Gå till innehåll

Övertyga morsan att leva på poker är bättre än jobb?


P_kungen

Recommended Posts

Är 19 år och har flyttat hemifrån (till viss del pga pokertjatet) och lever på pokern. Jag tjänar ca 10 ggr mer på pokern än jag gjort om jag skulle jobbat och det på mindre tid än jag skulle lagt ner på jobb.

Min gode mor verkar ha fått för sig att pokern är djävulens påfund. Varje jäkla gång jag träffar henne är det tjat om att hon tror jag är spelberoende och att jag måste sluta med poker och skaffa ett jobb.

 

Jag anser mig inte ha några spelproblem alls. Har aldrig sökt några kickar utan grindat upp från grunden och spelar nu med överdriven bankroll 6 bord, ca 5h per dag. Morsan menar att eftersom jag spelar så mycket _måste_ jag vara spelberoende och hon verkar se det som sin plikt att sätta stopp för det hela.

 

Jag har tänkt leva på poker nått år innan jag pluggar vidare och under tiden leva gott (dyrt) och samtidigt samla på mig pengar för framtiden.

 

Utöver pokern jobbar jag som personlig assistent några timmar i månaden (För att ha nått på cv) och läser upp några kurser på komvux för att få 20,0 (varför vet jag inte).

 

Argumentet att jag tjänar mkt mer på pokern än att jobba biter inte ett dugg. Gör som alla andra, jobba! Pokern ska inte ersätta ett jobb. Poker är farligt. Se bara på allt som står i medierna!

 

Hur övertyga mor min att jag inte är spelberoende och att poker just nu är ett mycket bättre alternativ än att jobba?

Som det är nu säger jag väl typ att det är mitt liv och jag måste få bestämma själv vad jag vill göra, men vore ruggigt skönt att få slut på tjatet. Någon som har nån bra idé hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 77
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Är hon inte nöjd trots att du ändå jobbar deltid och pluggar så kommer du aldrig få henne att acceptera det. Ge upp. 8-)

 

håller med. Om hon inte är nöjd med att du tjänar mycket pengar på det (och har gjort det länge antar jag, inte bara en månad eller två) och faktiskt har massor med tid till ett socialt liv (du grindar inte 15 timmar per dygn), jobbar lite vid sidan av OCH pluggar stuff på komvux, ja då kommer hon endast att bli nöjd om du slutar spela.

 

Ett sista desperat försök kan ju vara att inte leva lyxigt och dyrt utan spara massor massor och sedan visar henne ett kontoutdrag från banken (svensk bankkonto, hon litar inte på pokerkonton) efter 6 månader hur mycket du har kvar efter alla omkostnader för hyra, mat osv. Visa hur mycket mer du bevisligen tjänar på lång sikt, att det inte är tur. Tja, kanske hon förstår?

 

Men då ska det betyda mycket för dig, att du ska ta så långsiktiga planer för att övertyga henne. Är inte säker på att jag hade gjort det om min morsa var så jobbig (förutsatt att jag kunde gå + på pokern såklart ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta ett sparkonto (om du inte redan har ett) där du sätter in en del av vinsten varje månad och som du öppet redovisar för din mor. Försök att visa henne att det går att tjäna mer eller mindre säkra pengar med bra money management och hård disciplin. Funkar inte det så är det väl inte så mycket att göra, säg åt henne att du är myndig och gör som du vill, det tvingas hon ju att acceptera.

 

För övrigt så verkar din mamma vara bästa polare med mina föräldrar, jag får smygspela när jag är hemma så mycket som de hatar poker. :)

 

Edit: Damn you Pokemonn, säga samma sak som jag fast snabbare ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag menar allvar med något och morsan tycker motsatsen och tjatar att det är fel så brukar jag helt enkelt göra så att jag skiter i vad morsan säger, säger det till henne och visar öppet att jag inte bryr mig. Säger hon att det är fel, så säger jag att hon inte ska lägga sig i, att jag skiter i vad hon tycker för detta är något jag vill göra och passar det inte så kan hon dra (ungefär).

 

Allt detta låter kanske lite ohövligt och elakt, men faktum är att ofta biter det på morsan och det får henne att tänka i andra banor. Hon försår att du menar allvar och att hon måste sluta tjata och gnata för att upprätthålla en bra och trevlig kontakt i fortsättningen.

