen på floppen utan hade degat in. Helt ok att checka från BB där. I en MTT eller CG hade jag dock gjort annorlunda. Mot så många fi ger jag nog upp den handen på floppen faktiskt. Hur tänker du då? Leter du enbart set i den situationen? Med tanke på vi bara är på den andra blinds-nivån så tycker jag också att det är rätt att bara checka för set. Dumt att slänga bort marker i onödan, de kan behövas betydligt bättre senare. Hur får du att betta med T T är att slänga bort markerna? Om det inte är någon mysko som slowplayar leder man och genom en bet är det stor chans att de andra slänger då vinner man 180 chips och vid syn bör man inte få mer än max 2 syner vilket är bra mycket bättre än 4. Sen tycker jag inte man ska vara rädd för action när pengarna är långt borta. Citera
Gäst Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Betta för guds skulle T T preflop för att skärna ner antalet motståndare och för värde. Som du nu spelade hade jag nog inte kunna komma från handen på floppen utan hade degat in. Helt ok att checka från BB där. I en MTT eller CG hade jag dock gjort annorlunda. Mot så många fi ger jag nog upp den handen på floppen faktiskt. Hur tänker du då? Leter du enbart set i den situationen? Med tanke på vi bara är på den andra blinds-nivån så tycker jag också att det är rätt att bara checka för set. Dumt att slänga bort marker i onödan, de kan behövas betydligt bättre senare. Hur får du att betta med T T är att slänga bort markerna? Om det inte är någon mysko som slowplayar leder man och genom en bet är det stor chans att de andra slänger då vinner man 180 chips och vid syn bör man inte få mer än max 2 syner vilket är bra mycket bättre än 4. Sen tycker jag inte man ska vara rädd för action när pengarna är långt borta. Hur spelar du en flopp med överkort ur position då exempelvis? Antagligen betar du för att se var du står och sen tvingas folda när du blir raisad. Nej, mycket bättre att checka och bevara FE för senare levels. --- Sen den här handen då...Stor risk att du är slagen men jag har sjukt svårt att komma ifrån den här handen, hade därmed pushat. Ej sagt att det är korrekt dock. Citera
der_ko Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Betta för guds skulle T T preflop för att skärna ner antalet motståndare och för värde. Som du nu spelade hade jag nog inte kunna komma från handen på floppen utan hade degat in. Helt ok att checka från BB där. I en MTT eller CG hade jag dock gjort annorlunda. Mot så många fi ger jag nog upp den handen på floppen faktiskt. Hur tänker du då? Leter du enbart set i den situationen? Med tanke på vi bara är på den andra blinds-nivån så tycker jag också att det är rätt att bara checka för set. Dumt att slänga bort marker i onödan, de kan behövas betydligt bättre senare. Hur får du att betta med T T är att slänga bort markerna? Om det inte är någon mysko som slowplayar leder man och genom en bet är det stor chans att de andra slänger då vinner man 180 chips och vid syn bör man inte få mer än max 2 syner vilket är bra mycket bättre än 4. Sen tycker jag inte man ska vara rädd för action när pengarna är långt borta. Hur spelar du en flopp med överkort ur position då exempelvis? Antagligen betar du för att se var du står och sen tvingas folda när du blir raisad. Nej, mycket bättre att checka och bevara FE för senare levels. --- Sen den här handen då...Stor risk att du är slagen men jag har sjukt svårt att komma ifrån den här handen, hade därmed pushat. Ej sagt att det är korrekt dock. Vad är det som säger dig att det kommer överkort utan en T? Vad är det som säger dig att om det kommer överkort? Om det kommer överkort varför måste fi då ha träffat just det kortet? Man kan inte bara sitta och vänta på stål i SnGs och T T är alldeles utmärkt för att raisa upp det. Nu påstår inte jag att jag är någon expert men tycker jag har hållbara argument för mitt spel men har inte hört några argument varför det är bättre att checka med T T i denna situation. Nej jag räknar inte fi synar och träffar och hero bettar och blir raisad AI som argument. Citera
