Gå till innehåll

NLT - SH, JJ setar på enfärgadflopp mot PF höjaren


spyse

Recommended Posts

Synen pre kanske var lite weak, ett omslag hade varit finare men hade ingen koll på fi så syna bara. På floppen får jag dunder, då jag sätter fi på AK/AQ så kan man ju känna sig sugen att check-raisa men om fi har AsKh är det inte så vettigt, samma om han har AxQh(vilket jag fö satte fi på). Har han AxXh så vill jag inte låta honom bli rädd av den obehagliga floppen och checka för att dra ut på turn. Så jag slänger iväg ett pottbett som får syn.

 

På turn vet jag ganska säkert vad fi har nämligen ett starkt A, jag vet inte om han har Xh som kicker, att han redan skulle ha färg ser jag som uteslutet då jag inte tror han skulle betta KQh i det läget pre.

 

Så jag skjuta hårt ($15), lagom ($10) eller köra ett farligt men bra betalande move och c/r stenhårt ($40 - its all in baby) på turn?

 

 

- Tobbe2 sitting in seat 1 with $7.16

- bodilson sitting in seat 2 with $104.97

- alanr1886 sitting in seat 3 with $106.74

- DonIliri sitting in seat 4 with $104.55 [Dealer]

- slinkan- sitting in seat 5 with $12.25

- spyse sitting in seat 6 with $89.00

slinkan- posted the small blind - $0.50

spyse posted the big blind - $1.00

** Dealing card to spyse: :Js::Jc:

Tobbe2 called - $1.00

bodilson folded

alanr1886 raised - $2.00

DonIliri folded

slinkan- folded

spyse called - $2.00

Tobbe2 called - $2.00

** Dealing the flop: :Ah::Jh::7h:

spyse bet - $6.00

Tobbe2 folded

alanr1886 called - $6.00

** Dealing the turn: :Qs:

spyse ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en liknande hand analyserad tidigare, med skillnad att det var färre motståndare. Kan kanske vara intressant att begrunda Hjorts och Albans kommentarer

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=30569&postdays=0&postorder=asc&start=15

Jag hittar inga likheter, mer än att det är en enfärgad flopp. Ett par skillnader:

 

- Vi har en hand som har outs om fi sitter på färgen.

- Fi synar på flop, vilket tyder på drag, med eller utan A.

 

Fi har inte färgen i närheten så ofta att vi ska vara rädda för den. Bättre att beta och låta drag/sämre händer (t.ex. AQ, som spyse sätter honom på) att betala av.

 

Förklara gärna hur du tillämpar beachalbans och Hjorts analys på den här handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fi kan mycket väl sitta på färgen och jag tycker därför att det är bättre att checka ner handen. Det jag vänder mig mot är den smala handdistributionen som vi sätter FI på. Om Fi har KQh är det ju ett bra spel av honom att syna flop och checkraisa turn om vi bettar medans vi knappast får syn av AQ om vi gör tvärtom. Visst vi har antagligen outs på river men jag föredrar nog att ta den försiktiga vägen. Men det är ett knivigt läge tycker jag.

 

Visst håller jag med om att det är skillnader på de bägge händerna men det finns likheter som jag tycker vi kan beakta (typ hur man hanterar en träff på enfärgad bräda).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fi kan mycket väl sitta på färgen och jag tycker därför att det är bättre att checka ner handen. Det jag vänder mig mot är den smala handdistributionen som vi sätter FI på. Om Fi har KQh är det ju ett bra spel av honom att syna flop och checkraisa turn om vi bettar medans vi knappast får syn av AQ om vi gör tvärtom. Visst vi har antagligen outs på river men jag föredrar nog att ta den försiktiga vägen. Men det är ett knivigt läge tycker jag.

 

Visst håller jag med om att det är skillnader på de bägge händerna men det finns likheter som jag tycker vi kan beakta (typ hur man hanterar en träff på enfärgad bräda).

 

Jag sätter fi på AX då den readen känns klar dock är jag osäker på hur han skulle spela floppen, när han träffar TP på enfärgad flopp. Jag kan sätta fi på en hand men jag vet inte hur han spelar mao, frågan är ju dock hur mycket jag ska betta, har han AxKh så släpper han nog sälllan, lite lättare att få AxQh att släppa, dock fick han isf ytterligare 4-outs på turn.

 

Men om jag uppskattar det till 25% att han har en hjärter på hand och 75% att han inte har det.

 

Då drar han ut mig och in färgen ca 0,25*0,2 = 5% av gångerna. Alltså borde det vettiga här att betta så han får lägga in 5%+ i potten, allt över det är ev- för honom (förutsatt att jag inte betalar rivern). Jag tycker nog att 1/2 pott känns som ett bra alternativ, har han AxXh så får han inte odds (svårt att se hur jag skulle betala av på rivern då)samtidigt som det ger honom ett mindre beslut med AsKs tex, så frågan är, vad ni tror han skulle syna med och hur mycket? KK med Kh är ju oxå ett alternativ och då ser jag inte hur han kan släppa mot ett pottbett (dom jagar allt på den här nivån).

 

Check-raise känns ju som dummast ever, eftersom jag inte vet hur aggresiv fi är. Jag samlar det sämsta av två världar, han får dra gratis till en bättre hand och jag får inte betalt med monster. Hade det varit en TAG så hade en check-raise på turn varit helt ok, men med osäker read nu så NEJ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värdelöst tänk, du kan inte sätta fi på en 2 händer och sen spekulera kring olika färgkombinationer. Fi kan lika gärna sitta på 3h6h eller vad som helst.. Du behöver inte nödvändigtsvis slå om preflop men du tänker definitivt för vekt rakt igenom.

 

Självklart varför öht försöka sätta fi på en hand han kan ju ha 9s4d men jag måste utgå ifrån dom vettigaste alternativen! Varför inte sätta få på 2 händer? tror inte han höjer KQh, inte AT och AJ känns väldigt qavlägsen då jag har JJ och ett J ligger på bordet, mao AK/AQ som är vettiga, eller såklart äcklet, AA. Vad menar du med att jag inte kan spekulera med olika färkombinationer? menar du min uträkning?

 

Hur skjutton kan jag tänka för weakt handen igenom när jag vill potta varje gata men inte kan det då jag inte tror att jag får betalt då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det nån speciell anledning till varför fi inte skulle kunna ha AJ AT AA KK QQ KQ QJ KJ KT QT XXh KhX QhX 77 AX ? Det är en 3bb raise på 0.5-1 efter en limp.

 

Med vekt tänkte jag både på preflop och ditt någorlunda snälla bet på flop.

 

Dessutom undrar jag lite hur du får ihop det att han bara skulle få in sin färg 20% av gångerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...