Gå till innehåll

NLT - Trn, checkraise all-in på semibluff

Recommended Posts

Postad

Paradise Poker $100 No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t10 (9 handed) converter

Button (t925.00)

SB (t880.00)

BB (t1310.00)

UTG (t1025.00)

UTG+1 (t830.00)

MP1 (t1205.00)

MP2 (t1885.00)

MP3 (t925.00)

Hero (t1015.00)

Preflop: Hero is CO with Tc, 8c. SB posts a blind of t10.

UTG folds, UTG+1 folds, MP1 folds, MP2 folds, MP3 calls t20, Hero calls t20, Button raises to t80, SB (poster) calls t70, BB folds, MP3 calls t60, Hero calls t60.

Här limpar jag med eftersom det är billigt jag har suited connectors. När jag blir höjd så antar jag att det kan tänkas ha gjort på grunderna att vi limpare visat så lite styrka, samt att det är en billig flopp att se med hyffsat bra implicita odds.

Flop: (t340) 7s, 3c, Qc (4 players)

SB checks, MP3 checks, Hero checks, Button bets t200, SB folds, MP3 folds, Hero raises to t935, Button X?

Här har jag floppat ett dassigt färgdrag. Funderar lite på att beta ut, men det kan mycket väl vara så att någon med stål bara checkat till höjaren. Vidare är pott- och stackstorlek lämpliga för en semibluff eftersom de lämnar utrymme för ett skrämmande bet efter att någon betat på floppen. Plus att jag får se om någon mer tänker ta ett skott på potten och kan undvika att springa in i dem. Tycker det verkar som det finns en god möjlighet att att Knappen tar ett skott på potten, och gör han inte det får jag ju gratiskort.

Postad

Preflop: Hero is CO with Tc, 8c. SB posts a blind of t10.

UTG folds, UTG+1 folds, MP1 folds, MP2 folds, MP3 calls t20, Hero calls t20, Button raises to t80, SB (poster) calls t70, BB folds, MP3 calls t60, Hero calls t60.

Här limpar jag med eftersom det är billigt jag har suited connectors. När jag blir höjd så antar jag att det kan tänkas ha gjort på grunderna att vi limpare visat så lite styrka, samt att det är en billig flopp att se med hyffsat bra implicita odds.

Synen preflop är helt okej, likaså efter höjningen när potten är stor och du ändå är sist in att syna.

Flop: (t340) 7s, 3c, Qc (4 players)

SB checks, MP3 checks, Hero checks, Button bets t200, SB folds, MP3 folds, Hero raises to t935, Button X?

Att checkraisa knappen är nog det smartaste du kan göra. Dels får du reda på vad resterande motståndare gör, vilket är en otrolig fördel. Frågan är väl vad knappen skulle kunna lägga mot din cr? Hans bet visar ju inte speciellt stor styrka i förhållande till potten. Så förmodligen skulle han lägga det mesta. En annan fördel med att checkraisa är att du visar stor styrka vilket gör att han skulle kunna lägga lite mer händer än om du bettat ut. Nästa fördel är att du inte bara vinner på potten på t340, vilket du skulle gjort om du betat ut och fått knappen att lägga sig. Här lägger du ju faktiskt t935 för att ta potten på t540.

Jaja, sammanfattningsvis ser jag inte att han skulle syna utan stål, och så verkar inte vara fallet.

Postad

Jag tror han synar korrekt med AQ. Kanske A klöver dessutom.

Han satsar 200 i en pot på 260 mot tre spelare, där SB dessutom synat hans höjning pre-flop. Har han inte träffat här, då hade han nog hellre tagit ett gratiskort.

Om han sitter med KQ eller AQ då tror jag inte han är speciellt orolig för din hand. 77 eller AQ är uteslutet från CO då hade du säkert höjt för att spela ensam mot MP och eller köpa knapp och sätta press på mörkarna.

33 finns ju också, men frågan är om du hade riskerat att BB checkar i det läget, vilket inte alls är otroligt om han inte träffat med tanke på hur många motståndare han har.

//Neko

Postad

Om vi säger att jag checkraisar all-in med 33, 77 samt färgdraget med A4-AT 65-JT och 64-J8 så är hans pottequity med KQ och AQ ungefär 43%. Alltså en rätt klar syn, men det förutsätter att jag är rätt lös preflopp, om vi plockar bort en del färgdrag sjunker hans siffror rätt snabbt till 40% pottandel.

Men jag väntar mig nog en syn av AQ iallafall. Däremot händer som 88-JJ eller QJ (och kanske KQ) bör jag ju få loss.

har han träffat/ har överpar får du ganska garanterat syn, detta känns rätt tidigt i turneringen borde du inte kunna vänta på ett bättre läge?

Kanske det, och andra sidan så blir jag inte särskilt ledsen om jag åker ut tidigt i en turnering. Hellre det än bubblan.

De gånger jag blir synad av AQ+ så torskar jag i snitt 150 marker. Det är ju inte särskilt farligt och innebär att jag inte behöver bluffa till mig de 540 som ligger i potten särskilt ofta för att spelet ska bli lönsamt. Han behöver alltså ha TP+ en väldigt stor del av tiden för att jag ska ligga illa till.

Då gör vi så här för att beräkna hur ofta jag behöver bluffa till mig potten:

L = Sannolikhet för lyckad bluff

S = Sannolikhet för syn.

Värdet av Bluff är 540 och värdet av syn är -145.

Vi vet att jag antingen lyckas med bluffen eller blir synad, alltså är L+S=1.

L*540 - S*145=0

L*540 = S*145

Och så byter vi ut S mot L, alltså S = 1- L

L*540 = 145(1-L)

L*540 = 145 - L*145

L*685 = 145

L = 145/685

L ~ 0,21

Alltså behöver jag lyckas sno potten 21% av tiden för att gå jämnt upp. Detta om jag nu inte begått något räknefel, vilket inte är helt osannolikt.

Imorgon så ska jag försöka fixa en lite snabbare tumregel för det här så man slipper matten. Tror morbo frågade efter något väldigt likt i en annan tråd.

Postad

matten ser väl korrekt ut så vitt jag kan se (sen att jag inte är nått mattegeni är väl en annan sak)

Men det jag undrar är över vad du får resultat vid syn ifrån: -145?

borde inte den vara mer ? du bettar ju 935.

Postad
Men det jag undrar är över vad du får resultat vid syn ifrån: -145?

borde inte den vara mer ? du bettar ju 935.

Jo, men jag drar ut en hel del också. Plus att det redan ligger hyffs med pengar i potten. Så min snittförlust vid syn blir rätt liten om vi antar att jag blir synad av AQ+. Det är en av orsakerna till att det väldigt ofta är rätt med all-in om man har ett hyffsat drag i turneringar.