Chipleader_87 Postad 7 September , 2006 Rapport Postad 7 September , 2006 Hur ska man bästa handskas med nervositet? T.ex. vid pokerbordet, presentationer, arbetsintervjuer och dylikt? Citera
heltok Postad 7 September , 2006 Rapport Postad 7 September , 2006 bordet: spela lägre presentationer: stå rätt(L-formade fötter) och lee, finns någon biologisk förklaring, men man kan inte vara nervös när man gör det. arbetsintervjuer: tänk att alla andra är nakna, funkar inte för mig, men kanske för någon annan. övrigt, var väl förberedd. dylikt: läs fear - the friend of exceptional people av geoff thompson. Citera
Svinto Postad 8 September , 2006 Rapport Postad 8 September , 2006 Genom att vara bra på det man gör och veta det. För andra gäller alkohol eller övning. Citera
EAK Postad 8 September , 2006 Rapport Postad 8 September , 2006 Hur ska man bästa handskas med nervositet? T.ex. vid pokerbordet, presentationer, arbetsintervjuer och dylikt? Jag lider av detta vid presentationer, det jag brukar göra om jag bara ska prata utan att använda powerpoint eller oh-bilder är att istället för att stå bakom katedern (nu pratar i presentationer i skolan), gå fram och ställa mig framför katedern. Det blir mycket öppnare och avslappnat för dom som lyssnar. Sen brukade jag väldigt smidigt sätta mig på framsidan katedern. Testa, det funkar. Förutom det så se till att vara påläst så att du vet att du är absolut bäst i rummet på det du pratar om. De andra är där för att lära sig av dig, för du vet bäst. Är du påläst så lägger du bort dina anteckningar och tittar runt på dina klasskamrater allt eftersom du pratar. Se till att du får ögonkontakt med dom du tittar på och när du släpper dom med blicken så är dom bara mer inne i ditt anförande. Jag har inte gett mig på att föreställa mig klassen naken. Vad händer om man tänker på den där supersexiga bruden och får bonge? Hur tusan ska man kunna göra en bra presentation då? Citera
Leif Klingemo Postad 8 September , 2006 Rapport Postad 8 September , 2006 Inför intervju/föreläsning: Se till att vara påläst i ämnet du ska presentera så du känner den säkerheten. Planera föreläsningen/intervjun, och förbered argument och svar på frågor. Var på plats i god tid och gå igenom ditt material en sista gång. Kolla så att ev. utrustning fungerar, laptop, overhead mm. Om du känner någon i gruppen du ska föreläsa för, gör upp att du bollar en fråga till den personen så du lättsamt får igång en dialog med gruppen(om det är syftet) Om du känner dig stressad i alla fall: Spola kallt vatten på undersidan av handlederna i några minuter och massera samtidigt. (fick det tipset för typ 100 år sedan av en kollega, det har fått ner min stresspuls många gånger) Var inte bakfull! Lycka till! Citera
Skadast Postad 8 September , 2006 Rapport Postad 8 September , 2006 Var inte bakfull! Lycka till! precis... lindra baksmällan genom att ta dig en återställare. Ta det lugnt. Tona ner allvaret i situationen. Tänk inte så mycket. Var väl förberedd. Var avslappnad och ledig, men bestämd, i kroppen Inled med något skämt, eller annat roligt. Dominera. Citera
Cyntax Postad 8 September , 2006 Rapport Postad 8 September , 2006 Egen story: -Sommarjobbade på lokalradion för ca 15 år sedan. J*vlar vad nervös jag var då jag läste upp nyheter osv. Sen kom jag på; -Vem tusan lyssnar på lokalradion lixom? Eftersom ingen lyssnar så varför vara nervös? När du håller föredrag, tänk: -Ingen lyssnar ju ändå. Äh, dåliga tips från en amatör. /C ps. om ni undrar varför jag postar så otroligt mycket, vadå? Ingen läser mina inlägg ändå... Citera
