Gå till innehåll

Gocart4eva använder pottodds, alltid!


gocart4eva

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har funderat lite på en sak...

 

Min motorcykel är värd ca 20 000:-. Försäkringsbolaget tar ca 1000:- / år för en garageförsäkring som endast täcker brand och stöld.

 

Det innebär att jag får "pottodds" på ca 1 mot 19. Hojen ska alltså brinna upp eller bli stulen minst vart 20:e år för att jag ska tjäna på att teckna försäkringen, vilket jag uppskattar är ganska ofta men inte otroligt.

 

Men då har jag inte räknat in min självrisk som ligger på ca 2000:-.

Vad får jag för implicita "pottodds" om vi räknar in självrisken?

 

Min spontana tanke är att man aldrig borde ha värde i att tecka en försäkring, då försäkringsbolagen alltid borde ha "pottoddsen" på sin sida.

 

Så slutligen min stora fråga. Tycker ni att man någonsin borde teckna en försäkring för något som man inte enligt lag är skyldig till?

 

MVH /Gocart&motorcycles4eva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna ett "försäkringskonto" i banken. Istället för att betala premierna för din MC till försäkringsbolaget lägger du undan samma (eller lite mer?) summa till dig själv. Efter 20 år slutar du och har lixom din försäkring "gratis" från då.

 

Jag har slutat köpa "onödiga" försäkringar för länge sedan och jag ligger klart pluss iaf. Visst, de nödvändiga försäkringarna på bilen och huset/lösöre måste man ha, det är för stor ekonomisk risk. Barnen är försäkrade och en liten livförsäkring på make/maka. ... Resten går bort. Köpa tilläggsförsäkringar på prylar man köper hos Expert/El-Giganten/On-Off är -ev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ned Flanders vet hur en slipsten ska dras: "Neddy doesn't believe in insurance. He considers it a form of gambling."

 

Man blir lite äcklad när man tänker på försäkringspamparna och deras jättebonusar men hemförsäkring och sånt kommer man knappast undan. Onödiga försäkringar bör man dock hålla sig en käpplängds avstånd från, precis som Cyntax säger. Synd bara att de jävlarna gör allt för att tvinga en att ta försäkring. Senast när jag hyrde bil:

 

- Du vill väl ha försäkring, det kostar bara 78kr/dag?

- Nej, jag kör utan det, maxbeloppet jag kan bli skyldig vid olycka blir väl ändå "bara" 12000kr?

Killen kollar på mig med förvånad blick.

- Eeeh, jaha, ja då måste du lägga 2000kr i pant.

- Suck, då tar jag försäkring då. :(

(Fick för mig att jag var tvungen att langa upp kontanter på bordet, kom sen på att jag antagligen kunde lägga panten med Visa-kortet. :? )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min spontana tanke är att man aldrig borde ha värde i att tecka en försäkring, då försäkringsbolagen alltid borde ha "pottoddsen" på sin sida.

 

Så slutligen min stora fråga. Tycker ni att man någonsin borde teckna en försäkring för något som man inte enligt lag är skyldig till?

I regel är det väl oftast -EV att spela hos försäkringsbolagen på grund av den skyhöga raken. I vissa fall kan man dock ha så stor edge mot de övriga spelarna att det faktiskt blir +EV att spela.

Exempel: Du deltar i spelet No Limit Bilförsäkring och din spelstil är väldigt lösaggro. Då dina medspelare i regel kan antas ha en spelstil mer åt det weak tighta hållet kommer du alltså att ta hem betydligt flera potter än de övriga spelarna och därmed är det fullt möjligt att du är en vinnande spelare i längden. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...