Gå till innehåll

NLT - Krossad av overkill bet post-flop med TP

Recommended Posts

Postad

fick inte ut HH på 24h...

har precis satt mig vid ett NL .5/1-bord...

UTG bets 1

alla lägger sig fram till mig i bb som checkar med QJo

flop J52 rainbow...

UTG moves all in (46€), vilket jag genast utan koll på spelaren w.s.e. ser som överdådsblufferi...

jag känner mig dominerande och synar snabbt...

showdown, och UTG visar upp essen...

det här är dålig HH, det vet jag :oops: ... och handen kanske inte är intressant på något sätt, men jag undrar, hur gör ni under de första minuterna vid ett bord när ni får ett överbett mot er, och ni sitter på en skaplig hand?... lägger ni er och läser av bordet ett tag i meningen att kunna ta klokare beslut nästa gång ni hamnar i denna sits?...

Postad

jag tycker det var en helt idiotisk syn. Potten var ju minimal? Du har ju inte alls någon stark hand. Jättemycket som slår dig. Du kan göra en sån syn om du senare får någon tell på honom. Knappt då skulle jag säga ändå.

Postad

Det här är en av orsakerna till att jag förespråkar att man ska förutsätta att okända spelare är vettiga tills motsatsen bevisasts.

Ytterligare något att tänka på är att det är rätt många på forumet som tyckar att överbetet är ett bra sätt att få värde på händer som set eller överpar. Jag vet inte hur vanligt det är bland pokerspelare i allmänhet, men överbeta all-in för att representera bluffen med en stark hand är nästan säkert mycket vanligare än att överbeta all-in med en svag hand för att representera en stark.

Plus att det finns ett kassaskåpssäkert sätt att tjäna pengar på sånt här betande, och det är ju att bara syna med sina bästa händer (tvåpar och bättre iallafall). Man har helt enkelt råd att folda bort parad QJ eller AJ om motståndaren överbetar potten så mycket, han är väldigt välkommen att fortsätta göra det.

Postad
hur gör ni under de första minuterna vid ett bord när ni får ett överbett mot er, och ni sitter på en skaplig hand?... lägger ni er och läser av bordet ett tag i meningen att kunna ta klokare beslut nästa gång ni hamnar i denna sits?...

Jag gör oftast det ja.

Varför skulle han bluffa i den där potten? Och vad för hand bluffar han med? Bara för att nån slänger i väldigt mycket chips i en liten pot så betyder inte de att de är en bluff utan oftast är det än stark hand som bettas.

Postad

Jag lägger mig ungefär 100% av gångerna.

När jag läst av bordet ett tag och det händer igen så lägger jag mig ungefär 100% även mot en maniac.

Topp-par med medioker kicker är inte jättebra.

/weak tight