Gå till innehåll

Stereoköp, help me out!

Recommended Posts

Postad

I hela mitt liv har jag haft en Panasonic-stereo som jag fick av min morfar när jag var 8 år. Den har inbyggd equalizer och LP-spelare, samt två bandstationer. Med den följde också två Panasonic 2Way Speaker System högtalare.

Det känns som att det börjar bli dags att skaffa nytt stereosystem, men jag är helt hjärndöd på det området, därför behöver jag lite hjälp.

Budgeten ligger runt 5-7k SEK. Förstärkare och CD/DVDspelare är ju att föredra, men det kanske är standard, jag vet inte. Som sagt, är helt ute och cyklar på det här området.

Help me out!

Postad

Är det så? Jag är kass på ljud och tänkte köpa system snart också nämligen. Måste man våga sig ut i en affär då?

Kan ju iofs lita på forum och irl-kompisar som är insatta. Det där paketet du skrev om verkar passa mig rätt bra tror jag. Ska fundera på det. :)

Postad

Den som klarar av att lagra mest antal radiostationer är en het indikator! ;)

Det beror helt på hur seriös du vill kolla på det hela, men det finns en del mätiningar man kan göra på utrustning hur väl dom beteer sig etc, kolla genom HiFi-tidningar och forum på nätet om sånt intresserar dig.

Enklast är annars så skulle jag gå till typ den seriösa och lokala HiFi butiken och lyssna på rekommenderade paket som dom satt ihop.

- QoS

Postad
Är det så? Jag är kass på ljud och tänkte köpa system snart också nämligen. Måste man våga sig ut i en affär då?

Kan ju iofs lita på forum och irl-kompisar som är insatta. Det där paketet du skrev om verkar passa mig rätt bra tror jag. Ska fundera på det. :)

Rekommenderas varmt att lyssna själv! Olika märken skiljer sig ganska mycket åt i ljudbild och annat, så det är ganska personligt vad man tycker om och inte. Ta med en skiva du gillar och har koll på hur den låter i detalj, annars är det risk att de bara smäller igång första bästa Dire Straits och börjar jiddra om krispighet och sånt... ;)

Postad

Tvekar på att det finns en i den här skithålan. :?

Hakar hursomhelst på OP's frågeställning och uppmanar folk att skriva sina små tips.

Mina krav relativt låga. Vill inte köpa något supersystem heller för då vet man hur det slutar om man bjuder hem lite folk när man luktat i flaskkorken. Vräkt :(

Vill bara ha ett snyggt system med bra ljud, basen behöver absolut inte vara totalt mördande. Två högtalare räcker nog. Har ett 5.1-system som ligger i garderoben för jag hela tiden höll på att slå ihjäl mig på sladdarna som gick överallt. Passar inte i min pyttelägenhet heller.

Postad

Tipsar om NADs förstärkare som du hittar på hifiklubben.se. Köpte min första för 10 år sedan och den har varit min pride and joy tils den gick sönder i vintras. Köpte då en NAD surround-tjohejsan och den har blivit en av mina mest använda pryttlar i lägenheten, till min sambos förtret :lol:

Varför NAD? Jo, precis som "reklamen" säger så får du jäkligt mkt stereo för pengarna. Inte en massa onödiga rattar och knappar som ändå inte förbättrar ljudbilden (tänk på prisklassen nu pojkar och flickor). En NAD levererar vad den lovar och är att betraktas som stilren och funktionell.

Kolla denna för en stärkare som ligger i din prisklass. Daska sen på med ett par högtalare och en billig cdspelare så har du allt som krävs!

/TF

Postad
Tipsar om NADs förstärkare som du hittar på hifiklubben.se. Köpte min första för 10 år sedan och den har varit min pride and joy tils den gick sönder i vintras. Köpte då en NAD surround-tjohejsan och den har blivit en av mina mest använda pryttlar i lägenheten, till min sambos förtret :lol:

Varför NAD? Jo, precis som "reklamen" säger så får du jäkligt mkt stereo för pengarna. Inte en massa onödiga rattar och knappar som ändå inte förbättrar ljudbilden (tänk på prisklassen nu pojkar och flickor). En NAD levererar vad den lovar och är att betraktas som stilren och funktionell.

Kolla denna för en stärkare som ligger i din prisklass. Daska sen på med ett par högtalare och en billig cdspelare så har du allt som krävs!