 

Diskussioner suger. Det går inte att lära gamla hundar att sitta och det är allmänt känt. Försök få mormor att inse hur bra det är med en dator ibland. Men vad kommer hon säga? Att det är ett meningslöst påhitt som hon aldrig skulle ta i. Så, ja, skit i att ta en diskussion, säg åt mor din att det inte ens är meningen för henne att yttra sig för du kommer inte bry dig iaf. Det får helt enkelt vara värt att bråk och du får inte ge dig. Till slut kommer hon förstå att det är allvar och hon kommer sluta tjata.

 

Nu vet jag iofs inte hur du är som människa, du kanske inte kan göra så mot din mor. :P Men du måste på något sätt visa att du menar allvar och inte tänker sluta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det kul om ens föräldrar gillar vad man gör. Men du får absolut inte glömma bort att du inte har det minsta ansvar för att övertyga din mor. Det är absolut inget du behöver göra eller ens ska eftersträva att göra. Du är (förhoppningsvis) en självständig individ som styr ditt eget liv. Ställ dig frågan varför det är så viktigt för dig att övertyga henne. Det låter inte helt sunt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag menar allvar med något och morsan tycker motsatsen och tjatar att det är fel så brukar jag helt enkelt göra så att jag skiter i vad morsan säger, säger det till henne och visar öppet att jag inte bryr mig. Säger hon att det är fel, så säger jag att hon inte ska lägga sig i, att jag skiter i vad hon tycker för detta är något jag vill göra och passar det inte så kan hon dra (ungefär).

 

Mmmm, man kan säga det lite finkänsligt, låta henne prata till punkt och sedan säga:

 

"Är det min tur att prata nu? OK, bra, lyssna tills jag har pratar klart. Jag har funderat på det här ganska länge och jag har bestämt mig för att.... blalbabla.... eftersom jag tror att det blir bra så. Det är mitt val, det är inte obetänksamt, dumt och fel, det är MITT beslut och så här tänker jag göra. Om du inte håller med mig så gör det ingenting, vi kan ju ha olika åsikter om olika saker. Det behöver inte göra oss till ovänner, eller hur? JAg behöver inte skäll och gnäll, jag är myndig och vuxen och kan ta egna beslut, det får du lära dig acceptera. Punkt slut. OK?"

 

Wow, låter fan uppdiktat! :lol:

 

Men poängen är att man inte bara ska strunta i vad hon säger, man ska lyssna och sedan begära att hon lyssnar på dig. Och tala om med lugn stämma och vårdat språk att man har redan funderat igenom det.

 

Jag tror att de flesta föräldrar "kommer av sig" i skällandet om de bemöts med respekt och lugn beslutsamhet. då borde de förstå att de inte längre kan påverka whatever det nu handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första ser jag inte vad problemet är eftersom du bor ensam, är myndig och betalar hyran själv (det antar jag att du gör iaf), då är det ju helt upp till dig hur du gör, men sen kan jag förstå att trots du är myndig osv kanske vill få slut på tjatet, gör bara så att förklara helt för henne vad du håller på med, hur du spelar med bankrulle samt backup pengar ifall allt skulle gå snett, för det hoppas jag också att du har tänkt på.

Efter det så kanske hon får en klarare bild och accepterar det du håller på med, det är iaf värt ett försök. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, orka vara finkänslig. :P Det biter inte! Haha. :D Visa allvar genom att skita i vad hon säger och vara envis! I love it! :P

 

He he he, kanske det. :lol:

 

Men du skulle prova att bara helt lugnt sitta ner och förklara att ".....blablabla..." någon gång, kanske hon tappar fattningen eftersom hon förväntar sig att du inte lyssnar och skiter i vad hon säger. Och eftersom du inte lyssnar så tror hon att hon måste tjata mer så du hör vad hon säger osv osv...

 

Kan vara ett kul experiment, se hur hon tar det. 8-)

Fungerar det inte bättre är det ju bara att ta till de gamla betrodda metoderna igen. :P (att bara skita i vad hon säger)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp henne nåt fint för pengar du vunnit från pokern så är hon nog tyst sen:D

 

Nej, man kan inte köpa någon som är orolig för "speldjävulen"! Då är det gjort/slösat med spelade pengar, bättre att visa att du har kvar pengarna och sparar istället för slösar på presenter. ;)

 

Håller med. Och när du visar pengarna, säg inte "kolla, jag vann jättemycket förra veckan" utan "titta här, jag har vunnit pengar regelbundet det senaste halvåret. jag har betalt mat och hyra med de här pengarna, haft råd att köpa X och Y och ändå kunnat lägga undan Z kr."