kebabarulla Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Betta för guds skulle T T preflop för att skärna ner antalet motståndare och för värde. Som du nu spelade hade jag nog inte kunna komma från handen på floppen utan hade degat in. Helt ok att checka från BB där. I en MTT eller CG hade jag dock gjort annorlunda. Mot så många fi ger jag nog upp den handen på floppen faktiskt. asså är du sån som bara spelar nötterna lr? sluta va så vek! in med allt bara, du lär nog bli synad av ett dugligt A lr ett högt flush drag, och även om nån har färg så haru massa outs. Citera
Nojjby Postad 20 September , 2006 Författare Rapport Postad 20 September , 2006 Känns bra iaf att det inte bara var jag som undrade vad som var rätt eller fel... Nåja, jag velade ett bra tag innan jag tryckte in, elliebob foldade, craigshaw synade och visade färdig färg, dam högt. Dock träffade fjärde tian på turn så det slutade ju lyckligt Citera
Myssion Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Hur får du att betta med T T är att slänga bort markerna? Om det inte är någon mysko som slowplayar leder man Mja, men att du har bäst hand betyder inte att du har bäst chans att ta hem potten. Här har vi usel position och kommer sannolikt att möta flera motståndare på en knepig bräda. och genom en bet är det stor chans att de andra slänger då vinner man 180 chips Det är en $11-turre. Chansen att man tar hem potten utan motstånd är minimal. och vid syn bör man inte få mer än max 2 syner vilket är bra mycket bättre än 4. Får man bara 2 syner här har man rättså mycket flyt faktiskt. Återigen, det är en $11-turre med en hel del synglada tomtar. Sen tycker jag inte man ska vara rädd för action när pengarna är långt borta. Grejen är att i en SnG är ditt första mål att ta dig till mellanspelet med FE, inte att bygga stack. Ja, att höja här som du föreslår är sannolikt cEV+ (varför jag tycker det är helt ok i MTT/CG), men inte nödvändigtvis $EV+, och dessutom är det också ett spel som ökar variansen, vilket är väldigt dåligt för oss. I det tidiga skedet är det alltså ultratajt som gäller, och spela på starka händer med låg varians. T.ex. sheets (Eric Haber) höjer inte UTG med JJ/TT så här tidigt, och ur BB med en folkmassa som redan har limpat är det helt enkelt ingen bra idé. Att checka och spela för set eller överpar är oftast det korrekta här. Vad är det som säger dig att det kommer överkort utan en T? Är inte så hemma på matematiken här men överkort utan T på brädan möter du väl i ca 60% av fallen här. Om det kommer överkort varför måste fi då ha träffat just det kortet? Det måste han/hon självfallet inte, men med flera fi är det ändå relativt sannolikt att någon har träffat (folk limpsynar en räjs med Ax, K7 och QJ här). Men faktum är att vi är ur position och måste ibland ta oss två gator till innan vi får reda på om vår hand är vinnande, och det kan kosta en del, lägg därtill equityförlusten pga diverse drag som skapas. Det är ett variansrikt spel som tenderar att antingen vinna en mindre pott eller förlora en större, och även om det är cEV+ så är det ingen bra deal för oss. Man kan inte bara sitta och vänta på stål i SnGs Det är just det man kan, och ska, i det tidiga skedet. Citera
Myssion Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 asså är du sån som bara spelar nötterna lr? Eh... nej? Var får du det ifrån? Jag spelar helt enkelt inte händer där det är sannolikt att man ligger under. Du vet EV och sånt. sluta va så vek! in med allt bara, du lär nog bli synad av ett dugligt A lr ett högt flush drag, och även om nån har färg så haru massa outs. Mot en ensam fi leder man antagligen oftast här. Mot två fi, varav en har synat och en höjt (dessutom ingen höjning som skyddar handen och deniar odds, utan en höjning som bygger pott och incitament att syna) är man troligen no good, outs eller ej. Citera
