Gå till innehåll

NLT - SnG, HU, överpar på parad flopp


Linnea123

Recommended Posts

Handen gäller alltså en Texas NL Heads Up Sit n Go turnering. Startstacken är 2000 och blindsen börjar på 20/40. Blindshöjning sker var 8:e minut.

 

Jag har aldrig spelat mot fi förrut såjag har inga tidigare reads. Den handen jag är osäker över är hand nr 4 så jag postar en sumering av de tidigare händerna så ni får bilda er en uppfattning av fi:s spelstil.

 

Hand 1:

Hero limpar

Fi höjer 40 (miniraise)

Hero synar 40

FLOPP

Fi betar 160 (pot)

Hero lägger sig

 

Hand 2:

Fi höjer till 160

Hero lägger sig

 

Hand 3:

Hero limpar

Fi checkar

FLOPP

Fi checkar

Hero betar 40 (minibet)

Fi lägger sig

 

Komentarer om Fi då?

Han verkar spela lite aggresivare än medelmotståndaren, det är inte ofta Fi överhuvudtaget höjer när de sitter ur position (Hand 1), de flesta gör det inte ens med höga pockets. Hand 2 höjer han till 4bb vilket måste ses som väldigt agresivt när startstacken är 50bb var. Givetvis kan denna rea d vara fel eftersom den baserar sig på så få händer där korten spelar en väsentlig roll.

 

------------------------------------------------------------------------------------

 

Hand 4:

Hero (1920) (J:spade: J :club: )

Fi (2080) (?x ?x)

 

Fi höjer till 160

Hero höjer till 400 totalt Fi har höjt och jag har sannolikt bäst hand, jag höjer för att bygga potten eller ta hem den direkt.

Fi synar 240

 

FLOPP: 8 :spade: 8 :heart: 7 :diamond:

Pot: 800 (20bb)

 

En bra flopp för min del, inga överkort eller färgdrag. Förvisso kan han ha stegdrag eller en 8a. Jag är villig att ta risken att han har en 8a på handen, då bustar jag gärna. Vad har han isåfall? De rimliga händerna som slår mig är A8s, 88, 77. AA-QQ borde han ha höjt med igen preflop.

 

Så hur ska jag agera för att få in så mycket som möjligt i potten eftersom att jag är nästan säker på att jag leder?

 

Check, förvisso har Fi visat tendenser till att vara agresiv så vi kan hoppas på en bet bakom. Men om han checkar så finns det många scarecards, A, K, Q för överkort, samt korten som möjliggör stegar, dock inte lika läskiga (4,5,6,9,T,J). En sjua kan han inte checka bakom så den är ofarlig. Om Fi betar så slår vi ju givetvis om, men om han checkar bakom. Hur agera på turn mot ett scarecard? (A,K,Q), halvscarecard? (4,5,6,9,T,J) och mot en blank? (2,3), samt en 8a som han kan ha slowplayat?

 

Bet, Ja, visst vi får potten men vi får ju inte syn av en sämre hand? Beten måste ju vara minst 400 och det är inte så troligt att fi floatar då, med t.ex AK. Vi får syn av en 7a samt alla händer som slår oss. Om Fi synar så har vi vid en 400 bet, 1200 kvar, ska vi då check/folda turn eftersom han majoriteten av händerna han synar med slår oss?

 

Så vad skulle ni göra i den här situationen?

 

 

(Nej, ni behöver inte hälsa mig välkommen som ny på pf, jag har bara bytt nick)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Fi har visat sig aggresiv på de få händer som spelats.

2. Vi har inte sett en enda hand fi spelat.

3. Vi leder sannolikt.

4. Det finns många kort som kan ställa till trubbel på turn och river.

 

Att checka finns inte. Man kan inte ge gratiskort i det här läget. Beta ut 400-600. Visa att du i princip är villig att comitta dig. Tar du potten här och nu är det bra. Synar han får vi se vad som kommer på turn och slår han om synar vi. Att han sitter på AA-QQ, 88, 77 eller X8 är betydligt mindre sannolikt än AK-A9, KQ-KJ, QJ, TT-99 eller 66-22.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Fi har visat sig aggresiv på de få händer som spelats.

