Gå till innehåll

NLT - SnG, Skydda handen vs Pottkontroll #4

Recommended Posts

Postad

Och så hand 4, sen e de slut....

PokerStars No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t50 (8 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

saw flop|saw showdown

CO (t960)

Button (t1565)

SB (t1480)

Hero (t1420)

UTG (t3315)

UTG+1 (t1690)

MP1 (t1550)

MP2 (t1520)

Preflop: Hero is BB with 9club.gif, 9spade.gif.

UTG calls t50, 3 folds, CO calls t50, 2 folds, Hero checks.

Flop: (t175) 8club.gif, Qheart.gif, Kheart.gif(3 players)

Hero ?

Återigen inget monster så här tidig så jag checkar. Två överkort på floppen, så vad göra?

Postad

Hero checks, UTG bets t50, CO calls t50, Hero calls t50.

UTG bettar 50 och CO synar, det ligger 275 i potten och jag har 50 för syn. Dryga 5-1 i pottods, det kan vara så att jag har bästa hand måste man inte ta synen här? Eller är det viktigare att spara sina marker som eurythmech säger? Är det de här lägena man måste lära sig att känna igen betstorlekar på? Vad är det för minibett från UTG, vill han bara få in pengar i potten? Jag synade i varje fall.

Turn: (t325) 5heart.gif(3 players)

Hero ??

Turn faller och får väl nästan ses som farlig endast för färg eller möjligtvis triss också. Skall man betta ut 1/2 pott för att se var man står och hoppas på check-check på rivern, check-fold vid action? Eller check-fold nu på turn?

Postad

Hero checks, UTG bets t50, CO calls t50, Hero calls t50.

UTG bettar 50 och CO synar, det ligger 275 i potten och jag har 50 för syn. Dryga 5-1 i pottods, det kan vara så att jag har bästa hand måste man inte ta synen här? Eller är det viktigare att spara sina marker som eurythmech säger? Är det de här lägena man måste lära sig att känna igen betstorlekar på? Vad är det för minibett från UTG, vill han bara få in pengar i potten? Jag synade i varje fall.

Hero ??

Turn faller och får väl nästan ses som farlig endast för färg eller möjligtvis triss också. Skall man betta ut 1/2 pott för att se var man står och hoppas på check-check på rivern, check-fold vid action? Eller check-fold nu på turn?

Du kan inte syna flop där nej, du drar på en 2outare och det har du knappast odds till att göra. I bästa fall är du väl upp emot 2 donkar med varsit färg/stegdrag, men då dör du ju ändå på turn.

Postad

Klart du kan ha bäst hand, men hur ska du någonsin få reda på det?

Fäst ingen större relevans vid pottodds då du ändå måste betala turn och river för att se en showdown. Spelet fortsätter efter flop.

Och odds att dra till set finns ju inte...

Postad
Nej jag tänkte inte odds för att dra till set utan odds för att hänga kvar med bästa hand. Men man kanske bara pratar om odds när man drar till en hand?

Nejdå, men du kommer inte vinna några händer på turn. Du vinner den här handen vid showdown, och då spelar det mindre roll hur mycket du betalade på flop imho.

Postad
Nej jag tänkte inte odds för att dra till set utan odds för att hänga kvar med bästa hand. Men man kanske bara pratar om odds när man drar till en hand?

Nej, du har rätt i att man jämför pot-oddsen med oddsen att du har bästa handen också. Men du felbedömer pot-oddsen. Implicit så är de sämre, då du troligen måste betala mer på nästa gata.

Postad

På floppen kanske du leder mot en av spelarna, men knappast mot båda. Så har du ingen lust att göra en potraise för att simulera en stark hand (baserat på att de andra verkar ha svaga händer) så är det bara att lägga. Att check-syna i såna här lägen är en ganska vanlig läcka. Att beta ut turn tror jag är att skjuta sig själv i foten i längden. Att check-syna turn är som att skjuta sig i knät och att checka-raisa är som att skjuta sig i huvudet. Lägg och gå vidare - vi synade (eller checkade i det här fallet) pga setvärdet. Så här tidigt vill vi inte riskera vår stack på ett uppenbart farligt bräde.

EDIT: Skulle aldrig själv potraisa i det här läget och rekommenderar det inte.

Postad

Jag förstår vad ni säger så det finns väl ingen anledning att hålla på det här längre. Och inte behövdes det ngn Clintan ;-) för att skjuta mig i foten, det fixade jag på rivern. Dock så spelades den lite i ett "lärnings" syfte efter det att Myssion skapade sin tråd och RaMz på pekade att det finns mycket värde att hämta i sådana här situationer, men det var bra att jag spelade den endå för det gav mig ett bra sätt att se de omvända implicita oddsen. Enkel hand verkar det som men som jag spelade fel. Tack för hjälpen!

Hero checks, UTG checks, CO checks.

River: (t325) 4spade.gif(3 players)

Hero bets t180, UTG folds, CO calls t180.

Final Pot: t685

Hero has 9c 9s (one pair, nines).

CO has Qs Jc (one pair, queens).

Outcome: CO wins t685.

Postad

På floppen är det ju inte ens säkert att du vill träffa din 9 ex så kan det ge fi färg eller stege. Så det är väl för att du har bäst hand och att det ska checkas till SD som du ska syna i så fall. Så ddet blir fold på floppen.