Gäst Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Betta för guds skulle T T preflop för att skärna ner antalet motståndare och för värde. Som du nu spelade hade jag nog inte kunna komma från handen på floppen utan hade degat in. Helt ok att checka från BB där. I en MTT eller CG hade jag dock gjort annorlunda. Mot så många fi ger jag nog upp den handen på floppen faktiskt. Hur tänker du då? Leter du enbart set i den situationen? Med tanke på vi bara är på den andra blinds-nivån så tycker jag också att det är rätt att bara checka för set. Dumt att slänga bort marker i onödan, de kan behövas betydligt bättre senare. Hur får du att betta med T T är att slänga bort markerna? Om det inte är någon mysko som slowplayar leder man och genom en bet är det stor chans att de andra slänger då vinner man 180 chips och vid syn bör man inte få mer än max 2 syner vilket är bra mycket bättre än 4. Sen tycker jag inte man ska vara rädd för action när pengarna är långt borta. Hur spelar du en flopp med överkort ur position då exempelvis? Antagligen betar du för att se var du står och sen tvingas folda när du blir raisad. Nej, mycket bättre att checka och bevara FE för senare levels. --- Sen den här handen då...Stor risk att du är slagen men jag har sjukt svårt att komma ifrån den här handen, hade därmed pushat. Ej sagt att det är korrekt dock. Vad är det som säger dig att det kommer överkort utan en T? Vad är det som säger dig att om det kommer överkort? Om det kommer överkort varför måste fi då ha träffat just det kortet? Man kan inte bara sitta och vänta på stål i SnGs och T T är alldeles utmärkt för att raisa upp det. Nu påstår inte jag att jag är någon expert men tycker jag har hållbara argument för mitt spel men har inte hört några argument varför det är bättre att checka med T T i denna situation. Nej jag räknar inte fi synar och träffar och hero bettar och blir raisad AI som argument. Tycker Myssions svar egentligen räcker men jag vill ändå svara dig. Låt säga att du höjer pre med TT från BB så kommer du med stor sannolikhet få minst 2 st med dig (det är trots allt $11 SNG vi pratar om). Att minst ett överkort kommer på floppen är troligt och oavsett om någon annan sitter på just detta överkort så är handen jävligt marginell, särskilt eftersom du sitter ur position resterande rundor. Sen säger du att man inte kan sitta och vänta på stål i en SNG, vilket är bland det dummaste jag har hört. Det är just vad SNG handlar om på tidiga levels. Varför? Jo, för att du vill bevara FE för senare levels. Och det är just att bevara FE som är det starkaste argumentet för att inte höja. Punkt. Citera
der_ko Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 "Det är en $11-turre. Chansen att man tar hem potten utan motstånd är minimal." Inte om du har någon hum om hur mycket de brukar syna "Är inte så hemma på matematiken här men överkort utan T på brädan möter du väl i ca 60% av fallen här." Jag har inte försökt övertala folk att det är mer troligt att det inte kommer överkort på floppen jag reagerade bara på att Conspiracy verkade tycka att det var självklart att det skulle komma överkort. "Det är just det man kan, och ska, i det tidiga skedet." Beror ju på hur snabbt blindsen ökar "Det måste han/hon självfallet inte, men med flera fi är det ändå relativt sannolikt att någon har träffat (folk limpsynar en räjs med Ax, K7 och QJ här). Men faktum är att vi är ur position och måste ibland ta oss två gator till innan vi får reda på om vår hand är vinnande, och det kan kosta en del, lägg därtill equityförlusten pga diverse drag som skapas. Det är ett variansrikt spel som tenderar att antingen vinna en mindre pott eller förlora en större, och även om det är cEV+ så är det ingen bra deal för oss." Vi har inte för många fiender med oss till flopp om vi bettar lagom mycket preflop. "Sen säger du att man inte kan sitta och vänta på stål i en SNG, vilket är bland det dummaste jag har hört. Det är just vad SNG handlar om på tidiga levels. Varför? Jo, för att du vill bevara FE för senare levels. Och det är just att bevara FE som är det starkaste argumentet för att inte höja. Punkt." Du måste ha varit i en väldigt intelligent umgängeskrets om det var bland det dummaste du hört . Du tycker alltså dålig position är så extremt viktigt mot fiskar att du inte vill höja med den 5 bästa handen preflop. Sen tycker jag att heros tidigare agerande är otroligt övervärderat när det gäller FE på microlimit, fi:s kort och slumpen (fi känner att han kommer vinna t.ex.) är betydligt större faktorer här. Som sagt höj så mycket så att du inte får mer än 2 synare så är jag övertygad om att det är EV+. Citera
