Gå till innehåll

ARTIKEL: Anhållna spelchefer även i Europa?

Recommended Posts

Postad

Följande "rykte" är nu i full sving (och i alla fall finansmarknaderna har reagerat):

länk till gambling911.com

Toppchefer för BetandWin - ägare till Pokerroom (Betsson, Eurobet m fl är skins) - har gripits i Frankrike gripna för att ha brutit mot fransk spellag. Kan ses som en direkt följd av USA-händelserna (även om nu Sportingbets VD har släppts och fått återvända till England mot löfte om att återvända till rättegången). Och i Sverige har vi Ringholm och Österberg som talar i samma termer, och som kommer att hänga på om tillfälle ges...

Den amerikanska senaten är också nära att ta det lagförslag som tidigare presenterats, där nu lagförslaget kopplats ihop med någon militär lag (!!??) vilket uppenbart ökar chanserna att det skall gå igenom. Nästa vecka är tydligen avgörande...

Skall nu 24hpoker m fl som var snabba att förbjuda amerikanska spelare även förbjuda europeiska spelare, eller...?

Postad

Kan mycket väl vara så. Det blir viktigare och viktigare att Online Poker bolagen sköter sig både juridiskt och Ekonomiskt och håller sig till de lagar och förordningar som finns. Det är inte så konstigt att det blir tillslag från myndigheter i olika länder om man gör saker som att ha anställda på kundtjänst eller annan avdelning inom poker företaget permanent arbetande/stationerad i T.ex. Paris, Stockholm, New York när man vet om att det är enligt lag förbjudet. Då ber man nästan om att få problem.. Myndigheter är inte så lättlurade som man verkar tro på vissa håll..

Postad

Bäste KalleAnka,

I USA handlar det nu om att förbjuda och illegalisera alla amerikanska medborgare att spela online, alla amerikanska banker och kreditkortsföretag att förmedla pengar till spelföretag (även utländska), samt att tvinga internetleverantörer alla referenser till spelsajter (d v s spärra IP-adresser).

Och min poäng att det är detta som Svenska och andra Europeiska regeringsmän vill följa efter...

P.S. Och jag vet att det finns tekniska lösningar att gå runt både pengaförmedlingen och IP-access men det är endast dårar som ex vis vi på detta forum som kommer att göra det.

Postad
Bäste KalleAnka,

I USA handlar det nu om att förbjuda och illegalisera alla amerikanska medborgare att spela online, alla amerikanska banker och kreditkortsföretag att förmedla pengar till spelföretag (även utländska), samt att tvinga internetleverantörer alla referenser till spelsajter (d v s spärra IP-adresser).

Och min poäng att det är detta som Svenska och andra Europeiska regeringsmän vill följa efter...

P.S. Och jag vet att det finns tekniska lösningar att gå runt både pengaförmedlingen och IP-access men det är endast dårar som ex vis vi på detta forum som kommer att göra det.

Jag är medveten om det du skriver. Vad jag menar är att om man inte sköter saker snyggt utan provocerar myndigheter och regeringar med att hela tiden gå ett steg för långt så blir dom irriterade och lägger mer tid och energi på att lagstifta emot Online poker. Hur sedan de olika lagstiftningarna görs för att försöka stoppa Online poker genomförs, är för mig av sekundär betydelse. Det kan vara att försöka stoppa kreditkorts insättningar, IP adresser, annonseringsförbud, fängsla poker chefer på lösa grunder etc etc..

Postad

OK, förstår din synpunkt.

Fast det som provocerar regeringar mest är nog att spelbolag och dess ägare tjänar en massa pengar och dessa pengar och ev. skatt som de skulle generera går aktuell stat/regering förbi (till skillnad mot de pengar som en tidigare statligt reglerat spelmonopol, där både vinst och skatt gått till staten).

Varför på sikt en licensierad marknad, beskattad i respektive land, är det enda rimliga.

Vi får hoppas på det bästa.

P.S. Har dom nu gripits för att dom sponsrat ett fotbollslag så är det ju lite bättre, men det är ändå en kombination av hyckleri och hysteri nu.

Postad
OK, förstår din synpunkt.

Fast det som provocerar regeringar mest är nog att spelbolag och dess ägare tjänar en massa pengar och dessa pengar och ev. skatt som de skulle generera går aktuell stat/regering förbi (till skillnad mot de pengar som en tidigare statligt reglerat spelmonopol, där både vinst och skatt gått till staten).

Varför på sikt en licensierad marknad, beskattad i respektive land, är det enda rimliga.

Vi får hoppas på det bästa.

P.S. Har dom nu gripits för att dom sponsrat ett fotbollslag så är det ju lite bättre, men det är ändå en kombination av hyckleri och hysteri nu.

Håller med dig helt och fullt i det du skriver.