hansolo Postad 8 September , 2006 Rapport Postad 8 September , 2006 jag vet precis hur du känner dig. jag har en grupp presentation snart och en vanlig presentation som ska filmas! hur påläst du än är så blir de ändå inte bra om du är för nervös. du måste ha en avslappnad attityd till din presentation. om du dessutom kan lätta upp stämningen med ett/några skämt så är det väldigt bra. det gör bara att åhörarna blir mer intresserade av det du säger. försök också att få ögonkontakt med så många som möjligt, tittar du bara på en del av klassen (eller läraren som många gör) så kommer dom som du inte tittar på att tröttna å kanske börja småprata om annat istället. -läs på ordentligt! -tänk att "det är ingen stor grej", jag fixar det lätt -lätta upp stämningen med lite skämt -titta runt och låt alla åhörare få din uppmärksamhet -försök att stå stilla, och sitt ner om det funkar bättre lycka till! Citera
heltok Postad 8 September , 2006 Rapport Postad 8 September , 2006 en intressant grej från en PUA-film om hur man hanterar nervositet med tjejer och om kroppspråk vid presentationer etc finns i början av: David DeAngelo - Advanced Series (2nd Edition) Guest Speakers - DVD 1 of 3.avi tål att ses även av folk som tycker the game är mumbojumbo. finns på ställen man inte får nämna. Citera
Waggho Postad 8 September , 2006 Rapport Postad 8 September , 2006 Det finns ett antal saker man kan göra för att få ner fysiska symtom vid nervositet. Kroppen reagerar som inför en stressituation där det sympatiska autonoma nervsystemet ökar sin aktivitet (populärt uttryckt förbereds kroppen för "fight or flight"). Resultatet känner vi alla till: * Salivutsöndringen minskar eftersom matsmältning inte är något som ska prioriteras, man blir alltså torr i munnen vilket till viss del kan avhjälpas med att ha vatten tillgängligt att dricka. *Andningen ökar eftersom mycket syre behövs för den energiutvinning som förväntas behövas vid en strid eller flykt. Genom att medvetet andas lugnt och långsamt kan man inte bara få ner andningen utan även övriga sympatikuseffekter. * Hjärtfrekvensen och slagvolymen ökar för att man ska kunna förse muskulaturen med mer blod -> syre och näring som kommer att behövas vid en kraftansträngning. Hjärtats aktivitet kan man minska genom att massera ett område på halsen. Det fungerar eftersom man har receptorer i halspulsådern som är känsliga för blodtryck - men egentligen är de bara ett slags vanliga känselceller liknande de vi har på huden som reagerar när kärlväggen sträcks. Därför reagerar de inte bara om blodet spänner ut väggen utan också om man själv trycker/masserar detta område. När sinnescellerna reagerar, sänds signaler som sänker blodtrycket, och detta kan göra mycket för att minska nervositet. Området är bredvid strupen (där man tydligt känner pulsen) och i höjd med den utstickande delen av sköldbrosket som ser ut/känns ungefär som ett V med toppen snett upp emot huvudet. Folk är olika känsliga för den här typen av massage, och ett fåtal är överkänsliga. Exempelvis var det en malmöbo som blev utkastad från krogen medelst struptag av vakten, och ute på gatan säckade han ihop och dog på grund av det sänkta blodtrycket. Så man ska nog vara lite försiktig när man experimenterar med detta, dock är det ju ingen risk att nåt värre skulle hända än att man svimmar om man gör det på sig själv, man slutar ju trycka när man tappar medvetandet. Citera
Chipleader_87 Postad 8 September , 2006 Författare Rapport Postad 8 September , 2006 Vet inte var jag läste eller hörde detta men det var något om att man skulle hålla andan tills man inte kunde hålla inne luften mer, i stort sett tills man blev svimfärdig. Detta skulle man då göra tre gånger på följd vilket rejält skulle dämpa ens nervositet. Har dock inte testat detta själv så jag kan inte uttala mig om det ska hjälpa. Sen t.ex. inför presentationer, ja väl förberedd osv verkar vara allmän klang. Om inte detta fungerar då? Om man tar sig genom presentationer eller pokersessioner men ÄNDÅ känner stark nervositet? Är det fortfarande naturligt då? När man aldrig liksom känner sig bekväm. Citera
jimenez Postad 8 September , 2006 Rapport Postad 8 September , 2006 Hahaha.. mkt bra tips av cyntax tycker jag.. har provat detta med å det funkar faktiskt. Nervositeten släpper och mna blir lugnare. Hoppas du läser detta nu å tar till dig av berömmet:) Citera
Recommended Posts