Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Kan någon förklara varför en del limpar från small blind när ALLA foldat i slutskedet av en sng när blindsen är väääldigt höga i förhållande till de flesta stackarna?

Finns det något fördelaktigt med det förutom om man vill dra nåt supermove med typ AA eller nåt.

Ser otrolgit många som gör detta, inte för att de vanligtvis ALDRIG höjer preflop (det finns ju sånna också), då hade det ju varit ganska naturligt för dom att även på smallblind när alla foldat limpa in.

ställer i princip alltid in av red vrede om jag sitter på BB och detta händer under upprepade tillfällen

Postad

Limp från SB på höga blinds är äkta fiskspel. Enda gångerna jag gör det är när jag sitter på AA och ibland KK. Nej, från SB är det push som gäller.

Postad

oftast fiskspel men svårt o värja sig mot med dålig hand. värst är när de limpar med Q8 o sen synar ens all in med det o drar ut. varför inte pusha direkt liksom.

finns lägen o motspelare när jag gör det oxå, mest i turnering då. folk gillar o se en gratisflopp o e lite skraja för stål hos en. säg att man har 8bb i stacken, går man all in kommer man få syn ofta för man e short. men limpar man kan man säkert sno potten för 2bb. syn o sen minibet på floppen, har man 6-7bb bakom kan man sätta press på dem som om man skulle spela hela stacken samt kunna klara sig vidare.

fast jag tycker oftast det är ett fiskspel, älskar när de limpar aa o sen checkar till turn då man fyller hålpipa el ngt.

Postad
oftast fiskspel men svårt o värja sig mot med dålig hand. värst är när de limpar med Q8 o sen synar ens all in med det o drar ut. varför inte pusha direkt liksom.

finns lägen o motspelare när jag gör det oxå, mest i turnering då. folk gillar o se en gratisflopp o e lite skraja för stål hos en. säg att man har 8bb i stacken, går man all in kommer man få syn ofta för man e short. men limpar man kan man säkert sno potten för 2bb. syn o sen minibet på floppen, har man 6-7bb bakom kan man sätta press på dem som om man skulle spela hela stacken samt kunna klara sig vidare.

fast jag tycker oftast det är ett fiskspel, älskar när de limpar aa o sen checkar till turn då man fyller hålpipa el ngt.

I MTT är det ju lite annorlunda och där kan det säkert vara rätt att limpa från SB vid vissa tillfällen, exempelvis det du nämner ovan!

Postad

Extremt fiskigt om man dessutom foldar mot raise, synar en all-in med sin skräphand "för att jag satte fi på en bluff" eller checkfoldar floppen.

Kan vara vettigt om man vill trappa genom att syna en all-in eller slå om en räjs från fi, men då ska man ha vettig anledning att tro att fi kommer att vara aggressiv. De flesta idioter försöker trappa även de mest passiva spelarna med sin AA och det slutar med att båda checkar ner till river... :?

Kan också vara en variant på blindsstöld om man synar pre och sedan betar ut oavsett flopp. Vissa motståndare är helt besatta av att vilja se floppen oavsett hand, i synnerhet mot SB som de "sätter på en stöld", men kan ge upp handen enklare mot syn-bet. Men det är självfallet inget bra move mot en aggressiv spelare, mot en tajt spelare som ofta ger upp sin BB preflop anyway, eller mot en synmupp som synar ner till river med J-högt oavsett bräda "för att det är BB vs SB-battle och då bluffar fi".

Generellt sett gör folk det för att de inte tar hänsyn till stackstorlekar och/eller bara tänker ett steg i taget. "Öh, den här handen kan man nog se en flopp med, det är ju rättså billigt så här från small blind." Följt av "Eh, vänta, nu pushade han, vad gör jag nu?? Äsch, han bluffar säkert, jag synar med min 87s/Q2o/whatever" alternativt "Ajdå, var kanske inte en jättebra idé att syna där, nu får jag nog släppa min hand" samtliga varianter ackompanjerade av "Men vafan, sluta gå all-in hela tiden bara för att ni inte har några postflopskills, jäkla fiskmuppar. Let's see some flops!! Let's play some Pokahh!!"

Suck...

Va? Bad beatad? Jag? Hur tänker ni då?

Postad

Det finns lägen då jag använder limp från SB då blindsen är höga och det är rundfold fram till mig. Det är inte ofta och jag har svårt att med ord beskriva situationerna. Jag känner på mig när det är rätt :D

Det finns tex en del fi som tar det som en provokation med en mindre höjning från SB och automatiskt slår om. Ibland är ens stack dessutom lagom stor för att man skall kunna kosta på sig en syn, medan en raise kostar för mycket och man inte vill riskera hela stacken med en All-in. Typisk hand då jag limpar är Kx och Qx.

Men jag håller med om att man ibland provocerar fram en All-in från BB då man limpar in. Han resonerar som så: SB har en medioker hand eftersom han limpar in, han kommer aldrig att svara på min All-in. Hur man reagerar på en All-in mot sig beror på stack-förhållanden.

Postad
Det finns lägen då jag använder limp från SB då blindsen är höga och det är rundfold fram till mig. Det är inte ofta och jag har svårt att med ord beskriva situationerna. Jag känner på mig när det är rätt :D

Det finns tex en del fi som tar det som en provokation med en mindre höjning från SB och automatiskt slår om. Ibland är ens stack dessutom lagom stor för att man skall kunna kosta på sig en syn, medan en raise kostar för mycket och man inte vill riskera hela stacken med en All-in. Typisk hand då jag limpar är Kx och Qx.

Men jag håller med om att man ibland provocerar fram en All-in från BB då man limpar in. Han resonerar som så: SB har en medioker hand eftersom han limpar in, han kommer aldrig att svara på min All-in. Hur man reagerar på en All-in mot sig beror på stack-förhållanden.

Visst finns det en del fi som tar det som provokation men förstår fortfarande inte värdet i en limp där, du är ur position med en Kx. Var vill du ta handen, vad gör du om du missar helt? Varför inte bara pusha eller lägga sig istället för att limpa och va ur position och dessutom riskera att fi blir irriterad med J5o och går allin bara för att man beter sig som en "måste se flop"mupp. Då blir det liksom fold ändå...