Gå till innehåll

En kvälls matematikproblem


RayIV

Recommended Posts

Pluggar inför tenta på tisdag i matematik. Vet inte exakt men tror det är en blandning av Matematik C & D (läser naturbasår på uni). Känner på mig att jag kommer stöta på en del saker som jag inte hajjar så tänkte att jag styr upp den här tråden (om det inte är mot reglerna) så får alla ganier gnugga knölarna lite.

 

-------------------------------------------------------

 

Problem 1.

Är en exempelruta. Orkar inte ta hela grejen då det inkluderar figurer o.s.v. men det jag inte hajar är när de förenklar ekvationen

 

(x/2)^2 + (r/2)^2 = r^2 (pythagoras sats-uppgift) till

 

(x^2)/4 + (r^2)/4 = r^2 till

 

(x^2)/4 = (3r^2)/4 (??)

 

Hur i helvete tänker man för att gå från andra raden till tredje?

 

-------------------------------------------------------

 

Hoppas det inte är emot reglerna... more to come isf. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motivationen försvann igår kväll så jag la ner. Nöter in allt som är kvar i kväll om jag hinner. :)

 

Om man tar en tablett av läkemedlet Alfa kommer halten i blodet efter t timmar att vara (54t - 3,0t^2) ppm (parts per million. Vilken är maximihalten och när nås den?

 

:?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motivationen försvann igår kväll så jag la ner. Nöter in allt som är kvar i kväll om jag hinner. :)

 

Om man tar en tablett av läkemedlet Alfa kommer halten i blodet efter t timmar att vara (54t - 3,0t^2) ppm (parts per million. Vilken är maximihalten och när nås den?

 

:?

 

Utan att orka tänka, så brukar rätt svar vara att derivera och leta nollställen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har glömt allt det där med derivator... herregud, det var 2 år sen jag läste. :D

Du har tenta i matte C + matte D och har glömt "allt det där med derivator"? Gosse, du kommer få det svettigt...

 

Nja, jag fick betyg fyra på analysen på KTH utan att ha rätt på ett enda integralproblem, så det löser sig nog...

 

Får du ha med "beta"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har glömt allt det där med derivator... herregud, det var 2 år sen jag läste. :D

Du har tenta i matte C + matte D och har glömt "allt det där med derivator"? Gosse, du kommer få det svettigt...

 

Nja, jag fick betyg fyra på analysen på KTH utan att ha rätt på ett enda integralproblem, så det löser sig nog...

 

Får du ha med "beta"?

Matte C består väl till 90% av derivator och matte D 50% derivator och 50% integraler? Eller kanske ändrat sen min tid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tar en tablett av läkemedlet Alfa kommer halten i blodet efter t timmar att vara (54t - 3,0t^2) ppm (parts per million. Vilken är maximihalten och när nås den?

54t -3t^2

 

Derivera:

54-6t

 

Sök nollpunk (max/minpunkt)

54-6t=0

t=9

 

Andraderivatan = -6 (negativ, ger maxpunkt) om ni nu måste visa detta..

 

T=9 ger

54*9 -3*9^2= 243

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har glömt allt det där med derivator... herregud, det var 2 år sen jag läste. :D

Du har tenta i matte C + matte D och har glömt "allt det där med derivator"? Gosse, du kommer få det svettigt...

 

Nja, jag fick betyg fyra på analysen på KTH utan att ha rätt på ett enda integralproblem, så det löser sig nog...

 

Får du ha med "beta"?

 

Jo, men så var det ju på KTH också ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Då var vi här igen. Ny tenta imorgon där en stor del utgörs av trigonometri med tan/sin/cos. Aldrig läst sånt förut men det ska väl inte vara några problem tänker jag, 80 sidor klämmer jag lätt på en eftermiddag.

 

Okej, exempel 2 i kapitlet.

 

Skuggan av en 12 m lång flaggstång är 17 m. Under vilken vinkel v träffar solstrålarna marken?

 

tan v = 12/17

Ställ räknaren på räkning medgrader. Tryck 2nd Tan^-1 (12/17).

v = 35 grader

 

Alright, provar med min 30 minuter gamla (nyköpt) räknare. Knappar in Tan^-1 (12/17) och får 0.61466.... Va fan? Är det fel på min räknare?

 

Underbar start på lite matteplöjande dagen innan tenta, någon som hajar vad som är fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du fick mycket riktigt svaret i radianer. Men man behöver faktiskt inte ställa om räknaren för att få svaret i grader...: ;)

 

2*pi radianer = 360 grader (definitionsmässigt)

pi radianer = 180 grader

1 radian = 180/pi grader

0.61466 radianer = 180 * 0.61466 / pi grader = ca 35 grader

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du fick mycket riktigt svaret i radianer. Men man behöver faktiskt inte ställa om räknaren för att få svaret i grader...: ;)

 

2*pi radianer = 360 grader (definitionsmässigt)

pi radianer = 180 grader

1 radian = 180/pi grader

0.61466 radianer = 180 * 0.61466 / pi grader = ca 35 grader

Jag föredrar att ställa om tills vidare. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...