Gå till innehåll

Hjälp, hackad via VNC!


Myssion

Recommended Posts

Jag antar att du INTE sitter skyddat bakom en router med NAT hemma? Eller har trojanerna mappat upp NAT-portar i din router?

Har du router kan det vara idé att kolla detta. Google ger att VNC lyssnar på port 5900 så hittar du en mappning mot denna port så skall den bort.

 

Jag tittar då och då i min router och ser nytillkomna NAT-mappningar som jag inte lagt in. Vet någon här vilka program som fixar sånt själva och hur det går till? Är det routern själv som lägger inte tex NAT-mappning för FTP-datakanaler?

Men varför ligger de då kvar i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du INTE sitter skyddat bakom en router med NAT hemma? Eller har trojanerna mappat upp NAT-portar i din router?

Har du router kan det vara idé att kolla detta. Google ger att VNC lyssnar på port 5900 så hittar du en mappning mot denna port så skall den bort.

 

Jag tittar då och då i min router och ser nytillkomna NAT-mappningar som jag inte lagt in. Vet någon här vilka program som fixar sånt själva och hur det går till? Är det routern själv som lägger inte tex NAT-mappning för FTP-datakanaler?

Men varför ligger de då kvar i så fall.

 

Har din router stöd för UPnP och det är aktiverat så kan de saker som har stöd för UPnP innan för din router själv sätta upp det tex om du har bradbanstelefonidosa från Tele2. Det kan också vara någon som hackat ditt lösen via tex WLAN och därmed ändrat det.

 

Har man en router så ska man ändra password direkt och inte köra med default. Default passowrden är enkla att hitta på nätet.

 

Sen har man en trojan som kopplar upp sig själv mot någon ip-adress så hjälper inte din NAT överhuvudtaget eftersom förbindelsen kopplas upp inneifrån ditt nätverk. Då måste man ha en brandvägg som varnar för utgående uppkopplingar och det har inte de flesta routrar för hemmabruk. Men då kan man ju alltid köra med en mjukvarubrandvägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...