 

Förklara att du ganska snart tänker skaffa dig en utbildning och ett hederligt jobb, men att du just nu vill ägna dig åt poker och bygga upp ett kapital, att du tänker långsiktigt etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg till morsan att du tagit ett betydande lån och kommer flytta till Vegas för att kunna spela högt på allt från poker till roulette. Var tydlig med att förklara att du menar allvar och vik inte en tum. Smäll gärna igen dörren när du går efter er hetsiga diskussion. Ett par dagar senare säger du att du bara skämtade och att du ska fortsätta med deltidskneget samt studierna vid sidan av nätpokern. Det kommer låta som ett underbart alternativ för din morsa då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg till morsan att du tagit ett betydande lån och kommer flytta till Vegas för att kunna spela högt på allt från poker till roulette. Var tydlig med att förklara att du menar allvar och vik inte en tum. Smäll gärna igen dörren när du går efter er hetsiga diskussion. Ett par dagar senare säger du att du bara skämtade och att du ska fortsätta med deltidskneget samt studierna vid sidan av nätpokern. Det kommer låta som ett underbart alternativ för din morsa då.

 

 

Det skulle jag snarare tolka som att "Min pojke vet inte vad han sysslar med, ta lån, åka till Las Vegas, nu har han ändrat sig. Han vet inte vad han sysslar med!" om jag var en orolig förälder. Risken finns att det gör henne än mer orolig/bekymrad, smällande dörrar leder sällan till bra diskussioner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg till morsan att du tagit ett betydande lån och kommer flytta till Vegas för att kunna spela högt på allt från poker till roulette. Var tydlig med att förklara att du menar allvar och vik inte en tum. Smäll gärna igen dörren när du går efter er hetsiga diskussion. Ett par dagar senare säger du att du bara skämtade och att du ska fortsätta med deltidskneget samt studierna vid sidan av nätpokern. Det kommer låta som ett underbart alternativ för din morsa då.

 

 

Det skulle jag snarare tolka som att "Min pojke vet inte vad han sysslar med, ta lån, åka till Las Vegas, nu har han ändrat sig. Han vet inte vad han sysslar med!" om jag var en orolig förälder. Risken finns att det gör henne än mer orolig/bekymrad, smällande dörrar leder sällan till bra diskussioner...

 

Bra, du verkar förstått inlägget till fullo Pokemoon. Härligt att se att skarpsyntheten fortfarande lever på forumet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, du verkar förstått inlägget till fullo Pokemoon. Härligt att se att skarpsyntheten fortfarande lever på forumet!

 

Är du bara knäpp eller vad är det frågan om?

Var det ironi, det förra inlägget? :?

 

Kanske ett par ;) eller en :lol: hade kunnat visa att det hela var ett skämt?

Det är liiite svårt att höra vilken ton du pratar med när du pratar med din skärm, om du inte använder såna här. ;)

 

Förstår du? 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe känner igen mig :D

 

Jag lyckades dock mjuka upp henne när jag vann 90ksek på en turnering, men hon tyckte fortfarande att det var en aning farligt att spela å ville hellre att jag skaffade mig ett "riktigt jobb", dagen efter vann jag en resa till karibien, efter det har det inte vart tal om att sluta utom snarare tvärtom att jag jobbar för lite ! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket trist sådant där för att man har ett inre behov av att ens nära ska kunna vara stolta över det man gör. Till exempel så kom min morfar och redovisade för mig att det går minsann inte att vinna i längden på poker, hur han kan påstå det utan att känna till reglerna eller det spelteoretiska övergår ärligt talat min förmåga. Det var som om han trodde att jag visste att han hade rätt, försökte förklara att ja det finns ett slumpmoment som kan göra att man i korta loppet både kan förlora eller vinna mer än vad ens prestationer men att om man är skicklig kan vinna i långa loppet. Han sa bara "jag tror inte det går att vinna i långa loppet".

 

Spel innebär verkligen mer tråkiga saker än bra saker men det är mycket trist när några gamla stofiler kommer och pratar om saker som dom inte förstår, för det går verkligen att vinna i längden, egentligen är ju frågan inte om man vinner i längden eller inte (vilket jag i och för sig gör) utan snarare OM det går, men det vägrar dom acceptera, för det "VET" dom att det inte stämmer, för det säger ju den lutherska läran. Okunskap är inte sunt.

 

Om folk inte kan förstå mig efter att jag genom ett ödmjukt sätt förklarat något så kommer jag i framtiden anta att dom är mindre smarta och ignorera deras prat om ämnet utan några större svårigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...