Myssion Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Att bevara FE har inget att göra med ditt tidigare agerande. Citera
Gäst Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Du måste ha varit i en väldigt intelligent umgängeskrets om det var bland det dummaste du hört . Du tycker alltså dålig position är så extremt viktigt mot fiskar att du inte vill höja med den 5 bästa handen preflop. Sen tycker jag att heros tidigare agerande är otroligt övervärderat när det gäller FE på microlimit, fi:s kort och slumpen (fi känner att han kommer vinna t.ex.) är betydligt större faktorer här. Som sagt höj så mycket så att du inte får mer än 2 synare så är jag övertygad om att det är EV+. Ber om ursäkt om jag fick det att framstå som ett personangrepp, det var inte syftet. Med FE menade jag i det här fallet inte hur de andra vid bordet uppfattar oss utan att det är viktigt att inte ha en för liten stack med tanke på att de andra vid bordet kommer vara mer synbenägna när vi pushar på senare levels då. Citera
der_ko Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Med FE menade jag i det här fallet inte hur de andra vid bordet uppfattar oss utan att det är viktigt att inte ha en för liten stack med tanke på att de andra vid bordet kommer vara mer synbenägna när vi pushar på senare levels då.Aha, ok trodde du menade om vi är lösa och aggro synar de oftare ner oss senare. Visst att höja med TT kanske är marginellt men är tveksam till om det är bättre att knacka. Citera
Plinga Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Preflop: Kan man inte köpa potten med en normal höjning hade jag inte haft något emot att gå all in preflop. 300 chips hade varit ett välkommet tillskott till din stack. Mkt troligt att du har bästa handen här, blir du synad *säger min erfarenhet* att det oftast är av dåliga ess samt låga pockets, vilket är precis den typ av händer som du inte har något emot en konfrotation med. Flop: Väl på floppen finns det inget att be för efter du bettat pott, din huvudmotståndare är shortstack, du har med råge pottodds och får ev. extra motståndare som synar, vilken dessutom troligtvis är svag. Förlorar du mot craigshaw10 och inte elliebob synar har du fortfarande t690 kvar. Synar elliebob och du förlorar huvudpotten men vinner sidopotten har du det dubbla osv.. Enkel push i min bok. Hade dock craigshaw10 täckt dig hade du nog fått vänta på ett bättre läge att stoppa in degen. Citera
Gäst Postad 20 September , 2006 Rapport Postad 20 September , 2006 Plinga: Hur höga stakes spelar du? Och varför tycker du inte om pengar? Citera
Plinga Postad 21 September , 2006 Rapport Postad 21 September , 2006 Plinga: Hur höga stakes spelar du? Och varför tycker du inte om pengar? Ber om ursäkt om jag fick det att framstå som ett personangrepp, det var inte syftet. Citera
Myssion Postad 21 September , 2006 Rapport Postad 21 September , 2006 Med FE menade jag i det här fallet inte hur de andra vid bordet uppfattar oss utan att det är viktigt att inte ha en för liten stack med tanke på att de andra vid bordet kommer vara mer synbenägna när vi pushar på senare levels då.Aha, ok trodde du menade om vi är lösa och aggro synar de oftare ner oss senare. Visst att höja med TT kanske är marginellt men är tveksam till om det är bättre att knacka. Om räjs är marginellt, hur kan det då någonsin inte vara bättre att knacka, med tanke på att vi får oändliga implicita odds från BB? Citera
Recommended Posts