OriginalSin Postad 7 September , 2006 Rapport Postad 7 September , 2006 Jag fundera på att lära mig PLO Hi/Low. Så jag har en grundläggande fråga. Om flera splitta vid showdown, t.ex. En har high och två nötlow; hur splittas potten? 33% till vadera eller 50% till high och 25% till low händerna? Är det klokt att dra på low (om man inte har nötutgångar till high samtidigt) ? Citera
Kollikock Postad 7 September , 2006 Rapport Postad 7 September , 2006 Potten delas alltid i två lika delar (förutsatt att någon har en kvalificerad låghand) - 50% till hög och 50% till låg. Om två stycken har samma låga hand så delar de på 50%, dvs 25% av potten var. Samma sak gäller för hög om två stycken har samma stege till exempel så får de dela på den höga delen av potten. Om du bara har nötlåga HU så är det inte så smart att pumpa in pengar i potten eftersom det enda du riskerar är att bli kvartad, dvs motståndaren har också nötlåga, men en bättre hög hand. Då får du 25% av den totala potten, därav benämningen kvartad. Citera
OriginalSin Postad 7 September , 2006 Författare Rapport Postad 7 September , 2006 Så om det t.ex. ligger tre hjärter på bordet och en spelare betar pott på riverkortet och en spelare synar.. Jag sitter efter med nötlow, och misstänker att någon av dem har samma Low.. Då kan jag hamna i situationen att jag förlorar mera på att syna än att folda? När det gäller high ska jag försöka undvika att komma situationer där det är mer sannolikt för splitt på "high delen", typ helst bara köpa på flush och kåkar? Citera
Kollikock Postad 17 September , 2006 Rapport Postad 17 September , 2006 Så om det t.ex. ligger tre hjärter på bordet och en spelare betar pott på riverkortet och en spelare synar.. Jag sitter efter med nötlow, och misstänker att någon av dem har samma Low.. Då kan jag hamna i situationen att jag förlorar mera på att syna än att folda? Risken finns ju att du får en kvart av slutpotten och eftersom du stoppat in en kvart av slutpotten precis (pott + pottbet + syn + din syn) så får du dina pengar tillbaka (bortsett från rejken). Chansen finns att du är ensam om nötlåga, men även att alla tre har nötlåga. När det gäller high ska jag försöka undvika att komma situationer där det är mer sannolikt för splitt på "high delen", typ helst bara köpa på flush och kåkar? Om du siktar på att scoopa så låter det bättre. Att inte spela händer som bara kan ge stegar låter lite konstigt. Kolla på http://www.empirepoker.com/omaha_8better.html så får du kanske lite bättre hum. Jag har inte läst den själv nu, men jag har för mig att gdaily brukar skicka dit folk som undrar om Omaha/8. Han har iaf skrivit en 2-sidors guide till spelet och jag har för mig att det är den. Citera
Recommended Posts