/TF

Den känns ju faktiskt intressant. Har du något tips om bra högtalare och DVDspelare så jag totalt kommer inom min budgetram? :)

Postad

Tycker du ska kika på Dalis billigare högtalare för under 3 papp. Du hittar både stativ- och golvmodeller för ca 2,7k på hifiklubbens hemsida. Sen kan du ta och köpa dig en cd/dvdspelare för strax över 1k. Med tanke på din budget så kommer du inte att märka nån skillnad på den och en något dyrare modell.

Men som sagt, Dali är bra shit! Satsa på att lägga merparten av kassan på förstärkaren och högtalarna. I mitt tycke ligger det emr värde i det än hur bra cdspelare du får för pengarna :D

/TF

Postad
Tycker du ska kika på Dalis billigare högtalare för under 3 papp. Du hittar både stativ- och golvmodeller för ca 2,7k på hifiklubbens hemsida. Sen kan du ta och köpa dig en cd/dvdspelare för strax över 1k. Med tanke på din budget så kommer du inte att märka nån skillnad på den och en något dyrare modell.

Men som sagt, Dali är bra shit! Satsa på att lägga merparten av kassan på förstärkaren och högtalarna. I mitt tycke ligger det emr värde i det än hur bra cdspelare du får för pengarna :D

/TF

Du verkar ju insatt :) Vet du vad det är för skillnad mellan NAD L53-förstärkaren/DVD-kombon som Sansrom länkade och NAD C320BEE som du länkade?

Förutom den uppenbara skillnaden att den förstnämnda har en DVD i sig :)

Postad

Har faktiskt inte lyssnat eller ens sett kombomaskinen IRL men eftersom jag är ett hyggligt avogt NAD-fan så är den säkert ett trevligt köp. Alltså, tror att den jag länkade till är nyare och därmed har nyare komponenter i sig än L53an (som är 1k dyrare men det beror förmodligen enbart på att det sitter just en dvdspelare i den). Men, efter ditt behov och budget så är den säkert ett lika bra köp som mitt länkade tips. Största skillnaden blir ju egentligen att för tusingen du sparar på mitt tips så kan du välja själv vilken cd/dvd du vill köpa. Men, som sagt, NAD är kvalitet, så du kan nog vara lugn med ett L53-köp. Personligen hade jag köpt delarna separat men om du ser ett bra värde i erbjudandet, så ta det :D

/TF

Postad
Personligen hade jag köpt delarna separat men om du ser ett bra värde i erbjudandet, så ta det :D

/TF

Kombon var ju tyvärr estetiskt sett ful. Ditt förslag har härmed hamnat högst på listan över starka kandidater för köpet

(har faktiskt inte några konkurrerande förslag ännu :oops: )

Postad

Har du ingen hifiklubb i närheten att åka och provlyssna på så kan jag åtmionstone säga såhär: du blir inte besviken på en NAD. Min gamla, som gav upp efter tio års trogen tjänst, var hookad till två 10"-cerwin vega högtalare och drev dom jäkligt imponerande. Så den kommer utan problem att fixa kräm till Dali-högtalarna.

/TF

Postad

Min flickvän köpte ett sådant L53-paket alldeles nyligen (totaaalt utan påverkan från mig... ;) ), och jag får säga att det låter väldigt bra. Det jag är lite besviken på är möjligen högtalarna, som inte riktigt kan mäta sig med de lite större och dyrare B&W601, men det är säkert ungefär samma skillnad mot lite större Dali-högtalare. Jag lyssnade i samma veva på Denons minisystem (med samma högtalare), och tycker skillnaden var enorm. Denon har ett ljud som liknar det "stora" märkena mer, typ Sony och Pioneer, medan NAD har ett mer "naturligt" sound, vilket märks extra tydligt när man spelar akustisk musik. Det är naturligtvis en smaksak vilket man föredrar, så det är viktigt att lyssna själv för att bli nöjd. Sa jag förresten att jag gillar NAD? ;)

Postad

Haha vad in i helvete, totalfarsa

Ledsen för ot

Tack för alla tips också ni som skrivit, ska kika runt snart. När jag hittat lite fina alternativ lär jag bumpa denna tråden med frågor.

Postad

Sådär, nu var beställningen lagd. En bit utanför budgeten, dock :?

Förstärkare: NAD C320BEE

DVD/CD spelare: NAD T524

Högtalare: DALI Concept 6 CH

Nu får det fan bli ok ljud!