2. Vi har inte sett en enda hand fi spelat.

3. Vi leder sannolikt.

4. Det finns många kort som kan ställa till trubbel på turn och river.

 

Att checka finns inte. Man kan inte ge gratiskort i det här läget. Beta ut 400-600. Visa att du i princip är villig att comitta dig. Tar du potten här och nu är det bra. Synar han får vi se vad som kommer på turn och slår han om synar vi. Att han sitter på AA-QQ, 88, 77 eller X8 är betydligt mindre sannolikt än AK-A9, KQ-KJ, QJ, TT-99 eller 66-22.

 

Om jag betar 500 och hans synar. Då har vi ca:1000 kvar. Vilka turnkort ska man då check/folda, beta, allin?

 

Jag tycker att man borde beta nästan pott om det ska betas för att commita sig så att man inte kan bli bluffad på turn, eller tänker jag helt galet nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Nej, ni behöver inte hälsa mig välkommen som ny på pf, jag har bara bytt nick)

 

Hoho, anar jag att PF:are med kvinnliga namn "utsätts" för lite extra artighet.... :lol:

 

Hur osm helst, till frågan:

 

AA kan han mycket väl ha slöspelssynat med preflop HU (brukar jag själv göra iblnad om motståndaren höjer mycket och jag sitter i position i HU-turre), så det är en möjlig hand. JJ är såååå jävla svårt att spela, men check finns inte, då vet du inget.

Jag skulle beta halvpott (standard) och se vad fi gör. Jag skulle vara glad för en fold, och om han höjde skulle jag veta att jag bara slår en bluff eller TT eller 99, men troligen skulle jag dega in ändå. Svårt att lägga en så bra hand HU, och AK är en mycket möjlig bluffhand hos fi.

 

Så: beta halpott och dega in vid mothugg, folda inte mot en fi vi vet så lite om. Fast jag är ju rätt aggro i min spelstil, så det beror ju lite på hur man är oxo.

 

Om Fi synar och ett ofarligt kort kom på turn skulle jag ställa, och kom ett farligt kort skulle jag antagligen checksyna, även all-in. (Om kortet inte hjälpte fi kan han lika gärna få bluffa, som att vi skrämmer bort honom.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AA kan han mycket väl ha slöspelssynat med preflop HU (brukar jag själv göra iblnad om motståndaren höjer mycket och jag sitter i position i HU-turre), så det är en möjlig hand. JJ är såååå jävla svårt att spela, men check finns inte, då vet du inget.

Jag skulle beta halvpott (standard) och se vad fi gör. Jag skulle vara glad för en fold, och om han höjde skulle jag veta att jag bara slår en bluff eller TT eller 99, men troligen skulle jag dega in ändå. Svårt att lägga en så bra hand HU, och AK är en mycket möjlig bluffhand hos fi.

 

Om vi bara slåt TT,99 och bluff måste ju han bluffa typ hela tiden för att vi ska göra ett EV+ beslut.

 

 

 

Om Fi synar och ett ofarligt kort kom på turn skulle jag ställa,

 

Håller med

 

och kom ett farligt kort skulle jag antagligen checksyna, även all-in. (Om kortet inte hjälpte fi kan han lika gärna få bluffa, som att vi skrämmer bort honom.

 

Logiken ligger i?

Om han synar har han antingen stål, eller float. Finns ju inga drag han kan syna halvpott med? Med ett stegdrag borde han raisat allin på floppen eftersom man inte vill syna bort stacken. Har han stål och du checksynar allin så förlorar du. Om han floatar, t.ex AK, hur ofta tror du han bluffar?

