Gå till innehåll

Sannolikheten att få par på första kortet i floppen?


Lilly77

Recommended Posts

Om man har tex AK vad är sannolikheten att man får ett par på första kortet i floppen? Räknar man fram det genom att ta 6 outs multiplicerat med 2 procent, dvs 12%? Sen undrar jag hur man räknar fram sannolikheten att få in ett par på hela floppen. Är det 6 outs multiplicerat med 6 procent, dvs 36%? Eller hur räknar man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har tex AK vad är sannolikheten att man får ett par på första kortet i floppen? Räknar man fram det genom att ta 6 outs multiplicerat med 2 procent, dvs 12%? Sen undrar jag hur man räknar fram sannolikheten att få in ett par på hela floppen. Är det 6 outs multiplicerat med 6 procent, dvs 36%? Eller hur räknar man?

1-44/50(1a kortet)x43/49(2a)x42/48(floppen)x41/47(turn)x40/46(river) Om du bortser från att bordet paras

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för exemplet att räkna fram procenten. Jag misstänkte att man också kunde använda sig av 2% men jag var lite osäker på om det bara gällde för turn och river. 2% är inget exakt värde men det är ganska lätt att använda sig av när man spelar.

Ja, 2% funkar bra efter floppen när man har "lagom många" outs. Har du få eller många outs så är det ganska missvisande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En enkel approximation är att ge varje kort på bordet 10 % för att para sig med något av ens egna kort. Det ger 30% för floppen och 50% för hela bordet.

 

På anmodan kan jag också göra en exakt beräkning med kombinatorikens regler. Men ovannämnda approximation är lätt att komma ihåg och brukar vara tillfyllest för den praktiskt lagde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 % är alldeles galet. En enkel approximation är att ge varje kort på bordet 10 % för att para sig med något av ens egna kort. Det ger 30% för floppen och 50% för hela bordet.

Det han talade om var hur stor chans att en given out är nästa kort att falla på brädan. Då är 2% en hyffsad approximation. Frågan var hur stor chans du har att para med första kortet på floppen. Varför han ville veta det är för mig en gåta, men så var det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...