 

Inte ofta om han inte är en maniac, de flesta som floatar flopp brukar ju checka bakom på turn och agera ifall du checkar river, då får de två tecken till svaghet. En check på turn av dig kan ju vara ämnad cr allin medan checken på river bekräftar svaghet. Ger alltså inte en check vid farliga turnkort bara honom en gratis river att dra ut dig på?

 

Hur agerar du om det kommer ett farligt kort, t.ex Q, och du checkar, han checkar bakom, på river?

a) ofarligt kort

b) scarecard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi bara slåt TT,99 och bluff måste ju han bluffa typ hela tiden för att vi ska göra ett EV+ beslut.

 

Nja, räknar vi ihop gångerna fi har AK, AQ, TT, 99 och T9 (+ eventuella andra semibluffhänder, som 65s, 7x, 22-66) så blir det nog ganska ofta mot AA, 77, och 8x (utesluter KK och QQ, inte troligt att han bara synar med dem preflop och riskerar att det kommer ett A på floppen). 8x och 77 skulle fi säkert bara syna med, dessutom, för att utnyttja sin position till att låta dig beta igen på turn, så hans enda rimliga höjningshänder blir i mina ögon AA och en semibluff. Eventuellt KK. Nu vet du ju inget om fi, men om man antar en random medelsnittsfi på mellannivå (tror inte du skrev vilken nivå du spelar på) så borde de antagandena inte vara sååååå långt från sanningen.

 

och kom ett farligt kort skulle jag antagligen checksyna, även all-in. (Om kortet inte hjälpte fi kan han lika gärna få bluffa, som att vi skrämmer bort honom.

 

Logiken ligger i?

Om han synar har han antingen stål, eller float. Finns ju inga drag han kan syna halvpott med? Med ett stegdrag borde han raisat allin på floppen eftersom man inte vill syna bort stacken. Har han stål och du checksynar allin så förlorar du. Om han floatar, t.ex AK, hur ofta tror du han bluffar?

 

Logiken är svår här, eftersom vi inte vet ett jota om snubben. Jag tror ingenting här, men om vi har byggt upp en så stor pott och har stor chans att leda så har jag ingen som helst lust att folda.

Hade floppen kommit AK7 och vi fått mothugg, ja då hade det varit fold vid mothugg, men om fi synar bet på floppen här och vi sen checkar turn så bjuder det verkligen in fi i matchen. Vi har helt enkelt för bra hand för att jag skulle lägga den här mot en fi vi inte vet något om. Fast jag är ju LAG och är alltid inne i potter och rotar, ibland går det ibland inte, men det är ju en fråga om spelstil oxo.

 

Inte ofta om han inte är en maniac, de flesta som floatar flopp brukar ju checka bakom på turn och agera ifall du checkar river, då får de två tecken till svaghet. En check på turn av dig kan ju vara ämnad cr allin medan checken på river bekräftar svaghet. Ger alltså inte en check vid farliga turnkort bara honom en gratis river att dra ut dig på?

 

En poäng att han kan checka bakom om han är på ett drag, men du trodde ju nyss att han skulle ha höjt på floppen då, så det går ju lite stick i stäv med ditt resonemang där. Visst, kommer K på turn kan han ha AQ och ha tur och få Q eller A på rivern, men skulle han ha synat med AQ? Skulle han spela AQ vidare så måste han nästan höja dig på floppen. I alla fall en normal fi.

 

Hur agerar du om det kommer ett farligt kort, t.ex Q, och du checkar, han checkar bakom, på river?

a) ofarligt kort

b) scarecard

 

Svårt, så klart.

Skulle nog checksyna a. (locka fram en bluff eller ta smällen om fi har en hand). EN variant är ju att göra som på b nedan, men då går man miste om eventuella bluffbetar.

 

I b skulle jag beta, lite mindre än halvpott, kanske bara en tredjedelspott, och skulle han höja då vore det fold och ett prikärt läge i turren. Är han så iskall att han bluffhöjer där så heder åt honom.

 

Sammanfattningsvis är det ett helvete att spela HU ur position med JJ och en fi man inte vet något om. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...